Arrowsmith Posted January 1, 2007 Share Posted January 1, 2007 Bromsvåg och reducerventil är "tårta på tårta" Antingen eller........... Har du bromsvåg med vettiga cylinderdiametrar så håll dej till den Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 För att kompensera oljevolymsförlusten monterade jag dit en oljekylare och flyttade filtret med förlängningsslangar. och gjorde inga andra modifieringar av tråget/pickupen förutom att jag tog av dom. Funkar kanon! :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 dom gånger då jag behövt borra/såga upp ett större hål över ett befintligt har jag helt enkelt kört upp ett hål i tex plywood sedan är det bara att spänna fast biten på plåten med ett par skruvtvingar/snabbklämmor och borra på :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 Smart Michael! Jag var också inne på att svetsa.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 en tanke: vid hålsågning i tunplåt är det smart att klämma den mellan 2 plyfa bitar, mindre risk för deformation...+ använd alltid T röd vid borrning i alu. om man behöver såga former i tun plåt... lägg den på en tjock frigolit skiva så sticksågsbladet går ner i skummet då är det superlätt att såga i även mycket tunn plåt.. obs att frigoliten måste vara tjock så inte sågbladet krockar med arbetsbänken.. Jag har alltid en skiva liggande under arbetsbänken.. gärna en lite hårdare sort .. på jobbet använder jag en skumskiva som vi har till krockskydd i ambulanser som sågunderlag men principen är den samma.. GOOD LUCK :D :racesmile: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 3, 2007 Share Posted January 3, 2007 jovisst finns det olika pumpar... Den du har på bild där är från en äldre motor. Jag tror de bytte pump till "modellen på min bild" 1980. Det går dock att byta pump mellan olika motorer trots de olika utséenden de har, bara man tar med sej tryckröret. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 8, 2007 Share Posted January 8, 2007 Nu finns det nya liknande att köpa med blinkers och ljusomkopplare för 400 till 800 kr. Var? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 8, 2007 Share Posted January 8, 2007 här t.ex. kolla under switches http://www.s-v-c.co.uk/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 8, 2007 Share Posted January 8, 2007 Har sett dom hos Europa-spares tror jag. Tänkte ha en sån i Cobran och en helljus-omkopplare på golvet. Sierra orginalrattstång är ju inte så värst sexigt eller hur! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 8, 2007 Share Posted January 8, 2007 På tal om Sierrans rattstångs sexighet, hur får man bort rattlåset? Går det utan att hela skiten faller i bitar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 Här finns också mycket kul, bla blinkersspakar http://www.carbuildersolutions.co.uk/. Ladda ber deras PDF-katalog på 5.6 MB, där finns mycket kul smågrejor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 Nej inte sexigt men.... Rattlås kan vara bra att ha vid försäkring. Alternativ är Snap-off, Rattkrycka eller "kodlås"! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 Här finns också mycket kul, bla blinkersspakar http://www.carbuildersolutions.co.uk/. Ladda ber deras PDF-katalog på 5.6 MB, där finns mycket kul smågrejor... Fattar inte hur alla dessa firmor med tillbehör överlever, finns ju flera än vad det finns vägbulor i mölndals kommun. En sån där Circuit Wiring Module dvs säkringsbox har jag i min bil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 (edited) Där hittade jag en blinkersspak som liknade den som Volvo BM har i gamla Bison 470. Jag blev nästan tårögd att hitta en sådan, för de är FINA. finns det bild på underverket?? för en som inte har en dylik... köpte dock en helljus spak på loppis i somras för 15 kr NOS.. :D skulle nog gå att mecka om till blinkers spak om viljan faller på. tänkte den passar bra till en ``RatRod´´ :D e lite inne på att skaffa en blinkers omkopplare från en traktor. panel monterad i bakelit ;) för gammel looken... Jag har för mig sådana satt på serie 1. :racesmile: Edited January 9, 2007 by Michael Th Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted January 9, 2007 Share Posted January 9, 2007 Gamla MB 408 508 och 608 har oxå en fastklampad blinkersspak med helljusomkopplare och med tuta i! Dock får man korta spaken en hel del då orginalratten på de bussarna har större diameter än fälgarna :D /Daniel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 http://www.tradera.com/auction/Bildelar___...ar/aid_38077288 blinkersspak på tradera 125:- http://images.tradera.com/961/42490961_1.