Rikard Larsson Posted July 25, 2006 Share Posted July 25, 2006 Jag vet att ämnet har varit uppe innan men tänkte ändå försöka få lite extra klarhet. Oftast när volvobakaxlar kommer upp på tal så anses de vara väldigt tunga, men hur tunga? Och vilka är betydande lättare? Det jag är ute efter är en hyfsat bred stel bakaxel som väger så lite som möjligt helt enkelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted July 25, 2006 Share Posted July 25, 2006 Skall du ha en lätt stel axel så får du nog gå på nån Taunus eller Escort eller någon av de små Oplarna, alternativt italienare eller gammla japaner. En 240-axel med bromsar och hjul blir lätt över 100 kg :o nackdelen med lätta stela axlar är att de ofta är sköra som Ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 25, 2006 Author Share Posted July 25, 2006 Bromsar och hjul måste man ju ha på den lätta axeln också ;) Är hållfastheten något problem i så lätta bilar som sjuor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted July 25, 2006 Share Posted July 25, 2006 finns en vikttråd någonstans, men volvos 1031 axel väger 59 kilo torr utan täckkåpan bak... inga bromsar eller övrigt på... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 25, 2006 Share Posted July 25, 2006 min Ascona B axel väger med allt inklusive aluhjul o däck nästan precis under 100 kilo (ung 96-98) hjulen är 15 kilo styck? :o :o :o alltså 60kilo per bil :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 25, 2006 Author Share Posted July 25, 2006 Runt 60 kg är mycket på en lätt bil. Men frågan är hur mycket mindre en, låt säga escortaxel, väger. Är det lönt att fibbla med att få rätt bultdelning (volvospindlar fram) eller ska man köra volvoaxel? Väger den kanske 20 kg mer så är det inte värt att grubbla tycker jag, med tanke på hållfastheten. Lättare att klara invägningen med en volvoaxel dessutom :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted July 25, 2006 Share Posted July 25, 2006 Min Capriaxel (MkII/III Atlas) vägde 58 kg med trummor, utan bladfjädrar. En Engelsk axel (tidig Escort eller Capri med liten motor) bör vara betydligt lättare, skulle gissa 10-15 kg mindre. Kölnaxeln från Escort MkII eller Taunus borde ligga mitt emellan. Lada har väl fina aluminiumaxlar? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted July 25, 2006 Share Posted July 25, 2006 Annars finns det en del japanska äldre bilar med klena, stela axlar. Toyota tercel till exempel, råkade se här om dagen att den har en lite smidig sak. Dessa bilar finns dessutom i drivor på skroten, och tillverkades under åttiotalet. Kan bli svårt att få reda på utväxling i förväg dock, dokumentationen lär inte vara så omfattande på näten som för tex. fords axlar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 25, 2006 Author Share Posted July 25, 2006 Tack för alla synpunkter. Har nu beställt en 940-axel... Blir det för tungt får man väl ändra sig :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 25, 2006 Share Posted July 25, 2006 du kan ju alltid bygga en lätt 7:a som nästa bil :biglaugh2: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted July 25, 2006 Share Posted July 25, 2006 Min Capriaxel (MkII/III Atlas) vägde 58 kg med trummor, utan bladfjädrar. En Engelsk axel (tidig Escort eller Capri med liten motor) bör vara betydligt lättare, skulle gissa 10-15 kg mindre. Kölnaxeln från Escort MkII eller Taunus borde ligga mitt emellan.Lada har väl fina aluminiumaxlar? /Gustaf Fiataxlar är oxå lätta !!! :D dock har jag iallafall svårt att hitta diffbroms till min :mad: Dessutom original med skivor (och det är ej många andra lätta axlar som har det ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 25, 2006 Share Posted July 25, 2006 alfaromeo bertone(cupe) berlina spider montreal.. iofs inte helt billiga :( ...men lätta, stryktåliga och ofta med diffbroms.. :D :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 26, 2006 Share Posted July 26, 2006 Min Taunus axel väger med bromsar och trummor på 59 kg, inga hjul dock på. Caper :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 26, 2006 Author Share Posted July 26, 2006 Var inne på nån fordaxel men de väger ju faktiskt inte så mycket mindre... På tal om vikt fick jag reda på att Biltemas 17" aluminiumfälgar väger 8,5 kg/st. Exakt samma vägde en 15" plåtfälg jag vägde på lunchen. Vad kan anses som en lätt fälg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted July 26, 2006 Share Posted July 26, 2006 ja köpte 15" till CRXen som vägde 4.8 kilo st vilket tydligen skall anses vara ganska lätt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 26, 2006 Author Share Posted July 26, 2006 ja köpte 15" till CRXen som vägde 4.8 kilo st vilket tydligen skall anses vara ganska lätt... Vad var det för fabrikat? Får jaga kilo nu när jag valt Volvoaxel :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted July 26, 2006 Share Posted July 26, 2006 jag köpte via Wheelbase ( http://home.swipnet.se/wheelbase ) ett par Lenzo VPD.. ( BILD... ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted July 27, 2006 Share Posted July 27, 2006 Ju större fälg, desto mer vikt. En 17" väger självklart mer än en 15". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 28, 2006 Author Share Posted July 28, 2006 Optimalt för vikten är ju små smala fälgar, men hur kul är det :) Jag ska i alla fall ha breda 17" bak, kanske 16" fram. Det är inte bara vikten som är viktig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 (edited) Är större fälgar roligare? /Janne Edited July 28, 2006 by Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SNIPER Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 240 i ambulansutförande skall enligt uppgift ha en bakaxel i aluinium för att få ned vikten!!! Dom bilarna ska även varit utrutade med aliminium huv!!! Full fart spar tid!! SNIPER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted July 28, 2006 Share Posted July 28, 2006 jag har en alubakaxel å de gör inte så mycket på vikten.. jag har inte vägt den ännu, men ja tror inte de skilljer mer än max 10 kilo eller så.. ( dock bara en uppskattning så jag får återkomma när jag vägt den.. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 28, 2006 Author Share Posted July 28, 2006 Är större fälgar roligare? /Janne Jag gillar mycket fälg och lite gummi :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dave Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 Tenk på den ufjærede vekten, disse bilene veier ikke mye og en tyngre felg vil merkes mye mer enn på en vanlig bil. Når jeg kjørte aktift så testet jeg alt fra 18" og nedover til 13", og fant at 17 og 18 ikke var mulig og kjøre fort med på disse bilene, 16" går, men jeg har altid kommet tilbake til 13" som det ultimate (bedre gripp og bedre komfor). Å gå fra minilite copi (ikke lette) til 3 delt revolution ( meget lette 1-2 kg) tjente jeg ca 1,5- 2 sekunder på pr minutt i race. (begge i 13") Dette er felgen jeg ente opp med 3 delt revolution i 13" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa76 Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 Hej! Jag är ny på forumet och planen är att ställa lite frågor inför ett EVETUELLT locost bygge (är än så länge i planerings stadiet). Har sökt lite bland trådarna men inte riktigt hittat den info jag söker... :unsure: Så jag använder denna tråd för att ställa min fråga då den gäller just bakaxlar! Min plan är att använda en bakaxel med "diff" för att få lite bättre fäste vid sk. riviga starter. Har ännu inte bestämt om den skall vara delad eller ej. Men om den skall vara delad så blir det nog sierra eller bmw som får donera och vid stel bakaxel lämpligen volvo som donator. Frågan är nu: Vilka modeller på bmw, sierra volvo (även annat lämpligt märke) skall jag söka efter för att få diff? Kan jag se på (utvändigt) respektive axel om den är diffad eller ej? Exempelvis utformning eller nummrering.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 17, 2007 Share Posted January 17, 2007 (edited) Sök på "diff" här på forumet så har du att läsa till påsk angående forddiffar. Generell sammanfattning är att fyrhjulsdrivna sierror alltid har diffbroms och övriga kan ha det. Dessa har då också skivbromsar bak. Utväxlingen framgår av en skylt i motorrummet. Hur denna avkodas står i verkstadshandboken men bokstaven U betyder 3,64. Har du klumpen lös på en skrot är det bara att räkna varv. Är den bromsad ser man även det om man vrider på en utgående axel och samtidigt studerar den andra... Edit: Välkommen förresten... :) Edited January 17, 2007 by Fredrik i Trollhättan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 18, 2007 Author Share Posted January 18, 2007 Välkommen säger jag också! Det var jag som startade den här tråden och jag övergav "lätt" och satsade på vettig. Jag har en stel axel från Volvo 940, tyvärr utan diffbroms. Men man ser lite då och då att det annonseras ut diffbromsar lite då och då. Skule jag hitta en hel diffad baaxel kan man ju byta ut innanmätet. Annars var anledningen till mitt val att den är bred (har 10 cm breddat chassie) och att den är stryktålig. Hoppas du börjar bygga, det är skitskoj! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted January 18, 2007 Share Posted January 18, 2007 Välkommen Tompa76! :D En liten kommentar av semantisk art: Alla bilar har diff = diffrential. En del har difflås eller/och diffbroms. Det du söker är en axel med diffbroms. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeÅ Posted February 7, 2007 Share Posted February 7, 2007 jag har en alubakaxel å de gör inte så mycket på vikten.. jag har inte vägt den ännu, men ja tror inte de skilljer mer än max 10 kilo eller så.. ( dock bara en uppskattning så jag får återkomma när jag vägt den.. ) Det skiljer 14 kilo mellan aluaxel och den gjutna typen. Axeln monterades endast som ett prov av volvo för att testa om den skulle hålla till en eventuell tävlings inklassning (bana,rally) satt på vissa slumpvis 240 endast -79 enligt en bekant som jobbade på volvos utvecklingsdel av transmission i slutet av 70 talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa76 Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 Har en ny fråga på bakaxel... Har en bakaxel som sitter på en gammal polisbil (Volvo 940). Kan man utläsa om det är en "diffad" axel utav de siffror som är präglade i bakaxeln? Vart kan man hitta informationen vad dessa siffror står för?! Utväxling mm. Vad skall det stå på axeln om den är "diffad"? Någon som vet hur jag lättast, helst uttan all plocka isär den, kan se om den är "diffad" eller ej? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 Snurra på hjulet på ena sidan, snurrar det åt samma håll på andra sidan är den "diffad". Om det andra snurrar åt motsatt håll så är den inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 2, 2007 Author Share Posted April 2, 2007 (edited) Vill inte ge dig falskt hopp, men enligt en skrotkille jag känner är de flesta 940-polisbilar utrustade med diffbroms. Saxat från http://forum.turboperformanceclub.com: "lamelldiff går ju rätt enkelt.. snurrar bakdäcken åt samma håll när man snurrar på dem upphissade. går väldigt väldigt tungt att snurra det ena när man håller i det andra. är svaret ja så är det troligt att du har en lamelldiff.." EDIT: Det kan kanske vara slungdiff också. Då måste man rycka betydligt snabbare i ena däcket för att den ska diffa. Fungerar tydligen mha centrifugalkraft. Edited April 2, 2007 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 2, 2007 Share Posted April 2, 2007 På min fars gamla före detta polisbil, också en 940, satt det i alla fall slungdiff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.