Arrowsmith Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Man får grattulera :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Grattis!! /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 roligt med alla duktiga byggare..tråkigt att en annan sitter så fast.. grattis i alla fall... hur gick det med dina Australien bilder??? :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted February 4, 2007 Author Share Posted February 4, 2007 Bilderna från Australien har jag här om du är de du undrar över. Om du vill ha någon kan jag mejla någon till dig Michael T. Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Jag föreslår att du laddar upp dom på lämpligt ställe istället för att maila, så alla får se :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 5, 2007 Share Posted February 5, 2007 Hoppas det inte är problem med spindelleden, jag har samma setup... Jag har för mig att de flesta med 140-spindlar har 240 undre spindelled. Visst kör Dala7 med det? Ser i alla fall ut så på den här bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted February 8, 2007 Author Share Posted February 8, 2007 Vet någon var den blå kabeln ska användas till ????? :wacko: :wacko: :wacko: :wacko: Det här kommer nog att ta lite tid. Lars H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 8, 2007 Share Posted February 8, 2007 dedära va ju inte så farligt... kolla in detta... :wacko: http://trampebil.se/budda/2006-07-xx-elsys...es/P1010033.JPG som tur va så slapp jag ta i det själv... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted February 8, 2007 Author Share Posted February 8, 2007 Vill inte "skryta" men det är lika mycket på andra sidan av bilen i hop med 11st olika elektronik boxar. ( mycket användbara boxar för en sjua, fjärr till dörrarna, fart kontroll och larm och mycket mer lull lull.) Lars H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 9, 2007 Share Posted February 9, 2007 Megasquirt...??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted February 12, 2007 Share Posted February 12, 2007 ok du har nu kommit till elsystemet bra då är vi 2 som kliar oss i huvet vet fan inte hur man löser detta jag ska åka till en trevlig kille på en skrot som är snäll nog att låta mig labba med en bil jag tänker kopplabort allt tills det inte funkar längre det borde funka med immobox/nyckel/låset/ och sprutet vi får se men men hoppas du löser detta smidigt o billigt för jag har pratat med bsr,autotech,chipcenter men ingen vet något har dessutom kollat på tpc och x40nordic men där kan ju inget något lutar mer o mer o mer mot ett löst sprut mvh fredde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik K Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 hehe det där ser mindre kul ut. på gränsen till å fundera på ett annats styrsystem i stället. VEMS tex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted February 15, 2007 Author Share Posted February 15, 2007 Hej....... Jag har börjat snegla på efter marknads sprut från lite olika leverantörer. Ett av dem som ser ut att vara ett lämpligt köp är från Sten Parner motor och kallas för Pro Feul + ign. Det kostar lite mer i inköp men är då komplett, alla givare och kabelmatta kommer med. Det ska enligt Sten Palner vara möjligt att starta motorn utan att behöva kunna mappa och sedan finns det en duktig kille i området där jag bor som för 1000-1500 kr mappar sprutet så att det går bra. Det går att ändra på mappningen i realtid så man kan ändra under körning utan att använda lapptopp. Om det är någon som har erfarenhet av Pro Feul + ign kan ni skriva en komentar... Orsaken till att jag tittar på ett annat sprut (har ej bestämmt mig ännu ) är att ju mera jag sätter mig in i orginalet ju mer tveksamm blir jag. Jag har fått hjälp av Per här på forummet :notworthy: :notworthy: med ritningar på elen och utan det vore det helt hopplöst men frågan är vad som händer när alla kablar som behövs för tändning, innsprut mm är kopplade till boxarna, behöver det vara signal på någon av de andra ingångarna??. I bara styrboxen är det 90st tåtar och motor/tändning använder bara ca: 20 av dessa. Lika är det med immobilizer mm. Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted March 16, 2007 Share Posted March 16, 2007 Var på garage besök hos Lars H i går. Mycket trevligt. Mycket hög kvalitet på bygget och mycket kluriga saker. Inte mycket köpe saker heller på bilen!!! Tack Lars för att jag fick komma och titta :prop: ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted March 17, 2007 Author Share Posted March 17, 2007 Skoj med lite besök i garaget, ska försöka göra ett besök hoss dej i Göteborg en dag "Alverby". Jag går runt i garaget som en äggsjuk höna och väntar på mitt VEMS sprut. Prylarna ligger nu på Arlanda för att komma med posten på Måndag (om man har tur och posten har en bra dag ) VARFÖR DELAR INTE POSTEN UT PAKET PÅ LÖRDAGAR ???. Det är bra med möjligheten att tracka post med paket id men att veta at prylarna är i landet men inte få dem fören efter helgen då är det bättre att inte veta något. Nu är de flesta trådarna i el-systemet till bilen färdiga och säkringar/relä box är kopplad. Det blir fler trådar än vad jag räknat med men det är bara hoppas att det funkar. Listan på prylar som behövs köpas i England i Maj blir längre och längre för var dag som jag är i garaget. :racesmile: :racesmile: Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted April 10, 2007 Author Share Posted April 10, 2007 I dag blev det liv i rör högen, 11.20 efter 3 dagar med svarta rökpuffar och hosta startade den med ett rytande. Fyra veckors möda med kablar och givare gav resultat. Vems sprutet fungerar och alla givare visar tryck och temp mm. Största problemen har varit med svänghjuls givaren och att få den att tända på rätt ställe. Jag har provat med 2 olika stroblampor men det funkar inte så det slutade med att jag mätte ut gradtalet för tändningen genom att räkna på tänderna på svänghjulet och var övre döläge på ettans cylinder. Nu är det "bara" lite kvar för att kunna köra en sväng (Englands resa för att köpa delar, måla ram/kaross mm. ) Lars H. ps. försöker att ladda en film snutt men det funkar inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted April 10, 2007 Share Posted April 10, 2007 Du kan inte ladda filmer, endast länka. Typ, upp med filmen på Youtube.com och länka sedan url här. Nu väntar vi på att få se och höra skönsången :icon_bach: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 10, 2007 Share Posted April 10, 2007 Vad kör du med för typ av tändning? Wasted spark kräver kompatibel stroblampa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted April 10, 2007 Author Share Posted April 10, 2007 Jag använder orginal från volvo. Här är en länk till en liten film från dagens startförsök. :racesmile: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 10, 2007 Share Posted April 10, 2007 verkar vara riktigt gott ljud med det avgassystemet vad man kan höra i filmen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted April 11, 2007 Author Share Posted April 11, 2007 Lite mer bilder och ljud från garaget. Har i dag fixat med växelspak och kortat ner backspeglar med blinkers i från en mc. Jag är nöjd med ljudet från min hemmbyggda dämpare men vi få se om den klarar ljudkravet vid besiktningen. :prop: :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted April 19, 2007 Author Share Posted April 19, 2007 Lite uppdatering av mitt bygge......... Efter att motorn startade i påskas så har jag jobbat med placeringen av luftfilter och pedalställ. Luftfiltret kommer att sticka upp genom huven så jag har plastat en plastkon för att sedan göra ett hål i huven och plasta fast konen. jag limmade 8 st runda fiber skivor och sedan svarvade jag en kon, lite sprut spackel och slipning och formen var klar för att plastas. konen kommer att plastas fast vänd neråt i huven så att det blir en rund fin kant runt filtret som sticker upp ca 60mm. Pedalstället är tredje försöket, de första två i stål för att prova med och nu i aluminium. Jag funderade på att göra det i aluplåt men det blev ett massivt block som jag fräst. Det är inte helt klart men nu tror jag att det kommer att passa. Det ska lättas mer och skruven som håller pedalerna ska bytas till en axel. Handbromsen har monterats och funkar nu. Om bromsrören vore klara och pedalerna på plats så kunde jag kört en test