Tabac Posted July 27, 2011 Posted July 27, 2011 Ok, noterat synpunkterna. Ni får tänka på att detta är CealmSeven Industries, här bygger vi bilar med vinkelslip och "högt i tak målarboxen" kombinerat med borrmaskin och hammare. Hmmm rosenpolerad med vinkelslip, 2012 års mode kanske...? Skämt åsida, har inte haft en tanke på att man ens kan göra någon behandling av instrumentbrädan när Tabac frågade. DEt enda jag funderade på var om jag skulle putsa med autosol före eller efter montering, det blev ingetdera. Det får kanske tas sedan. Att prova doppning av plåt i kaustiksoda det låter som en trevlig medtod. men sedan då måste det inte göras något efter som behåller "kaustiksoda-formen" på bräda? Jag är fortfarande så glad att jag bara har en mätare på instrumtbrädan och minimalt med knappar, ok då en extra för manuell fläkt. Erkänner det men i övrigt bara vad som behövs för att driva bilen samt VVFS 2003:22. Hallå ! Jag ser att ditt Snap-Off rattnav verkar vara Blå-kromaterat. När man kromaterar aluminium så kan man få olika färger. T.ex Blått,Rött,Guld eller Silver. Jag misstänker att aluminium-panelerna på Lotusbilarna är Silver-kromaterade ?? eller mattpolerade ?? Därefter har de förmodligen sprutats med klarlack ?? Efter dopp i lutbad så sköljer man grejerna i varmt och kallt vatten. Därefter så doppas de i ett annat kemiskt bad för att få en viss bestämd färg på grejerna. Alternativet är väl att man efter dopp i lutbad + sköljning och torkning i fria luften, sprutar på klarlack för att inte Aluminium-grejerna ska ärga så småningom. Klarlack finns på sprayburk i bygghandeln eller i färgaffären. Jag provade med Svinto på en aluminium-profil i går kväll. Det blev ganska bra, men inte så bra som jag trodde det skulle bli. Ett annat sätt kan ju vara att slipa med våt-slippapper i lämplig kornstorlek. Och sedan klarlacka efteråt. Eller om man har en större plåt. Efter slipning eller dopp i lutbad: Stryka på golvlack som man använder till parkettgolv och sedan slipa med ett fint slippapper efteråt. Prova för säkerhets skull på en mindre plåt först.
cealm Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 Om jag skall ta fram en matt yta är det inte bara att ta en bläster och blåsa på och så klarlack. Träffade min "bläster-kompis" med kompresson som drivas av en Cummins eller Detroit värstingdiesel. Elda på lite med den det borde bli rätt matt yta eller så kör man från säg tremeters håll det borde nog räcka för en Al-plåt. Vi resonerade om att blästa Volkvagnen jag köpte och han var väl kanske lite tveksam om den skulle hålla men färgen sitter rätt löst och på lite håll så kanske. Vi får prova på motorluckan och fronthuven.
cealm Posted July 27, 2011 Author Posted July 27, 2011 (edited) Omgörningen är inte riktigt klar än. klar - ny instrumentbräda inklusive att installera minimalt med instrument och omkopplare klar = målad (men kan bli ombyggd) - måla eller bygga en helt ny scuttle, eller bygga den befintliga scuttlen med al-plåt klar (dock är kontakten inte monterad än) - elanslutning till släpkärran - bygga om passagerarstolen motsvarande förarstolen - styrskenor i scuttlen för att rikta luften mot kylaren Reservhjulet hänger i en konstruktion med tre M12 och en M10 som är fästa i en "specialare och hänger på dragkroken. Däcket går inte att ta loss med mindre än att alla bultar lossas. Plus att den kontrultionen sitter helt fast i bilen samt låst av fälgens ET. Bakljusen häger på "pinnar" motsvarande modell finns på tex skördetröskor. Praktiskt för tillgängligheten och servicevänligheten. Tank = Jeepdunk (20L) och reservtank (5L) Så här ren blev instrumentbrädan Edited July 27, 2011 by cealm
cealm Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 Tack för de orden Jocke4U, de värmde. Jag tycker CealmSeven 2.0 fick ett både estetiskt och funktionellt lyft. Jag en upgrade 2.01 på gång. Blev nog bara bortglömd i 2.0. Det är hårda stänklappar fram.
