Jump to content

Rod-links vs. uniballs


Drake
 Share

Recommended Posts

Det är klokt att på något vis göra så att man svetsar bulten i lite mer än bara "kortsidan" så att säga. Kolla Ajdens byggtråd på Rejsa, han gjorde egna som han slet sönder för att testa vad de höll för, tror jag...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Letade efter Ajdens bilder men dom verkar inte finnas kvar. Kan du förklara lite närmare vad du menar Gustav? Har nästan bestämt mej för rodlänkar, men vill ju att det ska hålla. Är det bättre att borra ett hål tro och sticka in bulten i och sedan svetsa eller ska man slipa ev v-fog och tig:a dit den?

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett varianter med en "mantel" som omsluter ungefär halva bussningsröret också, för att sprida krafterna bättre. Men det beror förstås på vad det är för materialtjocklek i bussningsröret, hur passningen är osv. om det behövs.

Jag vet att det finns firmor i USA som säljer smidda/gjutna rod ends också.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kikade på de där på snowballs hemsida....det står "hål 14mm" är det innerdiametern på bussningen? Inte använder man väl en M14bult för att fästa den? Används inte mer M8? Varför förstår jag inte det här.... :angry:

Link to comment
Share on other sites

Allrajt...jag får la uppgradera mig :) Har inte beställt fästena för hjulupphängningen än, så bara att öka diametern ett par millimeter då.

Har för mig att det står M8 i "boken"....var därför jag räknade med att det var vanligast. Kanske andra regler här i sverige

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har funderat lite på det där med Rod-links :wacko:

Jag antar att man vill ha dom för juster möjligheten?

Om man "skruvar ut" den ena så kommer ju inte hålen i A-armen i linje, dvs man tvingar bulten att sitta snett igenom bussningen.

Är det ok eller måste man skruva lika mycket på båda för att undvika detta?

Hoppas att någon förstår vad jag menar!?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Tror nog att det är bra att ta lika mycket på båda sidorna, speciellt om man har hårda bussningar.

Det är väl alltid bra att undvika statisk belastning på upphängningarna.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju bra att kunna justera in axlarna mot varandra. dina fästen sitter säkert inte 100% på rätt ställe.och då blir något stag längre utan att sitta snett.

Link to comment
Share on other sites

Min SFRO-bes.kille krävde M12 i infästningarna både fram och bak.

Vad tusan, Jag har M10! :mad: Skall inte det räcka?? Hade autobianci för några år sedan. Den bilen hade M8 om jag inte nu minns fel!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en kort diskussion om bultdiametern i hjulupphängningen med Peder L när han besiktigade min bil vid SFRO #1.

Det han hängde upp sej på var i första hand övre bärarmarna bak som på min bil har

12mm uniballs i främre infästning.

han tyckte det var i underkant med 12mm bult men det skulle troligtvis hålla.

För att citera honom så sade han sedan att :

-ska de gå av så kommer de göra det när jag provkör den vid nästa besiktning.

Upphängningen fram (M12 bult 12,9 kvalité liksom bak) diskuterades inte lika mycket som bakre.

Bilen har använts aktivt och M12 förefaller hålla utmärkt för en sjua vilket jag antar inte borde

skapa någon större förvåning hos någon ..........

Link to comment
Share on other sites

Min SFRO kille Andreas Wilson krävde M12 8,8 ej 12,9 som han sa var klenare på de balastningar som det blir vid bakaxelupph. radiellt. däremot så är de starkarkare på t.ex. ramlager m.m. axiellt.

Link to comment
Share on other sites

12.9 måste väl ändå vara overkill? :blink: En 12 mm 8.8 bult som sitter i dubbla 3 mm fästöron borde väl hålla för minst det som fästet klarar? Eller?

Borde det inte vara bättre att gå upp i storlek snarare än att gå upp i kvalité?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Borde det inte vara bättre att gå upp i storlek snarare än att gå upp i kvalité?

Borde ju helt klart vara så, då borde väl brottförlängningen öka vilket är önskvärt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi vill se M12 vid ledlager och minst M10 vid bussningar som riktlinje. Men infästningar kan se olika ut, och kraven kan bli olika.

Generellt är det oftast bättre med 8.8 än 12.9, 12.9 räknas som sprödare och man har inget behov av den extra spännkraft man kan få. Bättre att bulten kröker sig.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jo, det är i de flesta fall mycket bättre än "uniballs". Se bara till att de är vettigt tillverkade.

/Gustaf

Jag har köpt en varmgalvad gängad stång M16X2 8.8 1000mm. (375:- :mad: ) som jag tänkte använda till rodlänkar. Tänkte tigsvetsa ihop 80 mm långa bitar med 35x3 hydraulrör men kom på att tig:en är ju känslig för föroreningar. Vad tror ni om att stången är varmgalvad, spelar det nån roll???? :huh:

Link to comment
Share on other sites

varmgalvade gjejer brukar INTE gå bra att svetsa .. blir inte hållfast..

svetsa fast en mutter på röret och locktighta + använd en låsmutter fär att fästa gängstaven.. bara som en möjlig lösning...

eller svarva ren en bit in på gängstaven och svetsa fast...kanske blir bra.. värt ett försök.. du får provdra en bit..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...