runda men det får vänta till efter resan till England. Det saknas stolar och lite smått & gott innan det är dax för en tur. Lars H :racesmile: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Det där pedalstället var, tja, vad ska man säga, nä, kommer inte på något tillräckligt fint... :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Snyggt. Vad väger stället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted April 19, 2007 Author Share Posted April 19, 2007 Pedalstället ska fräsas ur på baksidan så färdig vikt blir som om man använt två 10mm plåtar som svetsats i 90grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted April 19, 2007 Share Posted April 19, 2007 Det där pedalstället var fantastiskt snyggt. :notworthy: :notworthy: :notworthy: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bondborn 007 Posted April 20, 2007 Share Posted April 20, 2007 Instämmer med föregående talare... GRYMT snyggt pedalställ! ..och resten av bygget med för den delen! :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted May 10, 2007 Author Share Posted May 10, 2007 Efter Englandsresan har det kommit till lite delar på rör högen som nu börjar se ut som en bil. Två stolar passade jag in i dag och huven har fått huvlås. Fyrpunktsbällten ska monteras i morgon och sedan är det dax att plocka i sär för lack av ramen. Hoppas på att få lite färg på ramen under nästa vecka så att poppnittången kan få göra sitt jobb. Jag har monterat luftfilter och plastat kåpan över motorn och kortat av backspeglar/blinkers. Lars H :racesmile: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted May 10, 2007 Share Posted May 10, 2007 (edited) Har du skräddarsytt strtbågana till stolarna ????????? Mycket snyggt !!! Ser att du är inne och läser tråden Lars !! Edited May 10, 2007 by Alverby Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted May 10, 2007 Author Share Posted May 10, 2007 (edited) Störtbågarna svetsade jag för ett år sedan, stolarna köppte jag i England i Måndags. Lite tur med passformen var det nog. Lars H. Edited May 11, 2007 by Lars H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted May 22, 2007 Author Share Posted May 22, 2007 Här är lite uppdatering av bygget, jag lackade ramen i slutet av förra veckan så nu har slutmontering av delarna på ramen startat. I går blev broms systemet färdigt och botten poppnitad, i dag har frammvagnen skruvats i hop. I morgon ska jag försöka bocka till plåten i bak av ramen. kardanfångare i närbild Lars H :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredo Posted May 22, 2007 Share Posted May 22, 2007 Snyggt!!!! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Mycket snyggt! Jag tyckte om kardanfångarna, men fick en fundering. Är du inte i behov av att luft passerar genom kardantunneln för att kyla diffen och ev. få undan lite av luften som trycks in genom kylaren? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted May 23, 2007 Share Posted May 23, 2007 Mycket snygga lösningar ! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted May 23, 2007 Author Share Posted May 23, 2007 Luften från motorn ska inte gå genom kardan tunneln, efter kyaren går luften ut via vent på sidan, Diffen sitter öppet under karossen så den kan nog kylas med luft från hjulhus och turbulens från vägen. Roligt att ni tycker om mitt bygge........ Lars H. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted May 29, 2007 Author Share Posted May 29, 2007 I kväll blev bakdelen av bilen klar och bakvagnen är monterad efter målning av ramen. Nu är det bara motor som ska i och sedan ....................................................brooooooooooooooooooom :prop: :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted June 4, 2007 Author Share Posted June 4, 2007 Nu är det inte långt kvar till första provkörningen..........."luftade" bilen i kväll utanför garaget för första gången, motorn fick gå lite så att den blev varm och så att VEMS sprutet fick visa att det funkar. Luftade kopplingen så att den nu är ok men bromsarna behöver lite fix i morgon. Oken i bak är placerade så att det är svårt att få ut luften, jag får lossa oken och lufta dem och sedan montera tillbaks så ska det nog bli bra. Lars H. :P :P :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted June 4, 2007 Share Posted June 4, 2007 Många sena kvällar på senaste? Glöm inte att lägga något imellan bromsklossarna när du luftar så du inte trycker ur kolvarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted June 4, 2007 Author Share Posted June 4, 2007 Tack för tipset Fredrik, jag har redan fräst en passbit som passar för att kunna göra jobbet. Lars H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 5, 2007 Share Posted June 5, 2007 Ser mycket bra ut Lars, ska komma och kolla nån da Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted June 5, 2007 Share Posted June 5, 2007 Dubbla kylare? (Vad kommer de ifrån för bil?) Och dubbla exp.kärl?? :blink: Sedan ser det ut som om bakre exp.kärlet (vilket är en likadan som jag använder) skulle kunna sitta lite högre upp. På bilden ser det ut som om det sitter i samma nivå som slangen till kylar´n. Fast bilden kanske ljuger lite.... På min bil sitter kärlet så högt som det bara går och ändå blir det nästan ingen luft kvar under locket. Inte riktigt bra.... Men det blir nog bra det där när det är färdigt! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted June 8, 2007 Author Share Posted June 8, 2007 Den första kylaren är för laddluftkylet och den främmre exp.kärlet. Det bakre exp.kärlet sitter så högt det går och det funkade under de första test åken så det ska nog vara ok. Kylarna kommer från Mercerdes 190. Volvo motorn har alla kammöverfallen i en stor limpa som så det är en bit ner till vattnet i motorn. Lars H. Ps: ska försöka lägga upp en film så snart som möjligt från första turen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats G Posted June 10, 2007 Share Posted June 10, 2007 Livet är bra konstigt iallafall , idag åkte jag sjua för första gången i mitt 43 åriga liv , har varit sugen på sjuor sedan jag läste ett repotage i en tidning från 1992 tror jag , en kille från Hässleholm byggde en Dax rush med hejochhå motor.... :racesmile: :racesmile: Tack för åkturen Lars H :racesmile: :racesmile: // Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 MatsG: jag antar att du refererar till samma artikel som gav mig dumma idéer 1992.. mig tog det 10 år innan jag fick fart.. :D Jag har lagt upp artikeln (och ett gäng andra) på min hemsida om du vill bli lite nostalgisk.. :) http://www.trampebil.se/budda/tidningar/im...ges/image5.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats G Posted June 11, 2007 Share Posted June 11, 2007 Stämmer.... Just den artikeln var det som " lurade in mej på dumheter" // Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted June 17, 2007 Author Share Posted June 17, 2007 Jag var i Göteborg i dag med rörhögen för att fixa till motor/styrbox. Jörgen på VEMS har gjort ett toppen job med boxen så att motorn går bra. Den suport som han hjälpt mig med vid montering av VEMS boxen har varit 100%. :notworthy: :notworthy: Skoter Jocke kom på besök för att krama ut lite mer kusar under plasthuven. Jörgen spelar Packman..........Görgen &Jocke..............Mats G kollar in Skoter Jockes sjua. Nu går rörhögen snabbare än vad jag vågar gasa..... :wacko: :wacko: Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 där ser man.. Grattis får man väll säga då.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Livet är bra konstigt iallafall , idag åkte jag sjua för första gången i mitt 43 åriga liv , har varit sugen på sjuor sedan jag läste ett repotage i en tidning från 1992 tror jag , en kille från Hässleholm byggde en Dax rush med hejochhå motor.... Going OT undrar vart den rushen är idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted June 18, 2007 Author Share Posted June 18, 2007 (edited) Här är en länk till kvällens nöje.........det är svårt att bygga vidare på bilen när det är så skoj att provköra. kommer snart en film till. Edited June 18, 2007 by Lars H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 19, 2007 Share Posted June 19, 2007 Stort, stort grattis Lars. Jag fick ett stort leende på mina läppar när jag såg filmerna, kan bara tänka mig hur du såg ut när du körde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.