Jump to content

Motorrenovering


Recommended Posts

Min donator är en hyfsat frisk Sierra 2.0i CLX från -89. Vill på något sätt serva den lite mer än bara oljebyte. Vad är lämpligt att göra förutom att byta alla packningar och filter? Slipa in ventilerna kanske? Byta kolvringar? Plana toppen?

Kan man vinna något på att bara plocka isär allting, rengöra och sätta ihop? En gör-det-själv engineflush, http://www.engineflush.biz/ .

Vill inte lägga för mycket pengar på det, hade tänkt byta motor nån gång ändå. Men vill ändå riva i motorn mycket för att det är lärorikt.

Alla tips och funderingar mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Ta ett kompprov först, så ser du ganska bra hur sliten motorn är.

En topprenovering är alltid bra för motorn. Men det kostar en del om man skall byta kam å mirafräsa ventilsäten.

Är det bra komp i motorn behöver man inte byta ringar. Har du av toppen så syns ganska tydligt hur slitna loppen är. Är det en grov vänkant eller inte det minsta spår av heningen kvar kanske det vore idé och borra samt byta kolvar/ringar.

Snikvarianten är ju förstås bara att slipa in ventilerna, byta ventilskaftstätningar och sota ur motorn (å kolla så toppen e plan).

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Om man honar om cylindrarna måste man byta ut kolvringarna?

Gör man inte den operationen just för att ge nya ringar en fräsch yta att slita in?

"Om man byter ut kolvringarna så måste man hona om cylindrarna " s.a.s.

Link to comment
Share on other sites

Om man honar om cylindrarna måste man byta ut kolvringarna?

Det verkar vara den allrådande uppfattningen, de som inte bytt ringar upplever ofta att motorn inte tätar och drar mer olja än innan renovering :(

/ Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att gamla pintosar har problem med oljetillförseln till kammen. Det kan vara åtgärdat på dom senare motorerna, men jag vet inte. Det kan vara en ide att kolla upp det. Framför allt om du byter kam, så att du inte sliter ner den nya i förtid.

TheRealPinto har bättre koll på detta.

Link to comment
Share on other sites

fixa till toppen med nytt oljerör till kammen och byt ventiltätningar. men ta ett kompprov först så du har lite att gå efter. sedan kan du köra med denna rova i lugn o ro och helrenovera en i lugn o ro med lite trimning till kanske.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var ju så jag tänte. Köra med den aktuella motorn tills jag hittar (har råd med) någon roligare. Men man vill ju att motorn ska gå så bra som möjligt.

Förresten, vad är det för motor jag har DOHC? :unsure:

Det jag vet är: 1989, 2.0i kat 74 kW

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

74 kW blir 100 hk och då är det en Pinto (SOHC) du har. Smörjningen är egentligen inget problem bara man byter olja och filter med jämna mellanrum. Men på en gammal motor är det klokt att byta kam och vippor, gärna oljeröret också, eller åtminstone rensa ur det.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Mekonomen kan väl ta hem det mesta? Det är inte så mycket som finns på webkatalogen men pratar man med butiken brukar de kunna ordna en hel del.

Jag handlar av TG Racing (info finns på www.fmcs.nu, i forumet) eller direkt från England, Burton eller Rally Design.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...