Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bromsvåg och reducerventil är "tårta på tårta"

Antingen eller...........

Har du bromsvåg med vettiga cylinderdiametrar så håll dej till den

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

För att kompensera oljevolymsförlusten monterade jag dit en oljekylare och flyttade filtret med förlängningsslangar. och gjorde inga andra modifieringar av tråget/pickupen förutom att jag tog av dom.

Funkar kanon! :D

Posted

dom gånger då jag behövt borra/såga upp ett större hål över ett befintligt har jag helt enkelt kört upp ett hål i tex plywood sedan är det bara att spänna fast biten på plåten med ett par skruvtvingar/snabbklämmor och borra på :D

Posted

en tanke: vid hålsågning i tunplåt är det smart att klämma den mellan 2 plyfa bitar, mindre risk för deformation...+ använd alltid T röd vid borrning i alu.

om man behöver såga former i tun plåt... lägg den på en tjock frigolit skiva så sticksågsbladet går ner i skummet då är det superlätt att såga i även mycket tunn plåt.. obs att frigoliten måste vara tjock så inte sågbladet krockar med arbetsbänken..

Jag har alltid en skiva liggande under arbetsbänken.. gärna en lite hårdare sort .. på jobbet använder jag en skumskiva som vi har till krockskydd i ambulanser som sågunderlag men principen är den samma..

GOOD LUCK :D

:racesmile:

Posted

jovisst finns det olika pumpar...

Den du har på bild där är från en äldre motor.

Jag tror de bytte pump till "modellen på min bild" 1980.

Det går dock att byta pump mellan olika motorer trots de

olika utséenden de har, bara man tar med sej tryckröret.

Posted

Har sett dom hos Europa-spares tror jag. Tänkte ha en sån i Cobran och en helljus-omkopplare på golvet.

Sierra orginalrattstång är ju inte så värst sexigt eller hur!

Posted

Nej inte sexigt men.... Rattlås kan vara bra att ha vid försäkring.

Alternativ är Snap-off, Rattkrycka eller "kodlås"!

Posted
Här finns också mycket kul, bla blinkersspakar http://www.carbuildersolutions.co.uk/. Ladda ber deras PDF-katalog på 5.6 MB, där finns mycket kul smågrejor...

Fattar inte hur alla dessa firmor med tillbehör överlever, finns ju flera än vad det finns vägbulor i mölndals kommun.

En sån där Circuit Wiring Module dvs säkringsbox har jag i min bil.

Posted (edited)
Där hittade jag en blinkersspak som liknade den som Volvo BM har i gamla Bison 470. Jag blev nästan tårögd att hitta en sådan, för de är FINA.

finns det bild på underverket??

för en som inte har en dylik...

köpte dock en helljus spak på loppis i somras för 15 kr NOS.. :D

17798.jpg

skulle nog gå att mecka om till blinkers spak om viljan faller på. tänkte den passar bra till en ``RatRod´´ :D

e lite inne på att skaffa en blinkers omkopplare från en traktor. panel monterad i bakelit ;) för gammel looken...

Jag har för mig sådana satt på serie 1.

:racesmile:

Edited by Michael Th
Posted

Gamla MB 408 508 och 608 har oxå en fastklampad blinkersspak med helljusomkopplare och med tuta i! Dock får man korta spaken en hel del då orginalratten på de bussarna har större diameter än fälgarna :D

/Daniel

Posted

M46 är tyngre, kräver mer eldragning och reläer, får förmodligen inte plats om du inte har motorn monterad långt fram i ramen, desutom så måste du skaffa dej en specialbyggd extra kort kardan för att få dit eftersom M46 är längre.

Har du en M47 så använd den är mitt tips

Har du riktigt gott om plats i längsled kan du ju välja en M476 istället :)

Så får du sexväxlat volvomaskineri....

18733.jpg

Posted

Den är inte min men blänker gör den.

Det paketet skulle aldrig i livet få plats i min bil ens med hårdhänt tvång tyvärr...

Posted

det måste väl vara en hybridlåda? inte har jag hört Volvo använda sig av en sådan! och vikten ..

Posted
det måste väl vara en hybridlåda? inte har jag hört Volvo använda sig av en sådan! och vikten ..

Det är alldeles riktigt Thomas, det är ett hemmabyggt one-off exemplar.

