Jump to content

Zetec 2.0 Med Typ9


Jonte
 Share

Recommended Posts

Jag har en 2.0 liters Zetec från 93 som ska ihop med en typ9 låda.

Helst ska man tydligen byta svänghjul till ett från en 1.6/1.8L, men det har jag inte hittat än.

Är det bara vikten som skiljer på svänghjulet från 1.8 resp 2.0?

Vilken startmotor ska man använda?

Sen ska man tydligen byta till en vattenpump från 1.6/1.8L escort mellan 92-98

Jag har en tryckplatt för kopplingen liggande och har luskat ut att det behövs ett nållager från Sierran.

Link to comment
Share on other sites

kopplingen har ju stöts och blötts flera gånger. Jag kan bara svara på hur jag gjorde och det kan finnas andra lösningar.

jag har ju som bekant en 1.8 zetec och min koppling kommer ifrån en Mondeo 1.6, den fanns aldrig i sverige men norrmännen hade den. Min lokala bilreservdelsnasare kude få fram den ändå. Trixet är att hitt a en koppling som passar svänghjulet och ändå har rätt splines på lamellen.

Sen behövs ett "spigot bearing" från en sierra. Den köpte jag på ford för 180:- bagis.

Startmotorn kommer i från en nyare sierra. Det finns två olika typer av startmotorer och det är den smalare som man måste ha. den tjockare tar i oljetråget annars.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Startmotor Lucas LRS543 passar

du kan använda följande länk för att få andar tillverkares nummer (bosch med flera)

Bra länk för bil el

Startmotorn från Sierra med DOHC motor och automatlåda passar oxså det är en mindre motor och den heter Lucas LRS707.

Start motorn från DOCH motorm med manuel låda går 15mm länge in i kopplings kåpan och tar då i startkransen hela tiden.

Du skall ha en koppling med centrumhålet mot växellådan 25,4mm (1") och 23 splines

och det är det redan på Mondeo 2,0 så du kan använda orginal kopplingen.

Du behöver ett urtrampnings lager som heter CCT133 finns på Capri 1.6 11/72-12/73, Cortina 1,6 08/76-08/79, Cortina 1,6 08/76-08/79, Cortina 1,6 09/79-08/82 jag köpte en hel kopplings sats till en Cortina på Ford den var en utgående produkt och kostade bara 300:-

Glöm inte nållagret i vevaxelen.

Svänghjulet på 1,8 är lättare men det fungerar att använda 2,0.

Drivremen för vatten pumpen är anerlunda dragen på Mondeo (2.0) så vattenpumpen går på fel håll om du bara har pump,vev.generator vilket är det vanliga på en 7:a bytt till en 1,8 pump passar rakt av.

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte nållagret i vevaxelen.

Svänghjulet på 1,8 är lättare men det fungerar att använda 2,0.

Nålager Ford Finis No:1596468

Mitt 2.0 svänghjul blev efter lite berarbetning:Svänghjul ca 8.5 kg

Komplett med tryckplatta och lammell ca13.5 kg

post-126-1167844131.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tackar för svaren

Jag har nu efter lite om och men inhandlat nållagret iaf. Däremot så visste Ford här i stan inte vart man skulle få tag i urtrampningslagret CCT133. Så jag får hoppas att vanliga Sierra passar.

Nu söker jag vidare efter startmotor och vattenpump.....

Det här är intressant!

Vet att detta varit uppe tidigare men det skadar inte om vi kan få fram andra/fler lösningar på detta!

Jag har sökt lite i forumet men de flesta alternativ precis som på Locostbuilders är oftast 1.8L zetec till typ9

Link to comment
Share on other sites

Hej

CCT133 är ett QUINTON HAZELL lager och hetter så här i andra märke

Delphi HD2044

Valeo 355610

Sachs 3151 192 041

Luk 500 0184 10

När jag letade kunde Ford i Lund beställa hem skall jag höra om det gäller fortfarande eller skall jag försöka få fram Fords nummer??

Jag tror att sierra laget är för tunt har set på något engelst forum daär man svarvade en ring och punktade fast.

//Kenneth

Edited by Kenneth Lundblad
Link to comment
Share on other sites

Fasen ni kom på mig..

