ihlberg Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 (edited) Hej Kristoffer här! Håller på med min RH. Det sitter en Ford pinto förgasarmotor i nu. Men jag funderar lite på om jag ska använda en annan motor. Jag skulle vilja ha 150hk ungefär, och det kanske är billigare att byta motor än att trimma den Pinto motorn jag redan har. Helst skulle jag vilja använda mig av en turbo motor. Främst för att man kan trimma dom så mycket enklare än en sugis. Men vilken? Jag vill använda min Ford Typ 9 låda. Så om man ska ha ett annat märke på motorn så får det bli en adapter. Några tips på några som redan är uppfunna, kan ej tillverka en själv. Tack Edited November 15, 2006 by ihlberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 150 hk och turbo=Saab 2,0 turbo ur tex 9-5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 köp en Kadett GSI-16 2,0 det finns sprängkåpor att köpa som parar ihop Opelmotorn med typ 9 lådan.. eller sälj lådan och köp en Opel Omega låda=bolt on till GSI motorn..opel lådan är något klumpigare..än ford lådan men kanske billigare än att köpa en spräng/kopplingskåpa.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 15, 2006 Share Posted November 15, 2006 Jag röstar givetvis på VAG:s 1,8T på 150hk. Mest troligt eftersom jag bygger min bil med en sådan. Problemet med denna motorn är att det finns begränsat med sprängkåpor för att använda t.ex. Fords T9 växellåda. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ihlberg Posted November 16, 2006 Author Share Posted November 16, 2006 Ja Morty VAG: 1,8t har jag funderat mycket på. Men vad har du får låda osv. . Vart kan man köpa sprängkåpa får att para ihop typ9 och VAG 1,8t? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 http://forum.locostsweden.se/index.php?s...p;hl=sprängkåpa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 Jag röstar för en SAAB lättrycksturbo från 1994 eller senare plus Opel Omega växellåda. Stryktåligare motorer (trimmningsmässigt) får man leta efter. Större turbo, intercooler och spridare plus annan programvara så är 350 HK inget problem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 Håller med om att Saab motorn är bra och stryktålig. Har precis sålt min 9-3 turbo och kör vidare med min 9-5 Aero som jag har haft i fyra år. Tycker mycket om dessa motorer i de bilarna, men jag vill gärna tro att 1,8T:n är strået vassare i en sjua med tanke på vikt och storlek. Trimningsgraden är förmodligen högre i en standard Saab motor och billigare, men jag nöjer mig med en motor som inte pumpar ut 350hk. ;) Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 150 hk och turbo=Saab 2,0 turbo ur tex 9-5. Eller lämpligare från 9000 (150hk LTT) eller og9-3 (154hk) Så får man Trionic 5 vilket är lite lättare att pilla med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ihlberg Posted November 16, 2006 Author Share Posted November 16, 2006 Morty: Vad använder du för låda osv. Några bilder på ditt bygge!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 Att ingen nämnt volvomotor, finns ju en uppsjö av växellådor som passar för dessa. Allt från billiga org.lådor till sekventiella från sellholm =) När det gäller trimmning och tillgång till delar i sverige är det väll oslagbart med volvomotor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 Morty: Vad använder du för låda osv. Några bilder på ditt bygge!? Har inga bilder på mitt bygge än. Om du följt diverse inlägg den senaste tiden så är jag en av dem som går och väntar på mitt kit från MK Sportscars. Under tiden samlar jag på diverse delar som jag kommer att behöva framöver. Mitt recept i nuläget är: MK Indy med skivor runt om VAG 1,8t (AEB motor på 150hk) Ford T9 växellåda Sprängkåpa från Holland Scorpio LSD diff Motorn kommer att styras med Megasquirt eller VEMS beroende på vad som är mest kompatibelt med direkttändningen på motorn. Jag kommer att starta en "byggtråd" så fort bygget startar och denna ska jag försöka hålla uppdaterad med bilder m.m.. Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted November 16, 2006 Share Posted November 16, 2006 (edited) jag vill gärna tro att 1,8T:n är strået vassare i en sjua med tanke på vikt och storlek. Mvh Magnus dit finns bra med kapacitet i VAGs lilla rova. Om man tittar på kammarna så inser man ganska fort att det är bara två stänger med myggbett på :faga1: För att vara en underkvadratisk motor så flödar den riktigt bra, jag skulle vilja påstå att det är den bästa toppen hitintills som VAG har skruvat på sin radfyra. 400 literhästar är bekräftade ur denna lilla klump. Den har sitt ursprung ur audis tävlingsavdelning på racerbanan . Edited November 16, 2006 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted November 17, 2006 Share Posted November 17, 2006 Wow! 650 hk, det är 1 kg/hk i en 7:a! :heyjoe67_ferrari: Ruggigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ihlberg Posted November 17, 2006 Author Share Posted November 17, 2006 Finns det något företag som säljer adapter sprängkkåpor. Till fords växellåda typ 9. Vill ha lite mer alternativ. Morty varför använder du inte orginal insprut. Är det några problem om man vill det. Tänkte på startspärr och sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted November 17, 2006 Share Posted November 17, 2006 (edited) jag kan svara på frågan ang användande av