Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej ny på forumet + ny seven byggare.

startade förra helgen med att svetsa ramen, alla ytter rhs profiler är på plats + hela baken är klar.

tänkte bygga bara på bmw. m52 motor 325/525-328/528 -95 o senare

var och handlade en komplett bak vagn från en 523i -98 + en framvagn från 328i -99.

även bakvagnen är på plats, fjädringen kvar men det kommer nog i mellan dagarna att falla på plats.

har sneglat lite på denna bild, o efter det så kunde jag inte släppa tanken på bmw motor

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Blir det inte trångt under huven med den motorn? 24v-topparna tar rätt mycket plats, och så är motorn rätt lång också. Men dom går jäkligt bra :)

Posted

utrymme ska det finnas iaf på en större mcsorley ram tex. har måttat å det skulle gå ner en 3.6 liters m5 motor.

men hur blir det med vikt/effekt förhållandet med den motorn du skriver om?

Posted

jag har använt mcsorley ritningen 7+4 sen har jag använt höjden från mcsorley 7+442, alltså 4 tum bredare och 2 tum högre i fronten.

sen monterar jag motorn 2 tum mättt från vevaxeln till höger i ramen (motorn lutar jö ganska mycket på bmw, så blir det inga problem med torpenväggen o pedal utrymme. och på passagerar sidan ska där nog bli plats till ett par fötter också.

vikten har jag funderart en del på, och det är nästan bara lättare att bygga om man inte ska spara på vikten. motorn utan växel låda o kopling väger ganska mycket 147 kg, sen tror jag nog att bakvagnen nästan väger 100kg.

sen blir det ganska många fler meter rör + rhr i ramen för att klara vridet från motorn. sen får tanken och bågen byggas efter vikten så det slutar på en hög total vikt behöver nästan 1000 kg

  • 5 weeks later...
Posted

Hmmmmmmmmmmmmmmm............................

Med tanke på hur ovanligt det är med 7:or med BMW motor, så är det lite konstigt att två av oss som tänker göra det kommer från Sveriges tråkigaste stad.... :blink:

Mvh

Fredrik

Eslövsbo i förskingringen som bygger på 318is

Posted

Hej, vill ni höra på något konstigare vi kommer nog inte bara från samma stad vi bodde nog nästan grannar i ca 16 år också bara ett hus i mellan (Connys). Detta var för ca 13 år sen eller något sådant.

Har jag inte rätt, Sword Fredrik Svärd.

Mvh Fredrik Hernvall

Posted

liiiten fråga hur mycket effekt har bmw. m52 motor 325/525-328/528 -95 o senare cirkus gurka?? är det inte ganska på gränsen även om 7:an väger runt tonnet??

:unsure:

Posted

det blen en 2,5 liters M52 motor från 97. Där är 170 hk i den motorn enligt reg bevisen så det går utan några större problem att besiktia med en sådan.

Posted (edited)

:biglaugh2: :biglaugh2: :biglaugh2: :biglaugh2: :biglaugh2:

Vad är risken för det!!!! :prop: Nog för att jag visste att världen är liten, men detta var nästan för mycket. Stämmer perfekt att jag bodde granne med Conny och Linda i knappt 20 år. Mamma bor fortfarande kvar i huset på "Hällan". Du har väl fuskat lite på hembyggen sedan tidigare? Om inte jag minns helt fel så byggde ju Lule en Go-cart till dig på Åkermans??

Detta var riktigt kul! Hoppas vi kan träffas och rejsa lite när vi byggt färdigt.

Mvh

Fredrik

Edited by Sword
Posted

den Orange ?? lackerade 7:an.. är inte ditt bygge? :unsure: korrekt?? om inte var mer info om den??

+ ev bilder på ditt bygge..

Posted (edited)

det är riktigt den är byggd av Luego i england. http://www.luegosportscars.com/cars/viento/index.html

det var bara en bild på en M50 motor i en seven.

det kommer bilder på en separat länk lite senare, vi är två som bygger varsin seven i mitt garage. vill komma lite längre innan det blir ett foto album, har bara byggt i en månad. men lovar en länk i nästa vecka på byggena. den sista ramen blir nog i stort klar nu i helgen.

Mvh Fredrik

Edited by eslöv
Posted

Uj.. ser tungt ut det där.. kunde ni inte mätt upp hur bär/länkarmar sitter i subframen och överfört det till eran ram?

Subframe på en sjua känns ju rätt meningslöst.. det kommer ju bröta rätt bra ändå.

Och en subframe gör ju egentligen inget annat än minskar kontakten mellan arselet och vägen i detta fallet..

Det blir ju iofs enkelt att bygga på detta viset.

:wacko: :blink:

Posted

Hej ezroller, vet inte riktigt varför det skulle bli lättare att sätta fästena på samma ställe i seven ramen som i subframen. Hela subframen + bärarmar, spidlar och broms ok är i alu. bäräknar subframen till att väga 3,5-4 kg, skulle jag stå o göra egna fäste + alla extra rhs rör så tror jag med stor säkerhet att det skulle bli tyngre än att använda den komplett som vi har gjort.