Thomas Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Bra. Kör du cykeldator nu också? såg den inte. Har du kapat bakskärmarna i framkant? just den biten du inte har är det som alltid blir blästrad,så det är nog inte dumt att korta ner dem.
cealm Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 Thomas: Kör en virtuell hastighetsmätare och har gjort så i 3,5 år. Köpte en fin och glänsande Acewell i Locostgruppköp. Den höll så länge så att besiktningsmannen han köra från SBP-hallen de cirka 250 metrarna till trailern. Den gick riktitigt illa då också, sedan dog den. Jag ställde utan skräpmätaren och där står den 3,5 år senare. Inga Acewell för mig fler gånger. Ja det skall finnas en cykeldator i bilen men har aldrig funnits.......... annat än köpt och finns inomhus. De gånger jag ansett att jag behöver en hastighetsmätare har jag GPS. GPS-fäste har funnits på bilen i flera år men inte nu längre. Skärmarna är bara kapade i bilens längdriktnig.
Thomas Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 vad besiktar du med för h-mät? ja skärmens längrikting var det jag mena. framkant får sprut från framhjulen
cealm Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 (edited) CealmSeven: Med en knappt fungerande Acewell mätare. CealmSeven V8: Men en fungerande Sigma cykeldator som "satt i siktfältet", eller bilder finns i V8 tråden. Och sitter den i siktfältet då skall jag nog inte köra bil......... men den var belyst dock helt omöjlig att läsa av vare sig belyst eller ej men det godkänt är det... Jag förlänger framskärmarna på motsvarande sätt som thlu gjort, ref tråd från Hjälmare docka och på någon av bilderna så syns hans framskärmsförlängning, med 1mm Al-plåt. Jag ta en lastbilsstänklapp av hård typ. --- ja skärmens längrikting var det --- Jag menar verkligen i längdriktningen du menar troligen tvärsöver. Min bil är nu cirka 90mm smalare för bakskärmarna var för breda Edited July 28, 2011 by cealm
Amoz Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Det ser ut som en helt annan bil nu. :racesmile: Snyggt jobbat, får se när man får se den live nästa gång.. Har kopplat in cykeldator i min bil, men jag får den inte att visa rätt hastighet, och den visar max 80 km/h fast den skall klara 300 :) Hoppas min återförsäljare kan få tag i ny hastighetsmätarwire.
Thomas Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 300 är kanske med store hjul. de brukar ha ett max puls också Men min klarar bevisligen över 190km/h i alla fall och den heter Sigma Sport BC 800. min hjulomkrets är 1809mm
Amoz Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 ...den heter Sigma Sport BC 800. min hjulomkrets är 1809mm Då har jag samma, fick dock byta ut originalgivaren, då den råkade bli mos. Min magnet sitter på inre drivknut, och givaren sitter på ett stabilt fäste på växellådan. Kan ju vara så att givaren inte klarar hastigheten, eller om magneten sitter för nära "centrum". Kanske skall flytta magneten till bromstrumman istället, då får man ju längre mellan pulserna.. Har något större rullomkrets, ca 2100 mm. Ursäkta trådkapningen Cealm :)
cealm Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 Neodym-magneter från Clas Ohlson 31-1466 eller 31-1467 Sätt två bredvid varandra på en kardanknut. Slålborsta lite så det är jämnt sedan sitter de och det bli inget krav på 3 till 4 mm utan då blir det kontakt när magneten går förbi. Jag vet, jag har provat på CealmSeven V8 sedan att jag inte använder mätaren är helt skilt från att den fungerar......
