Jump to content

S7 med Volvo 2.0t


Lars H

Recommended Posts

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vill inte "skryta" men det är lika mycket på andra sidan av bilen i hop med 11st olika elektronik boxar. ( mycket användbara boxar för en sjua, fjärr till dörrarna, fart kontroll och larm och mycket mer lull lull.)

Lars H

Link to comment
Share on other sites

ok du har nu kommit till elsystemet

bra då är vi 2 som kliar oss i huvet

vet fan inte hur man löser detta

jag ska åka till en trevlig kille på en skrot som är snäll nog att låta mig labba med en bil

jag tänker kopplabort allt tills det inte funkar längre

det borde funka med immobox/nyckel/låset/ och sprutet

vi får se men men

hoppas du löser detta smidigt o billigt

för jag har pratat med bsr,autotech,chipcenter men ingen vet något

har dessutom kollat på tpc och x40nordic men där kan ju inget något

lutar mer o mer o mer mot ett löst sprut

mvh

fredde

Link to comment
Share on other sites

Hej.......

Jag har börjat snegla på efter marknads sprut från lite olika leverantörer. Ett av dem som ser ut att vara ett lämpligt köp är från Sten Parner motor och kallas för Pro Feul + ign.

Det kostar lite mer i inköp men är då komplett, alla givare och kabelmatta kommer med. Det ska enligt Sten Palner vara möjligt att starta motorn utan att behöva kunna mappa och sedan finns det en duktig kille i området där jag bor som för 1000-1500 kr mappar sprutet så att det går bra.

Det går att ändra på mappningen i realtid så man kan ändra under körning utan att använda lapptopp.

Om det är någon som har erfarenhet av Pro Feul + ign kan ni skriva en komentar...

Orsaken till att jag tittar på ett annat sprut (har ej bestämmt mig ännu ) är att ju mera jag sätter mig in i orginalet ju mer tveksamm blir jag. Jag har fått hjälp av Per här på forummet :notworthy: :notworthy: med ritningar på elen och utan det vore det helt hopplöst men frågan är vad som händer när alla kablar som behövs för tändning, innsprut mm är kopplade till boxarna, behöver det vara signal på någon av de andra ingångarna??. I bara styrboxen är det 90st tåtar och motor/tändning använder bara ca: 20 av dessa. Lika är det med immobilizer mm.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var på garage besök hos Lars H i går. Mycket trevligt.

Mycket hög kvalitet på bygget och mycket kluriga saker.

Inte mycket köpe saker heller på bilen!!!

Tack Lars för att jag fick komma och titta :prop: !

Link to comment
Share on other sites

Skoj med lite besök i garaget, ska försöka göra ett besök hoss dej i Göteborg en dag "Alverby".

Jag går runt i garaget som en äggsjuk höna och väntar på mitt VEMS sprut. Prylarna ligger nu på Arlanda för att komma med posten på Måndag (om man har tur och posten har en bra dag ) VARFÖR DELAR INTE POSTEN UT PAKET PÅ LÖRDAGAR ???.

Det är bra med möjligheten att tracka post med paket id men att veta at prylarna är i landet men inte få dem fören efter helgen då är det bättre att inte veta något.

Nu är de flesta trådarna i el-systemet till bilen färdiga och säkringar/relä box är kopplad. Det blir fler trådar än vad jag räknat med men det är bara hoppas att det funkar.

Listan på prylar som behövs köpas i England i Maj blir längre och längre för var dag som jag är i garaget.

:racesmile: :racesmile:

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I dag blev det liv i rör högen, 11.20 efter 3 dagar med svarta rökpuffar och hosta startade den med ett rytande. Fyra veckors möda med kablar och givare gav resultat.

Vems sprutet fungerar och alla givare visar tryck och temp mm. Största problemen har varit med svänghjuls givaren och att få den att tända på rätt ställe. Jag har provat med 2 olika stroblampor men det funkar inte så det slutade med att jag mätte ut gradtalet för tändningen genom att räkna på tänderna på svänghjulet och var övre döläge på ettans cylinder.

Nu är det "bara" lite kvar för att kunna köra en sväng (Englands resa för att köpa delar, måla ram/kaross mm. )

Lars H.

ps. försöker att ladda en film snutt men det funkar inte.

Link to comment
Share on other sites

Lite mer bilder och ljud från garaget. Har i dag fixat med växelspak och kortat ner backspeglar med blinkers i från en mc.

post-601-1176324397_thumb.jpg

Jag är nöjd med ljudet från min hemmbyggda dämpare men vi få se om den klarar ljudkravet vid besiktningen.

:prop: :prop:

Link to comment
Share on other sites

Lite uppdatering av mitt bygge.........

post-601-1177012061_thumb.jpg

Efter att motorn startade i påskas så har jag jobbat med placeringen av luftfilter och pedalställ.

Luftfiltret kommer att sticka upp genom huven så jag har plastat en plastkon för att sedan göra ett hål i huven och plasta fast konen.

post-601-1177012099_thumb.jpgpost-601-1177012118_thumb.jpg

jag limmade 8 st runda fiber skivor och sedan svarvade jag en kon, lite sprut spackel och slipning och formen var klar för att plastas.

konen kommer att plastas fast vänd neråt i huven så att det blir en rund fin kant runt filtret som sticker upp ca 60mm.

Pedalstället är tredje försöket, de första två i stål för att prova med och nu i aluminium. Jag funderade på att göra det i aluplåt men det blev ett massivt block som jag fräst.

post-601-1177012019_thumb.jpg

Det är inte helt klart men nu tror jag att det kommer att passa. Det ska lättas mer och skruven som håller pedalerna ska bytas till en axel.