Mvh Fredrik

Posted

Vi har inte skaffat någon donator bil utan det blir att handla delar efter hand. Ser det lättare att handla efter hand, då kan man kobinera i hop de bästa delarna lättare tycker vi.

vi har bakvagn, motor, våxellåda, rattstång+en knut från E39 96-02 (5 serien) styrvxl, nedre infästning styrstång E46 01 (3 serien) spindlar fram + bromsar, styrleder E36 99 (328) pedal ställ, ratt axel med lager + två knuter från Volvo S40

Posted

Är du verkligen säker på att den baar väger såpass? Ser mer ut som 20kg...

Den där ska ju kunna hantera ca 230hk (330 är väl den största motorn med den bakvagnen) och höften av 1500kg plus ev last och släpvagn mm.

Den torde ju vara hysteriskt överdimensionerad för en locost... jag hade nog sett till att väga den.... ;)

Jag har oxå tänkt i samma spår en gång i tiden men insåg att en komplett bakvagn från BMW eller Volvo blir i tyngsta laget jämfört med att bara använda slutväxel & drivaxlar samt möjligen uprights.

Men det e jag det.

Alla bygger som de själva vill och med olika mål. :)

Mao är inget sätt som fungerar fel om man upåpnär vad man vill uppnå. :prop:

Posted

Jag tycker det är kul med annorlunda lösningar, var själv inne på bladfjädrar innan jag kom över fyra coil-overs billigt, så kör på efter eget huvud! Blir något inte bra går det alltid att göra om, det får man ändå ofta göra ;).

Posted

Kul bygge!

Jag funderar själv lite löst på att anväda BMW delar till ett annat projet. Det finns mycket fint godis till dessa. 525 har tillexempel 302mm ventillerade skivor fram orginal. Det är dock synd att bakre lagerhusen inte går att skruva bort från bärarmen (525).

Skulle underlätta vid bygge av en egen bakvagn. (eller finns det någon annan BMW modell som har det? lite OT kanske)

Lycka till :thumbup:

Posted (edited)

hej.

på bakvagnen från E39 så är bakre lagerhuset bara bultat på alu spindel. likadant på fram spindeln.

här är en länk till bakre lagerhuset.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?mo...hg=33&fg=40

http://www.realoem.com

det är en mycket bra sida med alla bmws reservdelar. jag har fått många tips på vilka delar som är användbara i våra seven bygge därifrån.

Edited by Jocke E
ONÖDIG CITERING
  • 2 weeks later...
Posted

gött... ju fler vi är desto enklare blir det att få rabbater m.m hosd sponsorer m.m :)

Posted

är det ombyggda mc persson ben som framspindlar??

nedre bärarmar BMW ??!!

blir säkert bra.

:racesmile:

Posted

Ja de är fram spindlar och bärarmar från bmw 328. Nu ska bara infästningen (adaptern) till övre spindel bult byggas lite seriösare nu när jag vet vinklarna.

Jag tyckte det blev en hyfsad lösning, helnöjd med undre bärarmarna men sen tycker jag att spindeln ser lite klumpig ut. Vill gjärna använda de spindlarna, där är jö bra bromsar + lätt att fästa skärmarna med en vettig lösning.

Mvh Fredrik

http://locostbeamer.blogspot.com/

Posted (edited)

Klika på bilderna så blir de stora, men det blir fler bilder har bara ingen kamra som fungerar.

Edited by Jocke E
Onödig citering
  • 3 weeks later...
Posted

bara en fråga... hur sitter övre spindelled fast i spindel/upright..

ser förövrigt kul ut med den s formade styrleden.. original BMW ??!!

Posted

Kul bygge och en jäkla fart! :racesmile:

Ser onekligen väldigt udda ut med den stora jäkla bakvagnsbryggan - men det borde ju ganska enkelt gå att plocka bort den och göra motsvarande lättare upphängning i fyrkantsprofil. Men å andra sidan så går detta mycket snabbare och ni hinner helt klart före mig att bli klara och få leka rundor med era skapelser... :prop:

  • 2 weeks later...
Posted

Det kommer att gå bra på besiktningen. fin kamin är den från ja vad hette gården nu igen den Florence Stephens och systrarna hade. de gjorde kaminer där som är väldigt lika den du har. Huseby bruk var det ja

  • 2 weeks later...
Posted

Vet faktist inte var kaminen är tillverkad men fräck e den + bra värme.

ska iväg på sfro 1 nu, lite tråkit väder att ta ut bygget i.

mvh Fredrik

Posted

Tror ni att Andreas Willsson var på avtalad plats, fick ej tag på han i telfon i heller så det var bara att åka hem igen + man blir lite ireterad har väntat i 17 dagar på sfro 1.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...