orginalsprutet till en VAG 1.8t. Det är en hel del mickel att fåtill ett fungerande orginalsprut bla pågrund av startspärren och E-gas och sen att ju nyare bilen är destå mer pryttlar "vävdes" in i insprutet. på de flesta av 1.8t motorerna sitter startspärren i instrumenthuset och ja det går att koppla ur men det gäller att prata med rätt person för att koppla ur. På de lite tidigare modellerna med 1.8t satt startspärren i en egen "låda" så den är enklast att ta om man vill köra med orginalsprut. Men varför köpa färdigbyggt styrstem om man byger bilen själv :prop: Ang sprängkåpa så köpte jag min (innan dom fanns att köpa som gjutna i holland) av en kille i skåne som svetsade ihop en sprängkåpa i aluminium åt mig. Å känner du någon med vettig maskinpark så kan denne nog tillverka en åt dig i önskat material. Edited November 17, 2006 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted November 17, 2006 Share Posted November 17, 2006 Det finns adapter plattor till Typ 9 lådan.. Pris (1500-2000 kr) :( Sedan har du ett annat alternativ! Prova en Suzuki Swift 16 v motor med 413 Jeeplåda En lätt motor o låda som i originalskick ger ca: 110 hk, och som tydligen utan större investeringar går att klämma ur 130 hk! Låg vikt = mer HK :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted November 17, 2006 Share Posted November 17, 2006 Det finns adapter plattor till Typ 9 lådan.. Pris (1500-2000 kr) :( Låg vikt = mer HK :racesmile: Finns det adapterplatta för #9 och VAG? vart hittar man en sådan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted November 17, 2006 Share Posted November 17, 2006 Här kan man hitta lite olika plattor: http://www.klracing.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ihlberg Posted November 17, 2006 Author Share Posted November 17, 2006 Det är så svårt att välja vad man vill ha. Och tar man en motor så är man juh fast med den också. Men jag ska iaf använda min låda pga att jag inte vill ordna ett nytt kardan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted November 17, 2006 Share Posted November 17, 2006 Här kan man hitta lite olika plattor: http://www.klracing.se/ Med andra ord blir det till att tillverka en egen adapterplatta om man vill ha en... Min hemmabyggda sprängkåpa är vesäntligt lätare än fords egna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T08R Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 dit finns bra med kapacitet i VAGs lilla rova. Om man tittar på kammarna så inser man ganska fort att det är bara tvåstänger med myggbett på :faga1: För att vara en underkvadratisk motor så flödar den riktigt bra, jag skulle vilja påstå att det är den bästa toppen hitintills som VAG har skruvat på sin radfyra. 400 literhästar är bekräftade ur denna lilla klump. Har en S2 på mitt jobb som två arbetskompisar håller på med. Vid senaste bänkningen hade dom 786hk (det va i våras), och då har dom ingen specialtopp med 5 ventil/cyl utan vanliga 4vent toppen från en S2 som är masserad, deras motor ligger inte på 2,2l längre utan lite under 2,1 för att få annat komp. Så dom är inte långt ifrån 400hk/liter. Så långt ifrån några problem att ta mycket hk ur Audis 5or. Pastorns bil som Trendab trimmat ligger på över 400hk/liter. Det roliga är att man kan va med och kolla på deras bil och se specialkonstruktioner mm. Alltid lika intressant när man ser hur dom bygger om bilen. Nu under vintern försvinner quattro driften på den och det blir bakhjulsdrift istället. Målet för nästa år är att köra en 8a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted November 23, 2006 Share Posted November 23, 2006 Har en S2 på mitt jobb som två arbetskompisar håller på med. Vid senaste bänkningen hade dom 786hk (det va i våras), och då har dom ingen specialtopp med 5 ventil/cyl utan vanliga 4vent toppen från en S2 som är masserad, deras motor ligger inte på 2,2l längre utan lite under 2,1 för att få annat komp. Så dom är inte långt ifrån 400hk/liter. Så långt ifrån några problem att ta mycket hk ur Audis 5or.Pastorns bil som Trendab trimmat ligger på över 400hk/liter. Jag måste påpeka att meningen med mitt inlägg om den raka 5an med 25v toppen är att visa ursprunget för 1.8t motorn. Jag vet att 400 liter hästar är möjligt ur VAGs gamla motorserie med 4v teknik men designen är somsagt mer än 20 år gammal och lider av några brister. Audi har/ hade en topp med 4v teknik som är mycket bättre designad än den som sitter i Rs4 och liknande pjäser. Det är GTO maskinen men den är som sagt åxå likt 25v toppen en udda fågel som få har möjligheten att komma över. Det finns dock lite mer chans att komma över lite andra speciella 16v toppar med bättre designlösning än VAGs. Detta är Oettingers 16v topp och Draketoppen. Oettingertoppen fanns tllgängliga på Golf 1:an i frankrike under något år. Drake toppen är /skall vara den bästa av dom, den tillverkades i USA och och var till för någon racingserie av något slag. Här är resultatet av en 16v maskin som producerade över 450++ hp/L på veven. Varvtalsområdet var dock över 9Krpm som resulterade i ras i bromsbänken.. Den modernare 5v toppen (som bl.a sitter i den raka fyran) flödar orginal bättre än en portad 4v topp (detta gäller den tidigare serien av 5v toppen då de senare fick en mer restriktiv design på kanalerna) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.