Jag ljög i inlägget om urtrampningslager. Det funkar inte alls med Sierra lagret. man måste ha det där caprilagret :blink:

Jag har inte kört hela förra sommmaren med Sierralagret och det var inte Kjelle Wallin på Elwa motor som rekomenderade det.

Förlåt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kenneth du får gärna kolla om du hittar Fords artikelnummer. Här på Ford i Västerås så började de förgäves slå i gamla pärmar när dom inte hittade i datorn. Det fanns inte några gamla fordgurun där som kanske kunde löst detta åt mig.

Men dom har fått nyrenoverat och jättefina lokaler iaf (obs ironi)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har hittat lite fler nummer på urtrampningslagret

BREDA REFERENCE CR 1166

CONVERSION B&B - HD2044

FORD - 83BB7548BA

FORD - 80BB7548BA

FORD - 75BB7548BA

FORD - 72BB7548AB

FORD - 6124271

FORD - 6091027

FORD - 6052910

FORD - 1554191

FORD - 1554181

FORD - 1495487

Q.H. - CCT133

SACHS - 3151192041

SACHS - 1850282640

SKF - VKC2164

VALEO F - 355610

VALEO I - R220

och sitter i följande bilar

CAPRI 1.3 08.72->01.78 For Hub With 20 Notches

CAPRI 1.6 08.72->01.78 For Hub With 20 Notches

CAPRI 1.6 GT 08.72->88 For Hub With 20 Notches

CORTINA 1.6 08.70->08.82 For Hub With 20 Notches

SIERRA 1.3 Type 3 08.82->02.87 (finns 2 versioner med lös och fast bellhouse bara den som har lös passar)

SIERRA 1.6 08.82->93 For Hub With 20 Notches (fyr växlad)

SIERRA 2.9 Type 3 11.88->93

TAUNUS 1.6 08.70->08.82 For Hub With 20 Notches

//Kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Tack för erbjudandet Kenneth.

Lösningen låg lite närmre än vad jag trodde för mig. Jag var in på bilverkstaden i samma hus här och där var det en som plockade fram ett åt mig, en chansning som gick hem :)

Däremot så undrar jag hur ni gjort med skyddsplåt mellan motor och sprängkåpan. Det är ganska stora mellanrum rakt in till svänghjul/koppling där.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Finns det olika typer/utformningar av kopplingsarmar till Typ9 lådan?

Får inte urtrampningslagret att passa...det passar på kopplingsarmen när man

har den lös utanför lådan, men sätter man fast den i lådan passar det inte :angry:

Urtrampningslagret går inte utanpå röret

Se bilden

post-126-1179421418_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut så här

Men det är ju för liten innerdiameter på det.

Var och hämtade kartongen till urtrampningslagret idag, är ett CCT 132 :angry:

post-126-1179432515_thumb.jpg

Edited by super7
Link to comment
Share on other sites

Nån som har en typ9 låda liggande lös och kan mäta ytterdiametern på röret (blåa sträket)

Har nu köpt ett 6124271 urtrampningslager, och alla säger ju att det skall passa.

Men inte gör de det :angry:

Då växellådan har suttit i en Opel rally bil tidigare börjar jag tror att röret är modifierat på

min växellåda, det är 35 mm utvändigt.

post-126-1180110347_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stämmer som Jonte skriver att den är 33,60mm

post-696-1180123240_thumb.jpg

Tycker att det ser ut som om "röret" har en hylsa över originalröret. Förmodligen nersvarvad och har sen fått en hylsa påkrympt för att komma upp i diameter.

Hur lång är din ingåendeaxel från splinesen och ut?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Magnus om det är det blåa måttet du menar så

är det 35 mm.

Har nu fått tag ett annant rör men det var också nersvarvat lite :angry:

Sen var det lite längre också röda måttet.

Tack för all hjälp jag fått :notworthy:

// Nisse

post-126-1180201640_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Efter att ha botaniserat i det här med urtrampningslager så har jag kommit fram till följande.

Det fungerar alldeles utmärkt att köra med ett helt vanligt sierra 2.0 lager. Men det fungerar även med "Capri" lagret enligt ovan (vilet jag monterade i dag,SACHS - 3151192041)

Det som skiljer dom åt är avståndet från gaffeln till solfjädern. Caprilagret är lite längre vilket gör att kopplingsarmen hamnar lite längre bakåt. Men det funkar lika bra med sierra lagret som jag körde med hela förra sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...