eslöv Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Hej ny på forumet + ny seven byggare. startade förra helgen med att svetsa ramen, alla ytter rhs profiler är på plats + hela baken är klar. tänkte bygga bara på bmw. m52 motor 325/525-328/528 -95 o senare var och handlade en komplett bak vagn från en 523i -98 + en framvagn från 328i -99. även bakvagnen är på plats, fjädringen kvar men det kommer nog i mellan dagarna att falla på plats. har sneglat lite på denna bild, o efter det så kunde jag inte släppa tanken på bmw motor Quote
eslöv Posted December 23, 2006 Author Posted December 23, 2006 fick jö inte med bilden, hur ska det gå till då Quote
apex Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Ta "file attachments " under skrivrutan 1. Bläddra 2. Ladda upp Job done! Quote
Acke Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Välkommen.. :) info om hur man bifogar bilder.. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=2877 Quote
Baalzamon Posted December 23, 2006 Posted December 23, 2006 Blir det inte trångt under huven med den motorn? 24v-topparna tar rätt mycket plats, och så är motorn rätt lång också. Men dom går jäkligt bra :) Quote
Tobbe Posted December 24, 2006 Posted December 24, 2006 utrymme ska det finnas iaf på en större mcsorley ram tex. har måttat å det skulle gå ner en 3.6 liters m5 motor. men hur blir det med vikt/effekt förhållandet med den motorn du skriver om? Quote
eslöv Posted December 24, 2006 Author Posted December 24, 2006 jag har använt mcsorley ritningen 7+4 sen har jag använt höjden från mcsorley 7+442, alltså 4 tum bredare och 2 tum högre i fronten. sen monterar jag motorn 2 tum mättt från vevaxeln till höger i ramen (motorn lutar jö ganska mycket på bmw, så blir det inga problem med torpenväggen o pedal utrymme. och på passagerar sidan ska där nog bli plats till ett par fötter också. vikten har jag funderart en del på, och det är nästan bara lättare att bygga om man inte ska spara på vikten. motorn utan växel låda o kopling väger ganska mycket 147 kg, sen tror jag nog att bakvagnen nästan väger 100kg. sen blir det ganska många fler meter rör + rhr i ramen för att klara vridet från motorn. sen får tanken och bågen byggas efter vikten så det slutar på en hög total vikt behöver nästan 1000 kg Quote
Sword Posted January 22, 2007 Posted January 22, 2007 Hmmmmmmmmmmmmmmm............................ Med tanke på hur ovanligt det är med 7:or med BMW motor, så är det lite konstigt att två av oss som tänker göra det kommer från Sveriges tråkigaste stad.... :blink: Mvh Fredrik Eslövsbo i förskingringen som bygger på 318is Quote
eslöv Posted January 28, 2007 Author Posted January 28, 2007 Hej, vill ni höra på något konstigare vi kommer nog inte bara från samma stad vi bodde nog nästan grannar i ca 16 år också bara ett hus i mellan (Connys). Detta var för ca 13 år sen eller något sådant. Har jag inte rätt, Sword Fredrik Svärd. Mvh Fredrik Hernvall Quote
Arrowsmith Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 och sedan heter båda fredrik med eller??? :wacko: Quote
Michael Th Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 liiiten fråga hur mycket effekt har bmw. m52 motor 325/525-328/528 -95 o senare cirkus gurka?? är det inte ganska på gränsen även om 7:an väger runt tonnet?? :unsure: Quote
eslöv Posted January 28, 2007 Author Posted January 28, 2007 det blen en 2,5 liters M52 motor från 97. Där är 170 hk i den motorn enligt reg bevisen så det går utan några större problem att besiktia med en sådan. Quote
Sword Posted January 29, 2007 Posted January 29, 2007 (edited) :biglaugh2: :biglaugh2: :biglaugh2: :biglaugh2: :biglaugh2: Vad är risken för det!!!! :prop: Nog för att jag visste att världen är liten, men detta var nästan för mycket. Stämmer perfekt att jag bodde granne med Conny och Linda i knappt 20 år. Mamma bor fortfarande kvar i huset på "Hällan". Du har väl fuskat lite på hembyggen sedan tidigare? Om inte jag minns helt fel så byggde ju Lule en Go-cart till dig på Åkermans?? Detta var riktigt kul! Hoppas vi kan träffas och rejsa lite när vi byggt färdigt. Mvh Fredrik Edited January 29, 2007 by Sword Quote
Drake Posted January 30, 2007 Posted January 30, 2007 Tips! http://www.blocket.se/vi/10726435.htm?ca=11_s Quote
meanstreak68 Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Häftigt bygge!! Du verkar ha kommit ganska långt... Gärna lite mer bygg bilder.. :) Quote
Michael Th Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 den Orange ?? lackerade 7:an.. är inte ditt bygge? :unsure: korrekt?? om inte var mer info om den?? + ev bilder på ditt bygge.. Quote