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 19, 2007 Share Posted January 19, 2007 M46 är tyngre, kräver mer eldragning och reläer, får förmodligen inte plats om du inte har motorn monterad långt fram i ramen, desutom så måste du skaffa dej en specialbyggd extra kort kardan för att få dit eftersom M46 är längre. Har du en M47 så använd den är mitt tips Har du riktigt gott om plats i längsled kan du ju välja en M476 istället :) Så får du sexväxlat volvomaskineri.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 19, 2007 Share Posted January 19, 2007 Den är inte min men blänker gör den. Det paketet skulle aldrig i livet få plats i min bil ens med hårdhänt tvång tyvärr... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 19, 2007 Share Posted January 19, 2007 det måste väl vara en hybridlåda? inte har jag hört Volvo använda sig av en sådan! och vikten .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 20, 2007 Share Posted January 20, 2007 det måste väl vara en hybridlåda? inte har jag hört Volvo använda sig av en sådan! och vikten .. Det är alldeles riktigt Thomas, det är ett hemmabyggt one-off exemplar. Men visst är det en kul idé :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 Systemtext kan säkert fixa dom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 (edited) http://surl.se/pictures/20071/19176.jpg http://surl.se/pictures/20071/19177.jpg http://surl.se/pictures/20071/19178.jpg http://surl.se/pictures/20071/19179.jpg när jag ville ha en siffra på min vw buggy så skrev jag den i ms WORD text storlek 999... sen skrev jag ut den.. behövde 6 A4 blad tejpa ihop och skar ut med skalpell, köpte folie hos en firma som gör skyltar.. tejpa på papperet på folien och skar ut.. har för mig jag betala 30 kr för folien.. dom tre första bilderna ovan pappers försök den sista slut resultatet.. anledningen till nr 13 jag har ett 13 biljardklot som växelspaks knopp orange och vit.. locost :racesmile: Edited January 23, 2007 by Michael Th Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 Nice Michael :thumbup: Shysst handarbete! /Janne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted January 23, 2007 Share Posted January 23, 2007 Förutom styrstångsfrågan en liten bit upp i tråden undrar jag om någon har en ritning och bilder på en ombyggd kardan med hardyskiva. Om jag måste bygga om en sådan hur gör jag då. Vad skall sparas, eventuellt vändas och köpas för att det skall bli bra. Det lär finns har jag sett kardanservice i Norrköpingstrakten och det är inte så långt från Arboga. Men vad behöver jag göra och ordna med? En komplett kardan finns. Kanske någon har en "steg för steg anvisning" med bilder liggande i datorn. Hejsan! Jag anlitade Kardanservice i Norrköping! Jag lämnade de delar jag önskade att han skulle göra kardan av! Det jag lämnade var en Opel-omega kardan. Sedan behöver han givetvis längdmåttet! Det du även behöver lämna med är bultarna som du fäster kardan med! Både fram och bak om du skall ha hardy skiva på båda ställena. Han behöver dem för att kunna balansera kardan korrekt. Den kardan han fixa åt mig kostade mig 1500 kr för ca 1,5 år sedan. Mitt intryck är att han är mycket kompeten. m :D h Janne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 24, 2007 Share Posted January 24, 2007 MMA med OK48.00 elektrod Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted January 25, 2007 Share Posted January 25, 2007 Dom kan du köpa av mig! Jag jobbar med fordonsdekor :D Gjorde dessa till vår förra bil! Det är bara du talar om storlek & Färg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 25, 2007 Share Posted January 25, 2007 Dom kan du köpa av mig! Jag jobbar med fordonsdekor :D :notworthy: Perfekt. Jag har vit glasfiber av den anledningen att jag tänkt använda en hel del dekor. Jag vill diskutera saken när jag närmare mig färdig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 25, 2007 Share Posted January 25, 2007 Jag får nog fundera på nr 75 eftersom det är mitt medlemsnummer (på medlemskortet) och att bilen ska gå på etanol (75 som i cl i en flaska sprit alltså...