cealm Posted July 29, 2011 Author Posted July 29, 2011 (edited) Pimp my ride! Artno: 870134 Biltema Flyttat ut igen till sin kompis. Edited July 29, 2011 by cealm
Thomas Posted July 29, 2011 Posted July 29, 2011 Neodym-magneter från Clas Ohlson 31-1466 eller 31-1467 Sätt två bredvid varandra på en kardanknut. Slålborsta lite så det är jämnt sedan sitter de och det bli inget krav på 3 till 4 mm utan då blir det kontakt när magneten går förbi. Jag vet, jag har provat på CealmSeven V8 sedan att jag inte använder mätaren är helt skilt från att den fungerar...... kardanen snurrar ca. 4ggr snabbare än hjulet så det gäller att mätaren klarar att läsa så mycket när det går lite fortare än 90km/h
cealm Posted July 29, 2011 Author Posted July 29, 2011 Jag har två Claes Ohlson Sigma mätare BC1106 och BC1200. Den ena klarar bara 4-siffrig omkrets dvs måste sitta på hjul eller drivaxel men den andra klarar 3-siffrig omkrets och kan av samma skäl sitta på kardan som snurrar 3,73 gånger fortare.
cealm Posted July 29, 2011 Author Posted July 29, 2011 Thomas: Nja, egentligen inte för cykeldatorer bygger normalt på rullningsomkretsen, dvs ett blipp per varv och sedan definierar du varvet i mm så räknar datorn ut km/h. Sätter du dubbla magneter 180 grader förskjutna betyder det bara för min del att "153mm" skall delas med 2. eSvaret korrekt svar är väl ett Nej. Det är nog ingen eller möjligen ytterst få cykeldatorer som har flerplus system
Thomas Posted July 29, 2011 Posted July 29, 2011 Vad jag menar är att om den klarar ett visst antal pulser och man då har den på kardan så tappar man cykeldatorns maxspeed. om den klarar 300 med en puls per varv så klarar den 80kmh med 3,73 i utvxl.
cealm Posted July 29, 2011 Author Posted July 29, 2011 Nej så funkar normalt ingen cykeldator. Allt är kopplat till den rullomkrets som påverkar bilens hastighet, eller fordonets. SEdan pga utväxlingar i bakaxel mm så kompenserar du dvs "lurar" datorn att din rullomkrets är mindre än den egentligen är. Två pluser ger bara att du måste knappa in för mig 153/2 sätter du dit 10 magneter blir det 153/10. Det är detta som kan vara en nackdel med cykeldator om man inte kan programmera 3-siffrig omkrets, dvs gå inte det kan man inte ha magneten på kardan då måste den vara på drivaxel eller hjul och sitter mer oskyddad då. Kardan är ett skyddat ställe
cealm Posted July 29, 2011 Author Posted July 29, 2011 Lastbilsstänkskydd, ett sådant räcker med råge till två framstänkskydd på min Sevenbil
Thomas Posted July 29, 2011 Posted July 29, 2011 jag är helt med dig ang. cykeldator men tror inte du är med hur jag tänker. Den är ju inte oändlig. en del går till 100km/h och då undrar jag om den kan mäta till 100km/h om du ha 1 puls per varv eller 20 puls per varv.? är du med nu.
cealm Posted July 29, 2011 Author Posted July 29, 2011 (edited) Den ena jag har klarar 199,5 km/h den andra klarar 99,9 km/h pga en siffra för lite i presentation så oavsett om den klarar mera så kan den inte visa annat. Varje rullat varv skall ge en plus då kan de mäta km/h med det som info. Edit:tillägg: Cykeldator är bara en lösning om den: - klarar km/h med 3 heltal och eventuell decimal - kan hantera 3-siffrig hjulomkrets om man vill montera den på kardan vill säga, på ett hjul är det ok med 4-siffrig Något annat går inte att göra med dessa eftersom de är helt inställda på 1 puls och ett värde på omkrets. Edited July 29, 2011 by cealm
cealm Posted July 31, 2011 Author Posted July 31, 2011 Kilkenny: Grillen skulle varit "silverfärgad" dvs original Biltema silverfärg men jag hade ingen lust att skruva lossa alla skruvar för att sedan sätta dit allt igen. Du har helt rätt i synpunkten men jag har fortfarande "noll lust" att göra det jobbet. Där är orsaken till att grillen blev blå. Har heller inte kommit på hur jag skall lösa problemet. Det går inte att eftermåla (obs inte efterlackera) på plats. För länge sedan köpte jag en vattenskuren "Sjua" från forumet. En kollega som gjorde ett antal och sålde i en tråd till hugade spekulanter. Den skulle kunna sättas in i grillgallret och uppnå lite av effeketen du eftersträvar. men hur sätter jag fast den. DEt får väl bli lite små buntband kanske. Jag har tänkt en del på detta men inte kommit fram till annat än buntband. Det var ett stort steg för mig att ens måla bilen och det blev finare men att lossa grillgallret där gick visst gränsen, på gott eller ont men så var det. Förlåt......