Handbromsen har monterats och funkar nu.

Om bromsrören vore klara och pedalerna på plats så kunde jag kört en test runda men det får vänta till efter resan till England. Det saknas stolar och lite smått & gott innan det är dax för en tur.

Lars H :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter Englandsresan har det kommit till lite delar på rör högen som nu börjar se ut som en bil.

Två stolar passade jag in i dag och huven har fått huvlås. Fyrpunktsbällten ska monteras i morgon och sedan är det dax att plocka i sär för lack av ramen.

Hoppas på att få lite färg på ramen under nästa vecka så att poppnittången kan få göra sitt jobb.

post-601-1178829143_thumb.jpgpost-601-1178829110_thumb.jpg

Jag har monterat luftfilter och plastat kåpan över motorn och kortat av backspeglar/blinkers.

Lars H :racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Störtbågarna svetsade jag för ett år sedan, stolarna köppte jag i England i Måndags. Lite tur med passformen var det nog.

Lars H.

Edited by Lars H
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Här är lite uppdatering av bygget, jag lackade ramen i slutet av förra veckan så nu har slutmontering av delarna på ramen startat. I går blev broms systemet färdigt och botten poppnitad, i dag har frammvagnen skruvats i hop.

I morgon ska jag försöka bocka till plåten i bak av ramen.

post-601-1179868216_thumb.jpgpost-601-1179867999_thumb.jpg

post-601-1179868014_thumb.jpg

kardanfångare i närbild

Lars H :P

Link to comment
Share on other sites

Mycket snyggt!

Jag tyckte om kardanfångarna, men fick en fundering. Är du inte i behov av att luft passerar genom kardantunneln för att kyla diffen och ev. få undan lite av luften som trycks in genom kylaren?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Luften från motorn ska inte gå genom kardan tunneln, efter kyaren går luften ut via vent på sidan, Diffen sitter öppet under karossen så den kan nog kylas med luft från hjulhus och turbulens från vägen.

Roligt att ni tycker om mitt bygge........

Lars H. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

I kväll blev bakdelen av bilen klar och bakvagnen är monterad efter målning av ramen.

post-601-1180469261_thumb.jpgpost-601-1180468911_thumb.jpg

Nu är det bara motor som ska i och sedan ....................................................brooooooooooooooooooom :prop: :prop:

Link to comment
Share on other sites

Nu är det inte långt kvar till första provkörningen..........."luftade" bilen i kväll utanför garaget för första gången, motorn fick gå lite så att den blev varm och så att VEMS sprutet fick visa att det funkar. Luftade kopplingen så att den nu är ok men bromsarna behöver lite fix i morgon. Oken i bak är placerade så att det är svårt att få ut luften, jag får lossa oken och lufta dem och sedan montera tillbaks så ska det nog bli bra.

post-601-1180987686_thumb.jpg

Lars H. :P :P :P

Link to comment
Share on other sites

Dubbla kylare? (Vad kommer de ifrån för bil?) Och dubbla exp.kärl?? :blink:

Sedan ser det ut som om bakre exp.kärlet (vilket är en likadan som jag använder) skulle kunna sitta lite högre upp. På bilden ser det ut som om det sitter i samma nivå som slangen till kylar´n. Fast bilden kanske ljuger lite....

På min bil sitter kärlet så högt som det bara går och ändå blir det nästan ingen luft kvar under locket. Inte riktigt bra....

Men det blir nog bra det där när det är färdigt! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Den första kylaren är för laddluftkylet och den främmre exp.kärlet. Det bakre exp.kärlet sitter så högt det går och det funkade under de första test åken så det ska nog vara ok. Kylarna kommer från Mercerdes 190. Volvo motorn har alla kammöverfallen i en stor limpa som så det är en bit ner till vattnet i motorn.

Lars H.

Ps: ska försöka lägga upp en film så snart som möjligt från första turen.

Link to comment
Share on other sites

Livet är bra konstigt iallafall , idag åkte jag sjua för första gången i mitt 43 åriga liv , har varit sugen på sjuor sedan jag läste ett repotage i en tidning från 1992 tror jag , en kille från Hässleholm byggde en Dax rush med hejochhå motor....

:racesmile: :racesmile: Tack för åkturen Lars H :racesmile: :racesmile:

// Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag var i Göteborg i dag med rörhögen för att fixa till motor/styrbox. Jörgen på VEMS har gjort ett toppen job med boxen så att motorn går bra. Den suport som han hjälpt mig med vid montering av VEMS boxen har varit 100%. :notworthy: :notworthy:

Skoter Jocke kom på besök för att krama ut lite mer kusar under plasthuven.

post-601-1182106743_thumb.jpgpost-601-1182106754_thumb.jpgpost-601-1182106773_thumb.jpg

Jörgen spelar Packman..........Görgen &Jocke..............Mats G kollar in Skoter Jockes sjua.

Nu går rörhögen snabbare än vad jag vågar gasa..... :wacko: :wacko:

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Livet är bra konstigt iallafall , idag åkte jag sjua för första gången i mitt 43 åriga liv , har varit sugen på sjuor sedan jag läste ett repotage i en tidning från 1992 tror jag , en kille från Hässleholm byggde en Dax rush med hejochhå motor....

Going OT

undrar vart den rushen är idag

Link to comment
Share on other sites

Här är en länk till kvällens nöje.........det är svårt att bygga vidare på bilen när det är så skoj att provköra.

kommer snart en film till.

Edited by Lars H
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...