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 jag använde koppar-nickel (från biltema) då dessa tydligen skulle vara bättre än vanliga kopparrör... http://www.biltema.se/products/product.asp...p;iItemId=89344 sök lite då det varit uppe innan.. :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted February 4, 2007 Share Posted February 4, 2007 Lite off topic men vill du ha coola och dyra rör kan du göra som flygplan. Rostfritt eller titan ;) :thumbup: Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 10, 2008 Author Share Posted March 10, 2008 (edited) Seven The Movie Seven The Movie II Roll-Out Edited July 7, 2008 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 10, 2008 Share Posted March 10, 2008 Den känslan är inte fel va? Grattis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zyxx Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 Se där.. du kunde inte låta bli och lägga i en växel... : ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 11, 2008 Author Share Posted March 11, 2008 (edited) Seven The Movie III Edited July 7, 2008 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 roligt när det rör sig... :thumbup: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted March 11, 2008 Share Posted March 11, 2008 Grattis till första provturen! :eclipsee_steering: Ett sportavgassystem med lite fläskigare ljud så vore det perfekt. Kommer kanske i nästa uppföljare? Lycka till! / IL Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 14, 2008 Author Share Posted March 14, 2008 (edited) Framvagnen är inställd och bilen går som en dröm. Tyst, fint och stadigt. Motivlackade skärmar i "lerbrun färg" (från små skogsgrusvägar). Edited July 7, 2008 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 Ser bra ut Calle!! Vad är det för lyktor? /Janne Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 14, 2008 Author Share Posted March 14, 2008 (edited) Jag kommer inte ihåg märket på lyktorna och har inte kvar kartongen heller men det är lyktor med hel/halv(H4) samt parkeringsljus inbyggt. Tillverkning av tankfäste står på tur, just nu kör jag med en enkel 10 liters jeepdunk. Den "riktiga" tanken är en 40 liters TIG svetsad sak (250x250x650) med påfyllnings och avluftningsrör samt extra gängade muffar och en svetsad stor muff där Biltemas tankgivare är monterad (250mm). Utöver rör och muffar så är en catch påsvetsad. Edited July 7, 2008 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 17, 2008 Author Share Posted March 17, 2008 (edited) Ett par bilder från inställningen av framvagnen. Edited July 7, 2008 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 17, 2008 Author Share Posted March 17, 2008 (edited) Fäste tanken skall stå i. Under fästet syns två stycken 25x25 rör svetsade. I dessa stoppas 20x20 rör in som håller undre stödet för reservhjulet. De utdragbara 20x20 rören låses med fyra stoppskruvar samt en extra "låspinne" (låspinnen syns inte på bilden). Istället för band runt tanken används M8 gängstång. Edited July 7, 2008 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 17, 2008 Share Posted March 17, 2008 (edited) Hallå! Det där är ingen tank. Det är en kamouflerad hembrännare!!! ;) Om du ska köra på etanol så är du väl självförsörjande nu då? Typ som ett modernt gengasaggregat. :lol: Snyggt! Edited March 17, 2008 by Drake Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 18, 2008 Author Share Posted March 18, 2008 (edited) Nu är tankens alla sidor utom den övre målade. Det skall svetsas