cealm Posted July 31, 2011 Author Posted July 31, 2011 (edited) En jättefin Sjua jag köpte för något år sedan. Den skulle passa bra i nosen på CealmSeven. Jag har ju de extra stora och breda noskonerna. synd bara att jag aldrig kollat om Sjuan får plats. De extra stora och breda Dala7 nosnonerna är inte extra stora i "lufthålet" fram. DEt saknas säkert nästan 40 till 50mm. Fast jag kanske aldrig haft tanken att hänga sjuan i bilnosen utan bara som en tänkbar hemmadekoration. Skall jag alltså bli tvungen att ta bort gallret och snygga till bilnosen? Hur gör jag med bultarna då. De är ju också målade blå? Edited July 31, 2011 by cealm
Kilkenny Posted July 31, 2011 Posted July 31, 2011 Skär loss ramen runt sjuan, svetsa fast öglor bak på sjuan och naja fast den med ståltråd?
cealm Posted August 3, 2011 Author Posted August 3, 2011 Kilkenny: --- Lite svart färg på nätet i grillen kanske --- Eller nytt galler i silver från Biltema som det ursprungligen var när jag var för lat att ta bort gallret inför "smurfningen" av bilen. För er som funderar vad en "smurfning" är så kan jag informera att smurfar är en sorts sagofigurer och alla är blå. Möjligen lite mer ljusblå än vad CealmSeven är. Kanske, ill-orange eller ill-gul eller Biltema motor-silverfärg eller blå.....
Amoz Posted August 4, 2011 Posted August 4, 2011 För er som funderar vad en "smurfning" är så kan jag informera att smurfar är en sorts sagofigurer och alla är blå. Möjligen lite mer ljusblå än vad CealmSeven är. Aftonbladet har koll även här: :)
cealm Posted August 4, 2011 Author Posted August 4, 2011 En Tävling med medlemskapspris. 3 augusti körde Google Map bilen i Arboga kommun och filmade (tror jag). Det var en väldekorerad bil och en ren tillfällighet att jag och en kamrat råkade ut för denna. Om vi blev filmade eller ej det är inget vi vet idag men eftersom jag vet exakt var vi var när bilen passerade så kan jag lätt kolla om vi finnas med eller ej. Nu tar det säkert ett tag innan bilderna kommer ut på Google Maps och är det så att vi finns med då kommer jag meddela det i tråden och aktivera tävlingen som vem som helst får vara med i. Priset till den som i så fall först meddelar mig korrekt plats med en bild från Google Maps där vi finns fotograferade får nästkommande års medlemskap i LocostSweden klubben betalt av mig. Ungefär så här såg Googlebilen ut.
cealm Posted August 6, 2011 Author Posted August 6, 2011 Nyss hemkommen efter BM-dagen vid Munktellmuseet i Eskilstuna. Tog ungefär 150 kort på traktorer, ångmaskiner, svarvar och tryckpressutrustning. Album från BM-dagen Eskilstuna 2011-08-06 Filmade lite grann också som behöver redigeras. När det är klart så laddar jag upp filmen på Youtube och länkar in i tråde.
cealm Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 Logistik-cealm har strukturerat området en smula. Volvo 940, byggram, Cobrakaross, 3-wheeler, 6x4 ram, Kewet nr1, Kewet nr2 samt hjullastaren är omflyttade så jag fått mer utrymme att jobba med del olika objekten. Nöjd eller till och med mycket nöjd!