Men visst är det en kul idé :)

18793.jpg

Posted (edited)

http://surl.se/pictures/20071/19176.jpg

http://surl.se/pictures/20071/19177.jpg

http://surl.se/pictures/20071/19178.jpg

http://surl.se/pictures/20071/19179.jpg

när jag ville ha en siffra på min vw buggy så skrev jag den i ms WORD text storlek 999... sen skrev jag ut den.. behövde 6 A4 blad tejpa ihop och skar ut med skalpell, köpte folie hos en firma som gör skyltar.. tejpa på papperet på folien och skar ut..

har för mig jag betala 30 kr för folien.. dom tre första bilderna ovan pappers försök den sista slut resultatet..

anledningen till nr 13 jag har ett 13 biljardklot som växelspaks knopp orange och vit..

locost :racesmile:

Edited by Michael Th
Posted
Förutom styrstångsfrågan en liten bit upp i tråden undrar jag om någon har en ritning och bilder på en ombyggd kardan med hardyskiva.

Om jag måste bygga om en sådan hur gör jag då. Vad skall sparas, eventuellt vändas och köpas för att det skall bli bra. Det lär finns har jag sett kardanservice i Norrköpingstrakten och det är inte så långt från Arboga.

Men vad behöver jag göra och ordna med? En komplett kardan finns. Kanske någon har en "steg för steg anvisning" med bilder liggande i datorn.

Hejsan!

Jag anlitade Kardanservice i Norrköping! Jag lämnade de delar jag önskade att han skulle göra kardan av! Det jag lämnade var en Opel-omega kardan. Sedan behöver han givetvis längdmåttet! Det du även behöver lämna med är bultarna som du fäster kardan med! Både fram och bak om du skall ha hardy skiva på båda ställena. Han behöver dem för att kunna balansera kardan korrekt. Den kardan han fixa åt mig kostade mig 1500 kr för ca 1,5 år sedan. Mitt intryck är att han är mycket kompeten.

m :D h

Janne

Posted

Dom kan du köpa av mig! Jag jobbar med fordonsdekor :D

Gjorde dessa till vår förra bil! Det är bara du talar om storlek & Färg!

post-160-1169713622_thumb.jpg

Posted
Dom kan du köpa av mig! Jag jobbar med fordonsdekor :D

:notworthy:

Perfekt. Jag har vit glasfiber av den anledningen att jag tänkt använda en hel del dekor.

Jag vill diskutera saken när jag närmare mig färdig...

Posted

Jag får nog fundera på nr 75 eftersom det är mitt medlemsnummer (på medlemskortet) och att bilen ska gå på etanol (75 som i cl i en flaska sprit alltså...)

  • 2 weeks later...
Posted

Lite off topic men vill du ha coola och dyra rör kan du göra som flygplan.

Rostfritt eller titan ;) :thumbup:

  • 1 year later...
Posted

Grattis till första provturen! :eclipsee_steering:

Ett sportavgassystem med lite fläskigare ljud så vore det perfekt. Kommer kanske i nästa uppföljare?

Lycka till! / IL

Posted (edited)

Framvagnen är inställd och bilen går som en dröm. Tyst, fint och stadigt.

PICT4146.JPG

Motivlackade skärmar i "lerbrun färg" (från små skogsgrusvägar).

PICT4156.JPG

Edited by cealm
Posted (edited)

Jag kommer inte ihåg märket på lyktorna och har inte kvar kartongen heller men det är lyktor med hel/halv(H4) samt parkeringsljus inbyggt.

Tillverkning av tankfäste står på tur, just nu kör jag med en enkel 10 liters jeepdunk. Den "riktiga" tanken är en 40 liters TIG svetsad sak (250x250x650) med påfyllnings och avluftningsrör samt extra gängade muffar och en svetsad stor muff där Biltemas tankgivare är monterad (250mm). Utöver rör och muffar så är en catch påsvetsad.

PICT4113.JPG

Edited by cealm
Posted (edited)

Ett par bilder från inställningen av framvagnen.

DSC00017.JPG

DSC00015.JPG

Edited by cealm
Posted (edited)

Fäste tanken skall stå i. Under fästet syns två stycken 25x25 rör svetsade. I dessa stoppas 20x20 rör in som håller undre stödet för reservhjulet. De utdragbara 20x20 rören låses med fyra stoppskruvar samt en extra "låspinne" (låspinnen syns inte på bilden). Istället för band runt tanken används M8 gängstång.