fast två stycken "öron" innan slutgiltig målning. "Öronen" är för att ansluta jordpunkter. Tanken är rengjord och tvättad invändigt från såg, svets och borr skräp. Tankfästet är målat och klart att skruva in på sin rätta plats för där har färgen hunnit torka. Tanken får dock vänta ett extra dygn. Det är dags att stansa in chassinummer. Det har diskuterats i andra trådar kring olika svårigheter att stansa 8mm bokstäver/siffor i rör som redan är "monterade". Det kan intygas att det inte är lätt att få bra synbarhet. Än har jag inte provat att stansa på ramen utan endast på en lös rörbit med bra mothåll på skruvstycket. Det syns på bilden att röret fjädrat. Ändå stansade jag chassinumret "på höjden" så nära som möjligt kanten av röret för att få bästa stabilitet. Jag är inte nöjd med resultatet. Nästa prov blev att stansa chassienumret på en 4 mm plåt med skruvstycket som mothåll. Det syns vilken skillnad det blir och stansningen ger avtryck igenom plåten så del av chassienumret går att läsa spegelvänt på baksidan. Stansa på ett befintligt rör känns meningslöst för resultatet blir klent. Att svetsa in en 4 mm stålplåt i konstruktionen är betydligt bättre för synbarheten. Det finns hakar med den varianten, det är inte garanterat att SBP godkänner svetsmetoden. Många har lyckats med stansning på färdig ram men jag väljer en annan lösning. Ordna ett bra mothåll till ett ramrör, stansa chassinumret och sedan svetsa in detta som en extra triangulering. Då kan jag välja ett ställe med utmärkt och enkel synbarhet för kommande besiktningar. Sedan kan jag svetsa in plåten också någonstans som bonus.. Edited July 7, 2008 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Vad händer om du stansar numret på andra ledden? - och mera mitt på röret. Lyckades hyfsat bra för mig, (med Biltema-stansar). :unsure: Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 18, 2008 Author Share Posted March 18, 2008 Jag har inte provat det utan valde kanten istället för den kändes mer stabil. Stansarna kommer från Biltema. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Det är inte helt lätt att stansa utan att deformera ramen om man skall få tydliga tecken. Jag har besiktigat en 7a med dit svettsat chassi nr vilket blev godkännt. Den andra 7a jag besiktigade stansade jag i ramen lite lätt och sedan fräste jag ut lite djupare med en Dremmel, blev helt OK och besiktningsmannen förstod problematiken och godkännde det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Jag hittade en massiv stång (typ 20x20) som jag stoppade inne i rörprofilen, stansade, plockade ur stången och svetsade dit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Själv har jag långtifrån kommit så långt men funderingarna kommer ju nu..... Plåtarna som brukar vara strax bakom bärarmsfästena fram, kan dom va ett alternativ? Där borde det ju gå att få in en bit järnväg som mothåll...... :lol: /Toffe Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 18, 2008 Author Share Posted March 18, 2008 (edited) Nu är tankfästet monterat i bilen. Jag har provstansat lite mer. Bilden visar tre typfall: - CEA = stansat på kanten av röret med ett stabilt skruvstycke som underlag - A2 = stansat tvärs röret med samma stabila skruvstycke som underlag. - 6M = stansat fritt upplagt på ett kraftigt rör med håldiameter cirka 60 mm och sedan stod röret på det stabila skruvstycket. Det syns tydligt att röret deformeras en del. Det finns mycket att önska i synbarhet oavsett metod att stansa rör. Sedan är stansning också en teknikfråga har jag märkt. Mitt val blir troligen ett rör som jag fyller med en massiv fyrkantprofil. Stansning med skruvstycket som mothåll och sedan triangulering extra någonstans. Edited July 7, 2008 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted March 18, 2008 Share Posted March 18, 2008 Spånar vidare...... Punktmärkning som på glas då? Är det godkänt att borra små punkter typ stöldskyddsmärkning, det borde ju kunna bli tydligt iallafall, även om man inte borrar igenom... /Toffe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts