Jump to content

Bromsok till Volvo


Rikard Larsson

Recommended Posts

Har en ren och tom bakaxel från en Volvo 940. Ska utrustas med skivor, bromsok och handbroms. Är det enklast och bäst att köra originalvarianten med vanligt bromsok och trumvariant till handbromsen eller ska man titta på några andra ok med inbyggd handbroms?

Har tittat i verkstadsmanualen till 940 och det var en jädrans massa delar som ska vara till handbromsen. Antagligen ingår inte alla de delarna i monteringssatsen för handbromsen, och då måste jag iväg till skroten och plocka smådelar från en gammal 940.

Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Du råkar inte veta cc avståndet mellan monteringshålen på sierra-ok? Kanske kan tillverka nån enkel adapterplatta så de passar Volvo.

Kanske nån som vet tjockleken på sierrans bromsskiva bak. Vill gärna använda Volvons skiva i alla fall. Dels för att jag har dem och dels för att de passar bakaxeln rakt av...

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Om du behåller originalvarianten av handbroms så öppnar sig marknaden rejält för vilken typ av bromsok som du kan använda. Vill du däremot tvunget byta till integrerad handbroms i oket så finns det nya VAG och Saab 9000 "liknande" bromsok på Biltema för hyffsade pengar.

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Jag har kvar 940's handbroms i min axel och jag tycker inte alls att det

är någon invecklad historia full med smågrejer.... :blink:

Det kanske inte är så klyddigt som jag tror. Jag har inte sett det i verkligheten, bara i verkstadshandboken och jag fick kalla kårar av bilden. Bifogar bilden...

Det smidigaste hade såklart varit att köra original. Och då ska jag prova Biltemas nya ok.

post-714-1161152874.gif

Link to comment
Share on other sites

Rikard !!!

Använd orginal delarna från 940 !

Det är inte så mycket delar som du behöver kompletera med, om inte bakaxeln är ordentiligt ränsad.

Följande delar behövs köpas/fås: 41, 42, 18 ev 26, 27 ,30, 31, 32 (om det är bortplockat. Sedan så kan det tillkomma en del sprintar och lås 28, 29,

Vairar: 17, 18 ,20

Sedan så har du fördel att 940 bara har en vaier fram till handbromsen, många bilar har två.

En bil till som har handbromsen inbygd i bakoken är Volvo s/V40.

:P

Edited by Alverby
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

stämmer.. den ligger mot bromsklossarna i varje ände å när du sticker in en skruvmejsel å "rattar" på kugghjulet gängar den ut sig å pressar backarna ut mot trumman..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var på skroten och köpte delarna som saknades. Men det var inga justeringsskruvar utan fasta metallbleck (plockade från en 240 i och för sig): Aja, det funkade hur bra som helst och det är ju det viktigaste.

Men hur fritt måste wiren mellan hjulen gå? Min krockar med fästet för panhardstaget och diffklumpen om man inte sätter nån styrning på vägen. Får man ha wiren "skavandes" i nån plastbussning eller liknande?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...