eslöv Posted January 31, 2007 Author Posted January 31, 2007 (edited) det är riktigt den är byggd av Luego i england. http://www.luegosportscars.com/cars/viento/index.html det var bara en bild på en M50 motor i en seven. det kommer bilder på en separat länk lite senare, vi är två som bygger varsin seven i mitt garage. vill komma lite längre innan det blir ett foto album, har bara byggt i en månad. men lovar en länk i nästa vecka på byggena. den sista ramen blir nog i stort klar nu i helgen. Mvh Fredrik Edited February 4, 2007 by eslöv Quote
eslöv Posted February 4, 2007 Author Posted February 4, 2007 (edited) Hej. Här är en länk till våra bygg bilder, det dyker upp foto efter hand där. http://locostbeamer.blogspot.com/ Edited February 4, 2007 by eslöv Quote
ezroller Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Uj.. ser tungt ut det där.. kunde ni inte mätt upp hur bär/länkarmar sitter i subframen och överfört det till eran ram? Subframe på en sjua känns ju rätt meningslöst.. det kommer ju bröta rätt bra ändå. Och en subframe gör ju egentligen inget annat än minskar kontakten mellan arselet och vägen i detta fallet.. Det blir ju iofs enkelt att bygga på detta viset. :wacko: :blink: Quote
eslöv Posted February 5, 2007 Author Posted February 5, 2007 Hej ezroller, vet inte riktigt varför det skulle bli lättare att sätta fästena på samma ställe i seven ramen som i subframen. Hela subframen + bärarmar, spidlar och broms ok är i alu. bäräknar subframen till att väga 3,5-4 kg, skulle jag stå o göra egna fäste + alla extra rhs rör så tror jag med stor säkerhet att det skulle bli tyngre än att använda den komplett som vi har gjort. Mvh Fredrik Quote
kungälv Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Vad är det för donator? BMW det ser jag, men vilken motor/vxllåda/bakaxel variant är det? Det finns ju en hel del billiga 520:s att få tag i :icon_bach: Quote
eslöv Posted February 5, 2007 Author Posted February 5, 2007 Vi har inte skaffat någon donator bil utan det blir att handla delar efter hand. Ser det lättare att handla efter hand, då kan man kobinera i hop de bästa delarna lättare tycker vi. vi har bakvagn, motor, våxellåda, rattstång+en knut från E39 96-02 (5 serien) styrvxl, nedre infästning styrstång E46 01 (3 serien) spindlar fram + bromsar, styrleder E36 99 (328) pedal ställ, ratt axel med lager + två knuter från Volvo S40 Quote
ezroller Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Är du verkligen säker på att den baar väger såpass? Ser mer ut som 20kg... Den där ska ju kunna hantera ca 230hk (330 är väl den största motorn med den bakvagnen) och höften av 1500kg plus ev last och släpvagn mm. Den torde ju vara hysteriskt överdimensionerad för en locost... jag hade nog sett till att väga den.... ;) Jag har oxå tänkt i samma spår en gång i tiden men insåg att en komplett bakvagn från BMW eller Volvo blir i tyngsta laget jämfört med att bara använda slutväxel & drivaxlar samt möjligen uprights. Men det e jag det. Alla bygger som de själva vill och med olika mål. :) Mao är inget sätt som fungerar fel om man upåpnär vad man vill uppnå. :prop: Quote
Rikard Larsson Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Jag tycker det är kul med annorlunda lösningar, var själv inne på bladfjädrar innan jag kom över fyra coil-overs billigt, så kör på efter eget huvud! Blir något inte bra går det alltid att göra om, det får man ändå ofta göra ;). Quote
AlfaRonny Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Kul bygge! Jag funderar själv lite löst på att anväda BMW delar till ett annat projet. Det finns mycket fint godis till dessa. 525 har tillexempel 302mm ventillerade skivor fram orginal. Det är dock synd att bakre lagerhusen inte går att skruva bort från bärarmen (525). Skulle underlätta vid bygge av en egen bakvagn. (eller finns det någon annan BMW modell som har det? lite OT kanske) Lycka till :thumbup: Quote
eslöv Posted February 7, 2007 Author Posted February 7, 2007 (edited) hej. på bakvagnen från E39 så är bakre lagerhuset bara bultat på alu spindel. likadant på fram spindeln. här är en länk till bakre lagerhuset. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?mo...hg=33&fg=40 http://www.realoem.com det är en mycket bra sida med alla bmws reservdelar. jag har fått många tips på vilka delar som är användbara i våra seven bygge därifrån. Edited February 16, 2007 by Jocke E ONÖDIG CITERING Quote
AlfaRonny Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Aha, mycket intressant!!! :notworthy: Quote