cealm Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 Försäkringar, detta kära och så nödvändiga ämne. Jag är ju till minst 100 procent förespråkare av att köra försäkringen via ett "vanlig bilförsäkring" dvs det är tillåter att bilen används tex till och från jobbet mm. Som sagt detta är min syn på det hela andra kan ha annan syn och andra skäl. Det viktiga är att alla vet att man väljer rätt försäkring i förhållande till sin egen användning eftersom det är det som står i avtalet (ofta finstilt) som gäller och ingenting annat. Nu ringde ett stort och välkänt försäkringsbolag till mig. En mycket trevlig tjej från Malmö kontoret och ville fråga hur nöjd jag var med min första överflyttade försäkring (eller nyteckande, den på CealmSeven V8). Snabbsummeringen är att detta bolag kan försäkra mina Seven bilar för ungefär halva priset, eller om man vill två för en. Nu ville man sockra lite till nu kan jag försäkra tre för en. Jag behöver alltså få klart en Sevenbil till för jag har ju bara två stycken. Synd att skatten inte är på motsvarande sätt, tre för en. Det tio fordonsförsäkringar totalt vi pratar om men ändå en Sevenbil försäkrad för 600 kr på ett år kan väl anses som helt ok istället för 1900 kr på mitt gamla bolag. Väntar jag lite till så kanske jag kan få fyra för en. Och här sitter jag och skriver på datorn när jag borde färdigställa Sevenbilar..... för snart får jag kanske betalt för att försäkra.......
cealm Posted August 16, 2011 Author Posted August 16, 2011 Idag är det tisdag och Hjälmare docka bilträff igen, det här skrev Arboga Tidning för en dryg månad sedan. Jag kanske är ständigt på väg. Inte tänkt på det förut. DEt som står i tidningen brukar ju vara sant.
cealm Posted August 20, 2011 Author Posted August 20, 2011 Under en timme idag hade vi mängder av Tjejer och V8-or (plus några bilar med färre cylindrar) i Arboga. Det var Tjejernas Veteranrunda 2011 med ett 50-tal ekipage med enbart Tjejer i som passerade och V8-klubben Sleepy Town Cruisers herrar hade uppgiften att arrangera Etapp Arboga. Fråga att svara på samt en "bilövning" var uppgiften som herrarna ställde Tjejerna inför. Fast i två fall verkade det tveksamt om verkligen hela bilens besättning var Tjejer? Vi tyckte oss kunna se peruker och "lösa artiklar i tvenne upplagor bredvid varandra på kroppens främre, övre del". Osäkerheten är dock stor. Ingen ville (tordes) heller kontrollera äktheten på "Tjejerna". Frågan kommer aldrig få ett svar. Bilder från Tjejernas Veteranrunda 2011 Etapp Arboga
cealm Posted August 21, 2011 Author Posted August 21, 2011 Nu har jag bokat besiktningstid för CealmSeven. Slutsiffra 2 är en riktigt usel slutsiffra men det är bara att bita ihop. Besiktningsterminen startar 1 december. Bokat besiktning 15:50 1 december i Arboga. Hoppas det inte är allt för mycket snö och salt ute. Ett fel vet jag redan om det är lite höga utsläppsvärden. 3,5 är gränsen, vill minnas jag fick mätaren att slå i botten när jag åkte till besiktningen för någon månad sedan för koll att bromsarna tog bra och jämt på bilen då kollade vi avgaserna samtidigt. Lite väl högt värde...... Skall jag köra K-sprit-tricket som man använde på Volvo 142 med B18 / B20 när tiden var "den gamla goda" så får jag nog dosera upp till 10 liter K-sprit på 1 liter bensin.
cealm Posted August 29, 2011 Author Posted August 29, 2011 Fällt en flaggstång idag. Timber!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det var den egna flaggstången på tomten som varit extremt dålig länge alldeles för länge. Tog flagglinan och gjorde en löpsnara så jag kom en bit ifrån så drog jag bara. Flaggstångskulan fick väl bli som det ville med men linan fastnar i grenverket i en tall som då fångar upp fallrörelsen och sakta men säkert viker sig flaggstången även på mitten så flaggstångskulan stannar cirka 70cm från marken mjukt och fint. Jag skulle kunna säga att det var ett med precision planerad fällningsprojekt. Men verkligheten = rena turskottet. Orsaken till flaggstångens fall kan härröras till att myror byggt bo i den och de hade expanderat sitt området några meter upp = höghus. Kommer inte ersätta den fallna furan.
