Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min donator är en hyfsat frisk Sierra 2.0i CLX från -89. Vill på något sätt serva den lite mer än bara oljebyte. Vad är lämpligt att göra förutom att byta alla packningar och filter? Slipa in ventilerna kanske? Byta kolvringar? Plana toppen?

Kan man vinna något på att bara plocka isär allting, rengöra och sätta ihop? En gör-det-själv engineflush, http://www.engineflush.biz/ .

Vill inte lägga för mycket pengar på det, hade tänkt byta motor nån gång ändå. Men vill ändå riva i motorn mycket för att det är lärorikt.

Alla tips och funderingar mottages tacksamt.

Posted

Ingen aning egentligen, men polaren åkte på att byta ventiltätningar på sin/sina sierror. Dvs de små o-ringar, huvor etc i gummi som sitter där.

Posted

Hejsan

Ta ett kompprov först, så ser du ganska bra hur sliten motorn är.

En topprenovering är alltid bra för motorn. Men det kostar en del om man skall byta kam å mirafräsa ventilsäten.

Är det bra komp i motorn behöver man inte byta ringar. Har du av toppen så syns ganska tydligt hur slitna loppen är. Är det en grov vänkant eller inte det minsta spår av heningen kvar kanske det vore idé och borra samt byta kolvar/ringar.

Snikvarianten är ju förstås bara att slipa in ventilerna, byta ventilskaftstätningar och sota ur motorn (å kolla så toppen e plan).

/Janne

Posted
Om man honar om cylindrarna måste man byta ut kolvringarna?

Gör man inte den operationen just för att ge nya ringar en fräsch yta att slita in?

"Om man byter ut kolvringarna så måste man hona om cylindrarna " s.a.s.

Posted
Om man honar om cylindrarna måste man byta ut kolvringarna?

Det verkar vara den allrådande uppfattningen, de som inte bytt ringar upplever ofta att motorn inte tätar och drar mer olja än innan renovering :(

/ Janne

Posted

Jag vet att gamla pintosar har problem med oljetillförseln till kammen. Det kan vara åtgärdat på dom senare motorerna, men jag vet inte. Det kan vara en ide att kolla upp det. Framför allt om du byter kam, så att du inte sliter ner den nya i förtid.

TheRealPinto har bättre koll på detta.

Posted

fixa till toppen med nytt oljerör till kammen och byt ventiltätningar. men ta ett kompprov först så du har lite att gå efter. sedan kan du köra med denna rova i lugn o ro och helrenovera en i lugn o ro med lite trimning till kanske.

Posted (edited)

Ja, det var ju så jag tänte. Köra med den aktuella motorn tills jag hittar (har råd med) någon roligare. Men man vill ju att motorn ska gå så bra som möjligt.

Förresten, vad är det för motor jag har DOHC? :unsure:

Det jag vet är: 1989, 2.0i kat 74 kW

Edited by Rikard Larsson
Posted

74 kW blir 100 hk och då är det en Pinto (SOHC) du har. Smörjningen är egentligen inget problem bara man byter olja och filter med jämna mellanrum. Men på en gammal motor är det klokt att byta kam och vippor, gärna oljeröret också, eller åtminstone rensa ur det.

/Gustaf

Posted

Mekonomen kan väl ta hem det mesta? Det är inte så mycket som finns på webkatalogen men pratar man med butiken brukar de kunna ordna en hel del.

Jag handlar av TG Racing (info finns på www.fmcs.nu, i forumet) eller direkt från England, Burton eller Rally Design.

/Gustaf

Posted

Om kamaxeln är fin så byt oljeröret för det är vanligt att det blir täppt och då går kammen ner sig.

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...