Jump to content

Hel#¤%es J-a Bärarmsrör!!!


Rikard Larsson

Recommended Posts

:angry: :angry: :angry: :angry: :angry:

Var och hämtade mitt rör som ska bli bärarmar. Bad dem kapa upp det i två 3-metersbitar för enklare transport. När jag kom hem ryckte jag av lappen med specarna för att kolla noga och fotografera, mest för skojs skull. Tror ni jag fått det jag beställde? Nä! Beställde ett DIN 2394 med 235 N/mm2 sträckgräns, 340-470 brottgräns och 25% förlängning. De fick tom en utskriven sida från boken med materialspecifikationerna där jag ringat in just det rör jag skulle ha. Fick istället ett DIN 2391 BK som har citat "...mycket begränsad plastisk deformationsförmåga". Skitbra! Har väntat i tre veckor pga att de först glömde bort det och sen hade inte deras leverantör det hemma. Sen när det gått tre veckor så får man fel j-ä rör. Blir så satans trött. Synd att jag inte hade DIN 2394 i huvudet, då hade jag märkt det på plats.

Jaja, ville bara avreagera mig lite, nu känns det bättre...

Link to comment
Share on other sites

Känner igen det där och lider med dej!

en bira eller två brukar hjälpa när det blir sådär. :515:

Min leverantör skulle ha 2088:- + moms för en pipa 20x4 NBK

Det blev billigare med en krogkväll och lite rundstång och nåra timmar vid svarven :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag känner till problemet :( Var och köpte ytterrör till bussningarna. Inga tveksamheter med mått och kvalitet på materialet vid beställningen. Men vad upptäcker jag när jag skall börja plocka ihop bussningarna, jo att rören är för smala. Nu har jag ett stort antal ytterrör ligger i skroten kapade och betalda :mad:

Fick börja om från början igen hos en ny leverantör.

Men nu är det perfekt så det är bara att plocka ihop :thumbsup:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Har nu varit i kontakt med grannen som levererade röret... De hade beställt fel med berått mod om man säger så. Dimensionen jag var ute efter fanns inte med den materialspecefikationen jag gav dem... Så de beställde ett starkare rör med rätt dimension. Tanken var väl god antar jag... Starkare är ju bra, men det var också hårdare och för liten förlängning innan brott :(. Det var inte normaliserat. Fick tipset att normalisera sakerna i efterhand, det borde ju vara OK. Fick tips om vem som gör det. Mailade om pris, sen får vi se.

Någon (Gustaf), är det OK med normalisering i efterhand?

Link to comment
Share on other sites

Fick svar från stället som eventuellt skulle normalisera mina bärarmar... De skulle ha 3000:- *gulp*... Men då var det en batch på max 300 kg, så han tyckte jag skulle samla ihop alla delar på en gång... No shit, men jag kan nog samla ihop alla Sveriges bärarmar inom den ramen... Jaja, såklart blir det inte så utan jag har beställt ett nytt rör med rätt specar för andra gången. Hoppas jag får det röret jag beställde denna gången. Hursomhelst tog jag 32x3 mm, det minsta som de hade med rätt specar och 3 mm gods, hoppas det håller...

Link to comment
Share on other sites

Rikard, 32x3 mm till de främre bärarmarna? Kommer det inte att se väldigt klumpigt ut? För att inte tala om vikten! Går det verkligen inte att få tag i smalare, det känns som overkill med 32mm :blink:

/Micke

(med 20x3 i de främre bärarmarna)

Edited by Mikael
Link to comment
Share on other sites

Hallå !!

Någonstans här har det ju blivit ett uppenbart fel....... :stop:

I sveriges land finns det ju nu mera ett ansenligt antal besiktigade

hembyggda sjuor som har bärarmar som passerat de erfodeliga instanserna

för att få uppehålla sej på allmän väg !!

INGEN säger INGEN av de sjuor jag vet , har sett, eller hört talas om

har bärarmar av 32 mm. rör.

Vill du inte tvunget ha just 32mm rör till dina bärarmar så måste det ju helt enkelt gå att lösa!

Punkt slut.

Var felet ligger vet jag inte men kolla din materialspec. ( antar jag att du gjort flera gånger vid detta laget)

så att den är rätt annars byt leverantör. Det finns mindre OCH godkända rör att få om du vill ha det alltså.

Link to comment
Share on other sites

Jag har utått från vad jag läst här på forumet och enligt vad jag har kommit fram till så är det 25x3 som är "standarden" (LÄNK till annan tråd). Jag vill inte ha mindre än det i alla fall. Angående utseendet så vet jag hur stor skillnad det är på ett 25 och ett 32 mm rör i verkligheten, med det blir nog bra, satsar ändå på en lite biffigare look med bredare chassie, 17" fälgar mm. Kommer med andra ord ha lite tyngre hjul än de flesta. Och det är inte det enda som är tyngre, optimerar inte för lägsta vikt (har volvo 940 bakaxel :whistling: ). Kompenserar med turbo :thumbup: . Om jag använder alla 6 metrarna så blir viktskillnaden ca 3 kg, inte så farligt.

Tackar för alla synpunkter! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...