eslöv Posted February 16, 2007 Author Posted February 16, 2007 Hej Ja nu hamnade man lite djupare i locost träsket, betalade in medlemsavgiften. Så nu e det bara resten kvar att bygga på bilen. http://locostbeamer.blogspot.com/ Mvh Fredrik Quote
Acke Posted February 16, 2007 Posted February 16, 2007 gött... ju fler vi är desto enklare blir det att få rabbater m.m hosd sponsorer m.m :) Quote
eslöv Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Ja nu har bilen fått framfötter också, nu ska all demonteras o svetsas klart. Sen är det snart redo för sfro 1. http://locostbeamer.blogspot.com/ Mvh Fredrik Quote
Rikard Larsson Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Här går det undan! Imponerande takt. Quote
eslöv Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Jag var Ljungbyhed o provade en seven i lördes, o då blev man riktigt sugen på att få köra sitt eget bygge. Jag ska försöka att sikta på att bli klar i sommar, sen kan där vara annat som kommer i mellan. http://locostbeamer.blogspot.com/ Quote
Michael Th Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 är det ombyggda mc persson ben som framspindlar?? nedre bärarmar BMW ??!! blir säkert bra. :racesmile: Quote
eslöv Posted February 19, 2007 Author Posted February 19, 2007 Ja de är fram spindlar och bärarmar från bmw 328. Nu ska bara infästningen (adaptern) till övre spindel bult byggas lite seriösare nu när jag vet vinklarna. Jag tyckte det blev en hyfsad lösning, helnöjd med undre bärarmarna men sen tycker jag att spindeln ser lite klumpig ut. Vill gjärna använda de spindlarna, där är jö bra bromsar + lätt att fästa skärmarna med en vettig lösning. Mvh Fredrik http://locostbeamer.blogspot.com/ Quote
Michael Th Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 närbild på arangemanget..?? : :blink: Quote
eslöv Posted February 19, 2007 Author Posted February 19, 2007 (edited) Klika på bilderna så blir de stora, men det blir fler bilder har bara ingen kamra som fungerar. Edited March 12, 2007 by Jocke E Onödig citering Quote
Michael Th Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 sorry.. såg inte bilden längst ner innan... :unsure: lite provisoriskt??!! Quote
eslöv Posted March 12, 2007 Author Posted March 12, 2007 (edited) Så lite nya bilder. ramen helsvetsad. snart dax för sfro 1 http://locostbeamer.blogspot.com/ Edited March 12, 2007 by eslöv Quote
Michael Th Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 bara en fråga... hur sitter övre spindelled fast i spindel/upright.. ser förövrigt kul ut med den s formade styrleden.. original BMW ??!! Quote
eslöv Posted March 12, 2007 Author Posted March 12, 2007 Övre spindelled (transit styr led) sitter i en kona med 3,7 grader och mutter som vanligt, sen är adaptern fäst i mc pherson fästena i spindeln med 3 st M12 bultar. ja det är bmw orginal styrleder. http://bp1.blogger.com/_lLnwH2jIL0k/RfMx1d...-h/DSC06006.JPG[/img] Quote
Michael Th Posted March 12, 2007 Posted March 12, 2007 att jag fråga... såg ingen mutter/gänga sticka ut.. Quote
eslöv Posted March 20, 2007 Author Posted March 20, 2007 Lite nya bilder på våra bygge. http://locostbeamer.blogspot.com/ Obs ingen av oss ska ha turbon vi frågade om plats till, här ska vara riktig motor effekt inget pys. Mvh Fredrik Quote
Sonett7 Posted March 20, 2007 Posted March 20, 2007 Kul bygge och en jäkla fart! :racesmile: Ser onekligen väldigt udda ut med den stora jäkla bakvagnsbryggan - men det borde ju ganska enkelt gå att plocka bort den och göra motsvarande lättare upphängning i fyrkantsprofil. Men å andra sidan så går detta mycket snabbare och ni hinner helt klart före mig att bli klara och få leka rundor med era skapelser... :prop: Quote
eslöv Posted March 30, 2007 Author Posted March 30, 2007 Ja nu är tiden bokad o bilen står klar till sfro 1. Det blir 9/4, ska bli skoj att få dommen på bygget. http://locostbeamer.blogspot.com/ Mvh Fredrik Quote
Thomas Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 Det kommer att gå bra på besiktningen. fin kamin är den från ja vad hette gården nu igen den Florence Stephens och systrarna hade. de gjorde kaminer där som är väldigt lika den du har. Huseby bruk var det ja Quote
eslöv Posted April 9, 2007 Author Posted April 9, 2007 Vet faktist inte var kaminen är tillverkad men fräck e den + bra värme. ska iväg på sfro 1 nu, lite tråkit väder att ta ut bygget i. mvh Fredrik Quote
eslöv Posted April 9, 2007 Author Posted April 9, 2007 Tror ni att Andreas Willsson var på avtalad plats, fick ej tag på han i telfon i heller så det var bara att åka hem igen + man blir lite ireterad har väntat i 17 dagar på sfro 1. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.