Jump to content

Val av styrväxel


XTR
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu kommit till valet av styrväxel som skall passa i ett Mc scorley chassi 7+442, med bokens undre bärarmar och sierra spindlar. Vad finns det för olika alternativ? Jag kommer att åka med mc motor så jag har en cylinderrad som sitter riktigt bra placerad! (läs i vägen). Övre delen av rattstången är från bmw 530 med växelpaddlar så den vill jag gärna försöka använda mig av.

Vid mätning så har jag ca:1050-1100mm mellan styrarmshålen och ca:400mm mellan undre bärarmarnas ledpunkter.

Jag fick ett tips från min lokala skrotare att han hade hört flera locostbyggare som använt sig av syrväxeln från Ford Capri. Jag kan få loss en sådan för 700:- Någon här som åker med den?

Volvons i helalu med kort utväxling gick inte att använda sig av då den inte går att korta. Det bästa vore att hitta en växel som passar rakt av utan allt för mycket modifiering. Såg även att roadster bil hade växlar för 1400:- + styrleder

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

Det känns som en escortaxel bör passa rakt av, är det 4 tum bredare längst fram oxo?

/Janne

Hej!

Det vet jag faktiskt inte, den är dock bredare och högre i motorrummet. Den borde vara ca 350mm mellan de främre ramrören. Enligt Mc scorley så kan man använda sig av bokens bärarmar med egen spårvidd. Är det mk1:ans styrväxel jag skall leta efter?

//Mattias

Link to comment
Share on other sites

Eller mk2. Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror att jag kortade min 90 mm, så risken att den blir marginellt för kort i din ram finns ju.

Taunus eller Capri kanske är just 10 mm bredare?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Capri bör vara runt 35-40 mm bredare i alla fall, Taunus ytterligare 40-60 mm nånting - det här är uppskattningar.

Jag skulle också gissa att Escort MkI/II passar någorlunda och då är det också enkelt och förhållandevis billigt att köpa en ny, kort styrväxel. Just kort styrväxel (dvs snabb utväxling) rekommenderas mycket mycket starkt på en Locost - då känns det "sportbil" på riktigt...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har, som vanligt, bara ritningar att gå på. Måtten jag har på Sierraspindeln litar jag inte helt på men de bör vara i rätt socken.

På en bokram med bokens undre A-arm får jag ca 1130 mellan styrarmshålen. Vid en hastig titt på 7+442-ritningarna ser det ut som om att ramen inte är breddad fram. Escortväxeln är alltså troligen för lång.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle också gissa att Escort MkI/II passar någorlunda och då är det också enkelt och förhållandevis billigt att köpa en ny, kort styrväxel. Just kort styrväxel (dvs snabb utväxling) rekommenderas mycket mycket starkt på en Locost - då känns det "sportbil" på riktigt...

Finns det någon som marknadsför korta styrväxlar till Sierra?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...