Drake Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 Kan man inte ha såna här i stället för länkhuvuden? Quote
therealpinto Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 Jo, det är i de flesta fall mycket bättre än "uniballs". Se bara till att de är vettigt tillverkade. /Gustaf Quote
Rikard Larsson Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 Någon som vet var man köper sådana, har aldrig sett det förrut. Tänkte tillverka något liknanade själv (är inte alls inne på uniballs...) men om man kan köpa färdigt för en vettig peng så... Quote
Drake Posted October 17, 2006 Author Posted October 17, 2006 Snowball.se har dom för 100:- styck men vet inte kvaliten. Quote
Drake Posted October 17, 2006 Author Posted October 17, 2006 (edited) Om man gör egna av ett 35x3 hydralrör och en fastsvetsad M16 bult, är det ok då? Edited October 17, 2006 by Drake Quote
therealpinto Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 Det är klokt att på något vis göra så att man svetsar bulten i lite mer än bara "kortsidan" så att säga. Kolla Ajdens byggtråd på Rejsa, han gjorde egna som han slet sönder för att testa vad de höll för, tror jag... /Gustaf Quote
Magoo Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 jag mailade snowball å bad om spec på deras rodlink bussning fillifjonka... hoppas bara att man får ett vettigt svar Quote
Michael Th Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 det e inte så att hemsidan har något annan stavning än Snowball.se ... jag kommer i alla fall inte så långt med den.. :( Quote
Borken Posted October 17, 2006 Posted October 17, 2006 http://www.snowball.se/ Funkar för mig :blink: /janne Quote
Drake Posted October 17, 2006 Author Posted October 17, 2006 Letade efter Ajdens bilder men dom verkar inte finnas kvar. Kan du förklara lite närmare vad du menar Gustav? Har nästan bestämt mej för rodlänkar, men vill ju att det ska hålla. Är det bättre att borra ett hål tro och sticka in bulten i och sedan svetsa eller ska man slipa ev v-fog och tig:a dit den? Quote
therealpinto Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Jag har sett varianter med en "mantel" som omsluter ungefär halva bussningsröret också, för att sprida krafterna bättre. Men det beror förstås på vad det är för materialtjocklek i bussningsröret, hur passningen är osv. om det behövs. Jag vet att det finns firmor i USA som säljer smidda/gjutna rod ends också. /Gustaf Quote
SteQve Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Kikade på de där på snowballs hemsida....det står "hål 14mm" är det innerdiametern på bussningen? Inte använder man väl en M14bult för att fästa den? Används inte mer M8? Varför förstår jag inte det här.... :angry: Quote
Jonas Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Här finns en variant på temat: http://store.summitracing.com/partdetail.a...mp;autoview=sku /Jonas Quote
Thomas Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Jag använder Snowballs och gjorde nya metallhylsor i mitten med 12mm hål. och kör med M12 bult. Quote
SteQve Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Så kan man ju göra :) Men är inte M12 i grövsta laget? Jag tänkte ha M10 på min 1000kg bil... Är inte standard M8 på seven-bilarna? Quote
Drake Posted October 18, 2006 Author Posted October 18, 2006 Det blir ganska stora dynamiska laster, så M12 är nog inte fel. M8 verkar läskigt klent. Quote
SteQve Posted October 18, 2006 Posted October 18, 2006 Allrajt...jag får la uppgradera mig :) Har inte beställt fästena för hjulupphängningen än, så bara att öka diametern ett par millimeter då. Har för mig att det står M8 i "boken"....var därför jag räknade med att det var vanligast. Kanske andra regler här i sverige Quote
SteQve Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 vad har ni här på forumet för bultar till a-armarna? Quote
AlfaRonny Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Tror att M12 är den vanligaste storleken. Fast jag kör med M16 men det beror på att jag använder Hotrod-bussningar, och ja, jag vet att det är väldigt overkill :D Quote
Thomas Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Min SFRO-bes.kille krävde M12 i infästningarna både fram och bak. Quote
Magoo Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 (edited) Kan man inte ha såna här i stället för länkhuvuden?http://forum.locostsweden.se/index.php?a...ost&id=2624 jag fick svar från snowball ang dessa gummi länkar å dom hade inga specar på dessa alls... akta er för dom! Edited October 25, 2006 by Magoo Quote
Thomas Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Om du är orolig så kan du svetsa förstärkning på dem. Quote