Kilkenny Posted August 29, 2011 Posted August 29, 2011 Om du hade filmat så hade det gått på röven. :lol: Filma aldrig sånt där.
cealm Posted September 17, 2011 Author Posted September 17, 2011 Nu är det nära i Arboga. Hur är det hos dig Antas, under nollan och vinterdäcken på plats?
Antas Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 (edited) Här i Konungarikets centrala områden skiner solen från en klarblå himmel som vanligt och det är olidligt varmt, +9c. Under dagen väntas temperaturen stiga mot otroliga +15 till +18c. Jag skriver prefixet + bara för att ni i Rikets oländigare områden inte ska förledas att tro något annat. Igår smög jag upp "sprutboxen" på gräsmattan, tänker sprutmåla skärmar och lite andra detaljer under dagen. Färgen är inköpt i sann Locost-anda från Biltema (2K). Planen var att inköpa BRG men efter att ha sett priset på den (!!!) vann Biltema på knock-out. Tyvärr kommenderade hustrun nyss "MOTOR- OCH RÖJSÅG FRAM!". Hmm...om jag kapar ner lite buskar och annan klorofylla som hon vill ha kvar tror jag mej kunna befrias och ägna resten av dagen åt kulturaktiviteter istället dvs bilbyggeri. En frilansjournalist har kontaktat mej och vill göra reportage om "rörhögen" för tidningen Bilsports räkning, får väl se om det blir nå´t av det. Antas Tung dag med röjning, ska försöka smita undan på något vis. Edited September 17, 2011 by Antas
cealm Posted September 17, 2011 Author Posted September 17, 2011 Glädjande Antas att även du får uppleva plusgrader vid något tillfälle. Det är er alla väl unt i det nordligaste karja landskapet. Biltema 2K = suveräna färger = billiga och bra. Möjligen är kulörantalet något begränsat men det går alltid att blanda och få till någon alldeles unik färg.
Antas Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 (edited) Nä, jag lyckades inte smita undan! Edited May 9, 2012 by Antas
Thomas Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Stackars Antas. Du får förklara för din hustru att lackera måste man göra när det är temperatur för det. Röjsåga kan man göra andra dagar. En lycklig man är väl gott att ha.
cealm Posted September 17, 2011 Author Posted September 17, 2011 (edited) Snart skall jag ut på samma väg som jag nyss körde med V8 bilen. Inte optimalt......... ref inlägg 2122 Edited September 17, 2011 by cealm
kengren Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Nä, jag lyckades inte smita undan! Livet är inte lätt för oss män. En ogift kvinna kan underhålla en man på många trevliga sätt - en gift kvinna kan hålla många män sysselsatta!!! kenneth En gift kvinna vet vad vi män behöver - det är därför en del kvinnor är gifta och andra kvinnor ogifta!!
cealm Posted September 18, 2011 Author Posted September 18, 2011 (edited) Någon som behöver ett viktningskit. Varje enhet väger 10kg. Utom en som väger 20kg. Edited September 18, 2011 by cealm
cealm Posted September 24, 2011 Author Posted September 24, 2011 Höstrally i Julita. Kollade precis och vi är 48 anmälda bilar. Rekord! Vis av vädret drar jag tow-bar-Seven dit för losskoppling och Höstrallykörning. Skulle det lägga sig ett trist och mörkt moln tvärs över Julita med omnejd då gör jag som häromåret kör rallyt med icke losskopplad Sevenbil. Det går lika bra det också. Dessutom räknades det av tävlingsledningen för Sevenbilen var ju med att jag sedan satt skapligt varmt och torrt i en V70 spelade ingen roll för deras del (men för mig......). Såg också att Miata klubben var på Gröndal, kanske skall passera där på hemvägen och kolla hur dessa små racerbilar har det.
Recommended Posts