Jump to content

T08R

Forumdeltagare
  • Posts

    16
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Hur bygger man igentligen en bra jigg för att svetsa ram och bärarmar i? Vad för material bör man göra jiggen av? Hur avancerad behöver den vara? Jag har sökt och läst här på forumet. Dom ända bilder jag får fått fram är på jiggen som Anders Alverby har byggt. Den verkar väldigt bra och genomtänkt. Fast det måste ju va bra många fler på detta forum som byggt sina ramar själv. Har ni bilder på era jiggar och beskrivningar på hur ni gjort dem? Har alla gjort lika avancerade jiggar? Mycket tacksam för all hjälp. MVH Emil
  2. Dom kylare jag sett har haft oljekylningen med egna kylflänsar mot luften och inte mot kylvätskekanalerna. Då du ligger och åker ***km/h så kommer fartvinden då kyla oljan, har du för högt flöde på oljan som skickas in i kylaren och den är effektiv så kommer oljan få för låg temperatur. Kortfattat om oljetemp. För varm: Oljan mister sin bärande förmåga, oljan koksar. För kall: Oljan blir mer trögflytande (olje pumpen får jobba hårdare för att få ut olja över allt) Skulle själv välja att ha lite för kall olja än för varm om jag va tvungen, kan inte komma på några direkta jätte nackdelar med att åka på en olja som håller 80-90 grader, men det kanske någon annan kan, långt ifrån expert på oljor och deras egenskaper.
  3. Nu ska vi inte bli för smarta :) Att använda kylslingan som är till för automatolja är inte så smart. Kyler den för mycket så åker man omkring med för låg oljetemp = Inte bra, men det går att lösa med att använda en termostat. Kyler den för lite så kommer man ändå behöva köpa ännu en oljekylare. Med en olje/kylvätske värmeväxlare så slipper man använda termostat då kylsystemet "alltid" har en. Problemet som kan komma är att om man idag ligger på gränsen (som man kanske inte vet om) med kylningen av motorn så kan kylvätsketemperaturen bli för hög och man behöver större/effektivare kylare.
  4. Kan inte säga att jag är något fan av konsruktionen motor->växellåda på Saab 900og. Sen är ju Saabarna erkänt svaga i växellådorna. Audi lådor finns det som håller för bra mycket effekt redan original. Sen när man jobbar på VAG så kommer man över billiga bitar ibland... En 1,8t med tillhörande låda och ett Nira i3 skulle sitta som en fläskläpp bakom stolen.
  5. Missat denna tråd... Klart roligt med motorn monterad bak. Skulle jag göra något i den stilen så skulle jag använda mig av en Audi motor och växellåda. Då dom är rakställda så får man mer mittmotor. Billiga och hållbara. Tex skulle en 2,2t från en S2 med en Audi 100 låda sitta fint i en rörram. Skulle inte ta hjulupphängningen med mig från en sån donator. Skulle ha byggt med dubbla A-ramar, men det är en kostnads och tids fråga.
  6. ABS godtar nu "alla" drivmotorer förutsatt att de klarar "CO-tomgångskravet". Fattar inte hur man kan tolka det på annat sätt än att man får använda vilket drivmedel man vill så länge man uppfyller "CO-tomgångskravet". Som jag uppfattar det kan man regga en bil med gengas, E85, vätgas mm. Bara man sen kan visa intyg på att bilen är byggd för att klara av det man byggt för. Fattar inte varför byrokratin ska va så seg i vårat land. Är ju inte svårare att bygga en bil för för ett annat bränsle än bensin eller diesel. Det är en enorm skilnad på att efterkonvertera en bil för ett annat bränsle än att bygga den så från början. Har kompisar som idag kör på E85 i deras bensinbilar och det funkar bra än så länge (det enda är att dom får byta olja lite oftare nu), men om det håller i längden vet man ju inte. Men om man lägger ner flera 100k på att bygga en bil som man från början vet ska gå på E85 så vill man ju va på den säkra sidan och kollar upp att alla delar man köper som kommer i kontakt med bränslet tål det. Samt självklart skaffar intyg på det till bes. /Emil
  7. Fråga: Hej! Jag undrar om det stämmer att miljöavgiften (Dispensen från avgasrening förutom CO-halt vid tomgång) på 7000 :- är slopad? Svar: AB Svensk bilprovning godkänner nu amatörbyggda bilar som inte har katalytisk avgasrening. ABS godtar nu "alla" drivmotorer förutsatt att de klarar "CO-tomgångskravet". Bilar som godkänns med ej katalytisk avgasrening får dispenskoden T31MA. Betyder detta att även motorer konverterade till E85 är OK vid bes?