PICT4163.JPG

Edited by cealm
Posted (edited)

Hallå! Det där är ingen tank. Det är en kamouflerad hembrännare!!! ;) Om du ska köra på etanol så är du väl självförsörjande nu då? Typ som ett modernt gengasaggregat. :lol:

Snyggt!

Edited by Drake
Posted (edited)

Nu är tankens alla sidor utom den övre målade. Det skall svetsas fast två stycken "öron" innan slutgiltig målning. "Öronen" är för att ansluta jordpunkter. Tanken är rengjord och tvättad invändigt från såg, svets och borr skräp.

Tankfästet är målat och klart att skruva in på sin rätta plats för där har färgen hunnit torka. Tanken får dock vänta ett extra dygn.

Det är dags att stansa in chassinummer. Det har diskuterats i andra trådar kring olika svårigheter att stansa 8mm bokstäver/siffor i rör som redan är "monterade". Det kan intygas att det inte är lätt att få bra synbarhet. Än har jag inte provat att stansa på ramen utan endast på en lös rörbit med bra mothåll på skruvstycket. Det syns på bilden att röret fjädrat. Ändå stansade jag chassinumret "på höjden" så nära som möjligt kanten av röret för att få bästa stabilitet. Jag är inte nöjd med resultatet.

PICT4170.JPG

Nästa prov blev att stansa chassienumret på en 4 mm plåt med skruvstycket som mothåll. Det syns vilken skillnad det blir och stansningen ger avtryck igenom plåten så del av chassienumret går att läsa spegelvänt på baksidan.

PICT4168.JPG

Stansa på ett befintligt rör känns meningslöst för resultatet blir klent. Att svetsa in en 4 mm stålplåt i konstruktionen är betydligt bättre för synbarheten. Det finns hakar med den varianten, det är inte garanterat att SBP godkänner svetsmetoden.

Många har lyckats med stansning på färdig ram men jag väljer en annan lösning. Ordna ett bra mothåll till ett ramrör, stansa chassinumret och sedan svetsa in detta som en extra triangulering. Då kan jag välja ett ställe med utmärkt och enkel synbarhet för kommande besiktningar. Sedan kan jag svetsa in plåten också någonstans som bonus..

Edited by cealm
Posted

Vad händer om du stansar numret på andra ledden? - och mera mitt på röret.

Lyckades hyfsat bra för mig, (med Biltema-stansar).

:unsure:

Posted

Jag har inte provat det utan valde kanten istället för den kändes mer stabil. Stansarna kommer från Biltema.

Posted

Det är inte helt lätt att stansa utan att deformera ramen om man skall få tydliga tecken.

Jag har besiktigat en 7a med dit svettsat chassi nr vilket blev godkännt.

Den andra 7a jag besiktigade stansade jag i ramen lite lätt och sedan fräste jag ut lite djupare med en Dremmel, blev helt OK och besiktningsmannen förstod problematiken och godkännde det.

Posted

Jag hittade en massiv stång (typ 20x20) som jag stoppade inne i rörprofilen, stansade, plockade ur stången och svetsade dit.

Posted

Själv har jag långtifrån kommit så långt men funderingarna kommer ju nu.....

Plåtarna som brukar vara strax bakom bärarmsfästena fram, kan dom va ett alternativ?

Där borde det ju gå att få in en bit järnväg som mothåll...... :lol:

/Toffe

Posted (edited)

Nu är tankfästet monterat i bilen.

PICT4177.JPG

Jag har provstansat lite mer. Bilden visar tre typfall:

- CEA = stansat på kanten av röret med ett stabilt skruvstycke som underlag

- A2 = stansat tvärs röret med samma stabila skruvstycke som underlag.

- 6M = stansat fritt upplagt på ett kraftigt rör med håldiameter cirka 60 mm och sedan stod röret på det stabila skruvstycket.

Det syns tydligt att röret deformeras en del.

PICT4180.JPG

Det finns mycket att önska i synbarhet oavsett metod att stansa rör. Sedan är stansning också en teknikfråga har jag märkt. Mitt val blir troligen ett rör som jag fyller med en massiv fyrkantprofil. Stansning med skruvstycket som mothåll och sedan triangulering extra någonstans.

Edited by cealm
Posted

Spånar vidare......

Punktmärkning som på glas då? Är det godkänt att borra små punkter typ stöldskyddsmärkning, det borde ju kunna bli tydligt iallafall, även om man inte borrar igenom...

/Toffe

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...