Jump to content

S7 med Volvo 2.0t


Lars H

Recommended Posts

väldigt snyggt med guldfärgad ram får jag säga.. :)

Haar du märkt något negativt med att låta filtret sticka upp som det gör ?? Jag har funderat på en liknande lösning, men vet inte hur det fungerar bra med det på utsidan så...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den "gula" färgen på ramen var bara grund primer. Nu är den tråkigt svart som 99% av alla andra.

Angående fågelbadet på huven vet jag inte om det är några nackdelar med det ännu. jag har så dåligt med plats under huven så det fanns bara två alternativ, mellan benen på passageraren eller 90 graders böj och ut genom huven. Att ha insuget mellan benen kunde nog vara en upplevelse vid lite tuff körning................. :wacko:

Det tjuter gott vid gaspådrag.

Lars H

Link to comment
Share on other sites

Vaxad glasskiva, ett lager plast som fått härda och sedan plast+kolfibr 200g. Ett lager 300 glas matta +ett lager 600 glasmatta.

Det blev inte 100% då kolfiber mattan var dålig från rullen, troligt det sista på en större rulle.

Om jag ska göra nya senare ska jag försöka att köpa tjockare matta som inte är så svår att lägga.

Ytan ska sputas med klarlack för att bli uv tålig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu är ljudprovet fixat men det var nära................

Första försöket var 92db, ca dubbla ljudet mot 84db som är gränsvärdet.

Men med halverat brickantal i supertrappen och två trasor runt luftfilltret så slutatde det på 82,2db. Supertrappen måste vara ett bra sätt att dämpa ljudet på ett enkelt sätt.

post-601-1189454408_thumb.jpgpost-601-1189454612_thumb.jpg

Nu ska det bara smidas till ett par fästen för skärmarna fram och sedan dax för SFRO 2.

Lars H.

Ps. Tack till alla som jobbat hårt med alla trevliga banträffar i sommar.

Link to comment
Share on other sites

Supertrapp är ett väldigt effektivt sätt att dämpa bullret.

Jag hade det på min hyfsat stressade amazon på mitten av

90 talet. Det var synd att den bara skulle besiktigas varannat år för

minen på SBP's personal när co mätarens slang skulle träs

in i avgasröret var obetalbar..... :biglaugh2:

AMAZON.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det fixat....................bilprovningen är nu klar och det är bara att vänta på plåtar. 10 minuter tog det att besiktiga och ca 30 minuter för pappers jobbet. Det är nog dummt att klaga men 2180kr för 40minuters jobb är rätt bra betalt.

post-601-1191341060_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

GRATTIS :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile: :racesmile:

Hoppas nu att vädret håller i sig och är bra ett tag till under hösten så du hinner lägga några mil innan något annat lägger sig på vägen!

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Jag tror inte vänta blir så mycket längre.

jag besiktigade min bil en Onsdag förmiddag, på eftermiddagen kunde jag ställa på den hos VV med bankid, på torsdagen utnyttjade jag en kund hos polisen för att få ut tillfälliga regskyltar, naturligtvis regnade det den dagen och vek som man är fick bilen stå. på Fredagen när jag kom hem efter jobet låg ett inbetalningskort på vägskatten och ett par skyltar i brevlådan. supersnabba myndigheter (ibland)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Hej alla bilbyggare runt om i landet..................

Jag har inte varit så aktiv det senaste månaderna på grund av mycket jobb (inte på 7 )

men en bild från i dag då sjuan fick lite vinterluft måste jag ändå få tid med.

2 mil på fina vintervägar piggar upp i mörkret. Lite nytta av växthusefekten måste det nog vara när man kan köra sjua i slutet av januari.

8 grader varmt men lite för mycket grus på asfalten för att det ska vara 100% bra väglag.

Hoppas att det blir många nya sjuor på vägen till sommarens träffar och bankörningar. Kryp ner i garagen och skruva så mycket det går så blir det en toppen sommar med mycket kul på vägen.

Jag ska lacka min bil under våren och skruva dit lite godis till motorn, men först blir det en tur till Fillipinerna för att luffa runt på mc i 7 veckor.

Jag hoppas att så många som möjligt kommer med till England i maj för att köpa delar och dricka öl.

post-601-1201193401_thumb.jpg

Fick spola bort lite grus........

Lars H :prop: :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Grymt projekt du lyckats genomföra! Du har ju alla möjligheter i världen om du skulle tröttna på effekten, tokigt bygge... :)

Ropa till när du ska lufta den, vore jättekul att se en Sjua live nån gång.

En tekniskt fråga, behöll du turbons riktning av pga platsbrist? Jag klockade om och vände en sån turbo för ett tag sen när en gubbe skulle montera en T4-spis i en 240, han ville ha avgassystemet riktat bakåt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Inte händer det mycket i garaget..................men nu har den fått lite färg.

post-601-1209303878_thumb.jpgpost-601-1209308339_thumb.jpg

Rutor har kommit på och lite annat lull lul.

Ska kompletera med det sista i England till nästa helg (om man kommer från pubben)

Det som ska göras med motorn är mest i planerings stadiet så det blir nog inte fören nästa vinter. En Rotrex kompressor är inköpt och nya 600 spridare ska beställas, det ska nog få plastbaljan att flytta på sig.

post-601-1209303992_thumb.jpg

Behöver nog en större bensinpump.......................och så blir det E85 i lådan i skuffen.

Lars H :racesmile: :racesmile:

Edited by Lars H
Link to comment
Share on other sites

Caterham CSR 500 har en V8 (RST, tror jag) med Rotrex-kompressor. :) Helt vansinnig bil som inte går att ha till något vettigt, enligt de som provkört (det ska vara mittmotor + aerodynamik till sådana vikt/effekt-förhållanden), men ändå... :D

Ett lite vettigare alternativ till vettigare pris: Westfield kommer tydligen med ett nytt motoralternativ: Duratec 2L + OMEX motorstyrning + Rotrex-kompressor; 270 hästar. Kompressorkitet verkar gå att köpa separat.

Kompakt, lätt och intressant lösning iaf. Rotrex verkar vara den första/enda växlade centrifugalkompressorn som verkligen funkar och håller att köra med. :thumbsup:

Kanske skulle satsa på seriösa stakar och kolvar till min V6:a ändå...? (Måste riva den nu i vilket fall som helst: tät oljekanal p g a "slagg" från tillverkningen.) Funderade på att sugtrimma en 3-litrare, men det kostar ju 2-3 gånger så mycket, och jag kan ändå inte ta ut mycket mer än 300 hästar innan det är risk att lådan rasar (Honda S2000; byggd för 9000 rpm), och det får man ju utan större problem ur en 2.5:a med överladdning. Om jag inte bygger om riktigt seriöst så går det ändå inte att varva de här motorerna över 8000, så problemet med moment/låda kommer jag inte runt i vilket fall som helst.

Finns ju iofs raka drev, andra lådor osv - men jag är lite skeptisk till 300+ i en bil på 600 kg "utan" aerodynamik. :) Är det värt en massa pengar och jobb? Går det verkligen att köra en sådan bil vettigt på bana, eller blir det bara en "rolig grej"? Efter att ha testat CSR 320 på Ringen i RACE 07 (simulator) kan jag iaf konstatera att det nog inte är någon bra idé att köra den bilen utan nosvinge på snabba banor. Går ju inte att få något grepp alls i framvagnen över 250, och jag höll på att göra en bakåtvolt när bilen lättade över ett backkrön...! Någon som provat IRL? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Grattis Lars ....lite i efterskott men du njuter väl för fullt nu :)

Din Volvo motor, härstammar den från S40/V50 och vilken årsmodell. Den såg nätt och trevlig ut.

// Jocke - urspungligen från gannstan (Skara)

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars

Mycket fin bygge du har, jag trillade på din tråd först nu och inser att du har det jag vill ha när det gäller störtbåge och har en tråd där jag försöker få svar.

Vad har du för rör dimension på dina bågar, vilken tjocklek på gods och vilket material?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...