Jonas Posted November 3, 2006 Posted November 3, 2006 Jag har funderat lite på det där med Rod-links :wacko: Jag antar att man vill ha dom för juster möjligheten? Om man "skruvar ut" den ena så kommer ju inte hålen i A-armen i linje, dvs man tvingar bulten att sitta snett igenom bussningen. Är det ok eller måste man skruva lika mycket på båda för att undvika detta? Hoppas att någon förstår vad jag menar!? /Jonas Quote
Drake Posted November 3, 2006 Author Posted November 3, 2006 Tror nog att det är bra att ta lika mycket på båda sidorna, speciellt om man har hårda bussningar. Det är väl alltid bra att undvika statisk belastning på upphängningarna. Quote
Thomas Posted November 3, 2006 Posted November 3, 2006 Det är ju bra att kunna justera in axlarna mot varandra. dina fästen sitter säkert inte 100% på rätt ställe.och då blir något stag längre utan att sitta snett. Quote
Janne L Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 Min SFRO-bes.kille krävde M12 i infästningarna både fram och bak. Vad tusan, Jag har M10! :mad: Skall inte det räcka?? Hade autobianci för några år sedan. Den bilen hade M8 om jag inte nu minns fel! m :D h Janne Quote
Michael Th Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 m12 är väl??!!krav vid användande av ledlager/uniballs.. vid användande av flexibla busningar m10 eller? vad säger Therealpinto ?? :racesmile: Quote
Arrowsmith Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 Jag hade en kort diskussion om bultdiametern i hjulupphängningen med Peder L när han besiktigade min bil vid SFRO #1. Det han hängde upp sej på var i första hand övre bärarmarna bak som på min bil har 12mm uniballs i främre infästning. han tyckte det var i underkant med 12mm bult men det skulle troligtvis hålla. För att citera honom så sade han sedan att : -ska de gå av så kommer de göra det när jag provkör den vid nästa besiktning. Upphängningen fram (M12 bult 12,9 kvalité liksom bak) diskuterades inte lika mycket som bakre. Bilen har använts aktivt och M12 förefaller hålla utmärkt för en sjua vilket jag antar inte borde skapa någon större förvåning hos någon .......... Quote
Thomas Posted November 4, 2006 Posted November 4, 2006 Min SFRO kille Andreas Wilson krävde M12 8,8 ej 12,9 som han sa var klenare på de balastningar som det blir vid bakaxelupph. radiellt. däremot så är de starkarkare på t.ex. ramlager m.m. axiellt. Quote
Borken Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 12.9 måste väl ändå vara overkill? :blink: En 12 mm 8.8 bult som sitter i dubbla 3 mm fästöron borde väl hålla för minst det som fästet klarar? Eller? Borde det inte vara bättre att gå upp i storlek snarare än att gå upp i kvalité? /Janne Quote
Janne Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Borde det inte vara bättre att gå upp i storlek snarare än att gå upp i kvalité? Borde ju helt klart vara så, då borde väl brottförlängningen öka vilket är önskvärt. Quote
therealpinto Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Ja, vi vill se M12 vid ledlager och minst M10 vid bussningar som riktlinje. Men infästningar kan se olika ut, och kraven kan bli olika. Generellt är det oftast bättre med 8.8 än 12.9, 12.9 räknas som sprödare och man har inget behov av den extra spännkraft man kan få. Bättre att bulten kröker sig. /Gustaf Quote
Arrowsmith Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Generellt är det oftast bättre med 8.8 än 12.9 som vanligt är buden olika.... jag monterade 12,9 och han var nöjd... Quote
Janne L Posted November 5, 2006 Posted November 5, 2006 Kan det innebära att M10 är tillräckligt i och med att jag har gummibussningar?? :unsure: m :D h Janne Quote
Drake Posted November 21, 2006 Author Posted November 21, 2006 Jo, det är i de flesta fall mycket bättre än "uniballs". Se bara till att de är vettigt tillverkade./Gustaf Jag har köpt en varmgalvad gängad stång M16X2 8.8 1000mm. (375:- :mad: ) som jag tänkte använda till rodlänkar. Tänkte tigsvetsa ihop 80 mm långa bitar med 35x3 hydraulrör men kom på att tig:en är ju känslig för föroreningar. Vad tror ni om att stången är varmgalvad, spelar det nån roll???? :huh: Quote
Michael Th Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 (edited) varmgalvade gjejer brukar INTE gå bra att svetsa .. blir inte hållfast.. svetsa fast en mutter på röret och locktighta + använd en låsmutter fär att fästa gängstaven.. bara som en möjlig lösning... eller svarva ren en bit in på gängstaven och svetsa fast...kanske blir bra.. värt ett försök.. du får provdra en bit.. Edited November 21, 2006 by Michael Th Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.