Drake Posted February 11, 2004 Share Posted February 11, 2004 Ett tips bara: David Vizards bok om Pinton. Där visar han hur man hittar 40 extra hästar med hjälp av en dremel och lite plastic-padding samt ett nytt luftfilter. Portning av toppen och insuget, lite antireversiontricks i grenröret planade vippor (motsvarar en mild gatkam ungefär) samt en borrad och moddad förgasare. Med annan förgasare finns det mer att hämta. Låter otroligt va! Men han följer upp det hela med flödeskurvor och bromsdiagram!!! Har portat en topp själv enligt hans instruktioner och det var inte så svårt som det ser ut! Tyvärr så spräckte jag den när jag skulle svetsa om förbränningsrummen. Shit happens! Så jag har inte testat om det funkar. (Svetsaförbränningrummen är inte nödvändigt förrän man kommer uppåt 200 kusar) Tycker att det verkar vara ett projekt helt i locostandan. 145 kusar i en locost räcker nog långt. Tips 2: Köp något starkare än en Dremel, min brann upp! Klart misslyckat experiment från min sida alltså, men jag är övertygad om att någon annan kan klara det bättre. Sitter nu och plöjer igenom hans böcker om Cheva smallblock och han har lika kul ideér där. För er som är skeptiska kan jag berätta att han räknas som en av dom stora trimmningsproffsen. HOW TO MODIFY FORD SOHC ENGINES Författare: David Vizard ISBN: 0863430856 Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 11, 2004 Share Posted February 11, 2004 Har du någon mera beskrivningar på hur han har gått tillväga? Skulle vara kannon det med yterligare 45hk! Marcus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 11, 2004 Author Share Posted February 11, 2004 Köp boken vetja, Det är finns en hel del att tänka på om man inte vill sänka effekten! Han tar upp det oxå. Nu har inte jag någon provision på boken även om det kanske verkar så, men den är ett måste om man ska fila på en pinto. Omjag minns rätt så tar han ut ca 220-230 hk ur en stötstångsmotor utan gas eller fläkt. Ganska ballt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 11, 2004 Share Posted February 11, 2004 det låter som ett bra alternativ till gas och fläkt:) Vad heter boken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 11, 2004 Share Posted February 11, 2004 Ett tips bara:David Vizards bok om Pinton. HOW TO MODIFY FORD SOHC ENGINES Författare: David Vizard ISBN: 0863430856 Drake kanske ?? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Hej Som sagt, det är en bra bok. Dremel funkar utmärkt att porta toppen med om man bara tar det lite lugnt. Min gamla Minicraft 12v-maskin har nog portat 4-5 Pintotoppar vid det här laget ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 Finns det ingen bok om: " HOW TO MODIFY VOLVO ENGINES " ???? :D Har än inte hittat ngn, info om portning av Volvotoppar varken på Nätet eller literatur. någon som vet? Att lämna in toppen till en firma för portning, planing och inslipning av ventiler skulle kosta ca: 5000 kr !!! :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 jag känner en kille här i Göteborg som är en stjärna på å porta volvo.. jag kan höra om han är intresserad av att göra det om du vill ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 jag känner en kille här i Göteborg som är en stjärna på å porta volvo..jag kan höra om han är intresserad av att göra det om du vill ??? Jo visst... kolla med honom vad det skulle kosta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 ja fick inte tag i han nu, men en gemensamm polare.. han trodde dock att det ligger därruntomkring om inte mer... en riktigt bra portning me ventiler m.m kan tydligen kosta upp mot 10.000-15.000:- :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 :) Det var allså så den hete... Man borde inte bygga en bil kanske om man inte ens kan läsa ordentligt...:) Tack iaf /Marcus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 12, 2004 Share Posted February 12, 2004 ja fick inte tag i han nu, men en gemensamm polare..han trodde dock att det ligger därruntomkring om inte mer... en riktigt bra portning me ventiler m.m kan tydligen kosta upp mot 10.000-15.000:- :( Uhhggh :blink: Ojojoj! Då kan man köpa en färdig steg 1-5 topp av kg-trimm i stället... kanske lika bra att jag letar efter en beg, KG-topp på en gång! Eller "Dremmlar" lite själv! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 12, 2004 Author Share Posted February 12, 2004 KG:s gamla kataLOG HADE EN HEL DEL TIPS OCH BILDER på portning av toppar. Nr. 5 kanske Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 13, 2004 Share Posted February 13, 2004 Här finns den. http://www.bokfynd.nu/cgi-bin/v2.0/www/nph...duct/0863430856 Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted February 13, 2004 Share Posted February 13, 2004 beställd:) Borde nog kunna hitta all info hur all störm är kopplad till motorn, slet ut alla sladdar utan att märka upp en ända:) inte bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 13, 2004 Share Posted February 13, 2004 beställd:) Borde nog kunna hitta all info hur all störm är kopplad till motorn, slet ut alla sladdar utan att märka upp en ända:) inte bra... Brukar finnas hyggliga kopplingsscheman i haynes verkstadsmanualer annars. Knappast bra, men de brukar gå att läsa i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Här finns den.http://www.bokfynd.nu/cgi-bin/v2.0/www/nph...duct/0863430856 Micke Boken verkar vara slut hos alla handlare både i Sverige och utomlands :( . Är det någon som vet var man kan få tag på den? Jag har dock köpt boken "How to power tune Ford SOHC Pinto and and Sierra Cosworth DOHC engines" (puh!) av Des Hamill. ISBN 1-903706-78-5. Pris hos Internetbokhandeln.se 213:- inkl frakt. Där står också om hur man enkelt portar toppen, kanske det är exakt samma idéer? Boken verkar för övrigt riktigt bra och intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Prova hos Lafri i Karlskrona Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Prova hos Lafri i Karlskrona Finns inte i deras online-shop i alla fall :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 okej. men ring o fråga i alla fall. det är inte säkert att de har allt i shopen, de har massor av böcker, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 3, 2006 Author Share Posted September 3, 2006 Jag har dock köpt boken "How to power tune Ford SOHC Pinto and and Sierra Cosworth DOHC engines" (puh!) av Des Hamill. ISBN 1-903706-78-5. Pris hos Internetbokhandeln.se 213:- inkl frakt. Där står också om hur man enkelt portar toppen, kanske det är exakt samma idéer? Boken verkar för övrigt riktigt bra och intressant. Tycker att Vizards bok är ljusår bättre! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted September 3, 2006 Share Posted September 3, 2006 OK! Jag ska lyda Thomas råd och ringa Lafri! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted September 15, 2006 Share Posted September 15, 2006 Kanske någon kan scanna de allra mest intressanta sidorna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 17, 2011 Share Posted April 17, 2011 Kom just på att jag har en Pinto som sitter i en bil färdig att starta så snart den landat på golvet. Räcker det inte med att kratsa hovarna och rykta hästarna......eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted April 17, 2011 Share Posted April 17, 2011 Här ska läsas! Det låter helt otrolig att få 40extra hästar på det sättet, inte ens när jag låtit elwa motors arbetat med toppen och jag monterat en kent kam FR32 och en ny weber 32/36 är i närheten av dessa siffror, jag landar på 130-135 hk dvs 25-35 extra hk. Men går det så är det värt att prova. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 17, 2011 Share Posted April 17, 2011 Skapligt trådlyft :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 17, 2011 Share Posted April 17, 2011 Hur vet man om Pinton är en 2,0 eller den mindre modellen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.