Jump to content

Bocka störtbåge


BeLo

Recommended Posts

Hjälp!

Jag har skaffat mig en rörpipa (6m) 50x2,5 rör till min störtbåge, men hittar ingen som kan bocka röret åt mig!

Jag ska "bara" ha två 80 graders krökar gjorda på huvudbågen. 2,5 mm är tydligen för tunt gods för en vanlig hydraulbock. Det behövs någon som har en utrustning som håller runt hela röret och drar det, annars viker sig bara röret. Att sandfylla och värma med gasen har vi testat, men det blir inte snyggt (och plattar ut sig för mycket). Med facit i hand inser jag att jag borde köpt ett grövre rör, typ 50x3,5!

Just nu är jag inne på att snitta röret för att kunna bocka det. trots att det inte är "godkänt" med svetsskarvar i huvudbågen.

Tips någon?

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips!

Nej, det är ingen ren tävlingsbil, så den måste inte egentligen klara reglementet, men man vill ju ha bra grejor ändå! Jag har naturligtvis pratat med firmor som till vardags bygger bågar som t.ex. Rallyprodukter i Vålberg, men eftersom de bygger bågar inuti bilar vill de helst ha smala rör för att spara plats vilket betyder att de enbart kör med 38 diam. Jag å andra sidan vill att det ska se lagomt dett ut också. ;-)

Om jag inte hittar någon assistans snittar jag 50-röret och låter bygga en annan 38-båge den dag jag verkligen måste ha det.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

jag har ingen aning om de hjälper, men jag såg på dicovery hur dom gör tromboner ( börjar kännas offtopic, men jag kommer till de smarta snart.. :P )

dom gjorde en "liknande" sandvariant när dom böjde rören till trombonen fast dom fyllde rören med vatten som dom frös till is...

Isen gjorde att dom kunde böja utan att de blev platt eller fult..

nu va de mässing å du kan nog ha svårt att fylla ditt rör å frysa det så de hjälper nog inte så mycket... :(

om du flörtar in dig hos din lokala matbutik kanske du får förvara några meter rörpipor i deras frys.. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...