  8. Dorn i koppar har jag aldrig sett. Mjuka dorn brukar va i mässing. Föredrar kopparklubba framför mässingsklubba när jag skruvar. Tycker mässingsklubban känns konstig när man slår med den (lite förhård och studsar på ett annat sett, svårt att förklara). Den kopparklubba jag har är köpt av Whürt. Vet inte vad den kostade...
  9. et räcker inte med dom elektroniska överväxlarna som sitter på Volvos M46 lådor då? dom är väl ca 10cm tjocka. Borde gå att bygga med två stycken efter varandra. Det är ju planetväxlar och dom tål en hel del effekt innan dom pajar. Vet ju inte hur mycket du vill dreva ner. Lätt att lägg i ur iaf när den är elektrisk.
  10. Har en S2 på mitt jobb som två arbetskompisar håller på med. Vid senaste bänkningen hade dom 786hk (det va i våras), och då har dom ingen specialtopp med 5 ventil/cyl utan vanliga 4vent toppen från en S2 som är masserad, deras motor ligger inte på 2,2l längre utan lite under 2,1 för att få annat komp. Så dom är inte långt ifrån 400hk/liter. Så långt ifrån några problem att ta mycket hk ur Audis 5or. Pastorns bil som Trendab trimmat ligger på över 400hk/liter. Det roliga är att man kan va med och kolla på deras bil och se specialkonstruktioner mm. Alltid lika intressant när man ser hur dom bygger om bilen. Nu under vintern försvinner quattro driften på den och det blir bakhjulsdrift istället. Målet för nästa år är att köra en 8a.
  11. Det vet jag. Men VV vill inte att man konverterar bilar till E85 för att man inte med säkerhet kan svara på att tillverkaren använt slangar, pumpar, tätningar, tankar, spridare mm som tål E85 en längre tid. Därför går det idag inte att omregistrera sin bil för E85. Men man tycker att om man bygger en NY bil (amatörbyggt fordon) så bör ju det gå att få igenom med E85 då den bilen är byggd för E85 på samma sätt som en Saab eller Volvo med etanolmotor. Den tanken jag hade va att köpa spridare från Saab, då dom pallar 250hk med E85 och med säkerhet tål E85. Förstår inte vad problemet är på VV egentligen, om man bygger en bil för att gå på bensin så behöver man köpa kompnenter som tål bensin. Om jag nu bygger en bil som ska gå på E85 så köper jag komponenter som tål E85. Sen vet jag att det är upp till mig att skaffa kvitton, materialspcar mm, men tror inte det är jobbigare än att göra det för en bensindriven bil. Hatar all sjuk byrokrati vi har i det här landet. Ibland borde sunt förnuft räcka tycker jag.
  12. Ok, då vet jag. Då får det bli att bygga för bensin istället för E85. Tanken med att bygga en amatörbyggd bil för E85 är ju annars att man inte konverterar utan kan bygga med pumpar, slangar mm som är gjorda för sprit och inte bensin. Fast det lär ju inte spela någon roll då det inte kommit längre på VV än med bestämelser om E85.
  13. Låter ju som en brist som ni (SFRO) bör kolla på. Borde gå ganska fort att få igenom då det är miljöförbättrande åtgärd. Hur gör man då om man nu vill använda E85 i en motor? Bromsar den på besin och E85 och kör med bensin mappen på bes? och reggar efter den effekten? Konstigt att när man vill va miljövänlig (och käna några extra hk :) ) att det inte går. Ibland är det inte bra med all byrokrati...
  14. Hur är det med att bygga om och trimma motorer innan bes? Räcker ett bromspapper för att få igenom motorn? Byta drivmedel till tex E85? Om man byter drivmedel till miljöbränsle (Biogas, E85 mm) kan man då regga bilen som miljöbil vid regbes? Tänker nu allmänt på amatörbyggda fordom och inte bara 7or. Har tanken att bygga en egen bil, fast vill bygga en utan friliggande hjul och med mittmotor. Tanken är att utgå från en MC motor, som sen då ändras, om man nu får det. Kan ju va bra med lite reklam om att bilhobbyn inte behöver vara dålig mot miljön.
  15. T08R

    Vattenskärning

    Finns ett ställe som ligger ute vid Coop i Kungsängen som heter Stockholms vattenskärning någonting. Sen vet jag att det finns i Täby också men dom kommer jag inte ihåg vad dom heter.
×
×
  • Create New...