Sören Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 I söndags var det stor besiktning i Borlänge, 5 st MK Indy! En Ginetta anslöt också. Bengt Sjöberg gjorde den 1:a byggbesiktningen på samtliga bilar. Det blev mycket bilsnack, skrönor blandat med värdefull information. Bengts kommentar på mitt protokoll: "Bygget OK! Fortsätt så här!" Kul! :racesmile: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Roligt. Fanns det några anmärkningar som kan vara av värde för oss som fortfarande skruvar? Quote
Tommy Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Det som SFRO nu kollar lite extra noga är Bumpsteer! Problemet ses över pga, att vissa Cobra byggen här i sverige som ställer till det för alla inblandade... Ingen av våra byggen fick några anmärkningar! Ett stort tack till Jocke & Sören för garagevärme & Fika! :notworthy: Quote
Drake Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Läs: REX-Cobra! Tragisk historia det där. :mad: Quote
Janne L Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 (edited) Hej Tommy! Jag mätte upp min "Bumpsteer" med en mätklocka i helgen. Efter rejäl justering(innebar att ta fram vinkelkapen) så slår hjulen ca 0,5-0,7 mm mätt på 40 cm avstånd med navet i centrum, för hela fjädringsrörelsen. Jag förutsätter att det skall räcka. Tror inte att man känner det i ratten eller att det skall påverka väghållningen. Någon kommentar. m :D h Janne Edited January 31, 2007 by Jocke E Quote
Michael Th Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 jag får gratulera till er framgång :notworthy: efter denna digra sammankomst borde det ju finnas bilder :w00t2: sade den numera tokig-förklarade blekingen/gotläningen.. många MK.. men ginettan låter oxå intressant.. :racesmile: Quote
Drake Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Tror att jag läst nåt om max 0,5 grader per hjul. Stämmer det? 0,5 in 0,5 ut? :unsure: Quote
Thomas Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 det måste räcka för det lilla kommer du inte att märka av. Quote
Janne L Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 0,5 grad, raett mycket tycker jag! Janne Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Enligt vad jag hört så hade samtliga MK:s den av MK levererade styrstångsförlängningen som min besiktningsman aldrig i livet skulle godkänna. Här krävs det både kollapsbart och specialsvetsat enligt strikt anvisning. Realpinto, har man diskuterat det här på möten i SFRO? Det irriterar mig lite att inte kunna använda den närmaste besiktningsmannen utan att få specialregler. Vad godkänner du? Men jag knyter väl näven fickan och kämpar vidare med min speciallösning. Quote
therealpinto Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Frågan om rattstängernas design har varit uppe flera gånger, på flera årsmöten. Bedömningarna borde vara likvärdiga men eftersom jag inte sett bitarna kan jag inte kommentera specifika fall. /Gustaf Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 MK säljer en styrstångsförlängningen som egentligen bara är en stång med led i ena änden. Enligt vår lokale SFRO-inspektör är detta inte godkänt i sverige utan här behöver vi någon form av kollapsbar stång som då får hämtas från någon bil alternativt göras själv. Vi får inte heller svetsa i någon del vi köpt på skroten eftersom vi då inte känner materialet och dess svetsegenskaper. Quote
Morty Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Jag pratade med Andreas Wilson som kommer bli min SFRO besiktningsman i Malmö. Han sa att jag skulle sätta ihop styrningen med MK:s stång. Dock kommer han inte att godkänna den, utan han ska vid 1:a besiktningen visa och ge mig en ritning på hur jag ska göra för att få det godkännt. Mvh Magnus Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Det där var ju en variant. Ska man modifiera MK:s styrstång då? Quote
Morty Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Vet ej! Jag får återkomma efter 1: besiktningen om du har tid att vänta...... Alternativt skickar jag Andreas ett mail och kollar om jag kan få ritningen på det sättet. Mvh Magnus Quote
Thomas Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Andreas är en helreko kille och han visar dig hur det ska vara. lita på honom så blir det bra. Quote
Tommy Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Konstigt! Vet inte om någon MK som tidigare fått rattstången underkänd vid 1:a SFRO :huh: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Är det bara Uno här i Trollhättan som underkänner rak stång alltså... Quote
Tommy Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Vi är i alla fall minst 15-20 st som byggt MK med denna rattstång utan problem över Sverige med olika SFRO besiktningar! Så det vore konstigt om detta problem skulle uppstå nu. Jag säger inte att det är så, men det kan vara så att Uno är den enda som inte godkännt rattstången på MK.. Quote
Tommy Posted February 6, 2007 Posted February 6, 2007 Jo det kan vara jobbigt med besiktningarna... :( Forumet är fullt av exempel på besiktningar både från SFRO och SBP som tolkats olika över Sverige. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.