Jump to content

Byggstart!!!


Recommended Posts

Jaha Drake och vad är det för fel på tvåsiffrigt nu då? Förut var det himla liv när jag hade fyrsiffrigt så blev du lite gladare när jag fick till det med tresiffrigt. Men nu när jag är ända nere på tvåsiffrigt så skall det gnällas. Ungdomar!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 230
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Uppdateringsdax.

post-65-126524260329_thumb.jpgpost-65-126524262653_thumb.jpgpost-65-126524264566_thumb.jpgpost-65-126524266314_thumb.jpgpost-65-126524269037_thumb.jpgpost-65-12652427474_thumb.jpg

Att bocka av:

Nya sidepipes

Cab och sidorutor

Quick-jacks

Nytt scoop

Lack

Gjort:

Kortare styrväxel

Nya bromsledningar

Nya soppaledningar

Flyttad handbroms och pressade vajrar

Ny styraxel

Tätad låda.

Lättat svänghjul

Ny vibrationsdämpare

Sprängmatta

Nytt pedalställ med bromsvåg

Flyttat batteri

Båge

Lackad ram

Och en massa småjox

Link to comment
Share on other sites

Nä, det är ett stall för ca 300 hästar.

Tyvär inget bygglov för tillbyggnad. Kan kanske knö in 50 hästar till men ska jag få in 500 där så måste jag nog trycka in dom med våld, så jag ska se mej om efter ett annat stall.

Link to comment
Share on other sites

Lättat svänghjul från RAM. 12,1 lb!!!

post-65-126566960189_thumb.jpg

Men fan, nu tar ju fjädrarna i lamellcentrumet i svänghjulsbultarna. Fast det är dom låga bultarna från ARP. Alternativen är en ny lamell för 2950:- eller att försänka bultarna.

Jag har redan en ny lamell så jag köper nog försänkta bultar om ingen skriker högt. toot.gif

Räcker 10.9???

Nån som vet var man köper en 82 graders försänkare???

Link to comment
Share on other sites

Går det inte att planförsänka dina ARP bultar i svänghjulet?

Jag har ingen bra erfarenhet av vanliga försänkta bultar. Upplever det som svårt att få rätt förspänning på dem.

Link to comment
Share on other sites

Går det att kombinera dvs fräsa av bultskallen 1mm och försänka 1 mm. Hur många millimeter behövs? 2 kanske nte räcker. Hur hanteras "försliten lamell" måste det också räknas in?

---- INGEN ska komma ifatt mej och ta mina bokstäver!!! ----- De är så ohemula med sin radiokontakt så jag har svårt att tro att ens 5000 hk räcker totalt det bara förlänger tiden lite....... Ett bra och veta sak bara..... Var försiktig med dina bokstäver.

Om jag någon gång frivilligt åker med dig då skall jag försöka få tag på en pepitarutig C-G Hammarlund bilkruka och så kör vi max 80 km/h gärna upp mot mittlinjen. Är det ok??

Link to comment
Share on other sites

fjädrarna ska du inte ha mot svänghjulet. utan mot växellådan. jag tycker det ser bra ut.

jag har på min förra motor tagit av 1mm på ARP bultarna till svhjul. men har nu nya. det höll.

men prova med lamellen rättvänt. du kan knappast hitta lägra bultar och hur har det då funkat innan?

Link to comment
Share on other sites

Jorå, nog sitter lamellen rätt. Det är alltså ett nytt hjul från RAM som jag försökte få dit min gamla koppling på men eftersom det är så mycket lättat så ligger bultskallarna nästan i nivå med anliggningsytan. Bultarna är ARP:s "low profile" så där finns inget att hämta. På en OEM-lamell så sticker fjädrarna ut några mm även på svänghjulssidan.

På performance-kopplingar så brukar det vara slätare på den sidan, men dom kostar som sagt. Tror nog ändå att det blir en ny lamell för det känns inte bra att borra i ett nytt hjul.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 6 months later...
  • 7 months later...

post-65-0-31604700-1317751637_thumb.jpgpost-65-0-68288900-1317751603_thumb.jpgpost-65-0-15815500-1317751573_thumb.jpgpost-65-0-02134500-1317751553_thumb.jpgpost-65-0-94341100-1317751543_thumb.jpgpost-65-0-08753600-1317751537_thumb.jpg

Jaha, då var hösthelvetet här igen!

Normalt så brukar det kännas skönt att krypa in i garaget efter en massa goa mil på mätaren men i år har det inte blivit så värst många, dessutom så blir det nog inte så mycket meka heller för priot ligger fortfarande på husrenovering. Lite roliga mil har det dock blivit och jag håller ett vakande öga på forumet. Främst för att kolla så Calle inte går överstyr (igen). 515.gif

Hoppas att det blir lite roliga garageträffar i vinter för det ska man väl hinna med. Lite fix med ormen har jag också hunnit med, numera sitter det en 7,5" diff därbak med bultade axlar och nya drivknutar, axlarna är kortade och svetsade och tanken var att byta ut dom mot sviktstålsaxlar, men dom är hela efter en heldag på konbana med så mycket axeltortyr man kan tänka sig så jag kanske kan spara 5-6000:- där. unsure.gif

Bromsbeläggen däremot är inte vad dom varit, jag som trodde att Biltema hade dom bästa racebeläggen!prop.gif Dom ska definitivt bytas i vinter!!!

Skickar med ett par bilder på mitt nya intresse som om möjligt är ännu nördigare än det här med bilbyggeriet. Fast ormen går först, alltid!

Brumbrum!

post-65-0-52862000-1317751512_thumb.jpg

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Roligt att ha dig tillbaka Drake. Jag har saknat dig och dina något överdrivna bilviktåsikter. Jag har faktiskt rullat fram Cobra-replikan för att någon gång kanske bygga lite på den.

Vet du vad jag skulle vilja få se på kort från dig. DEt är hur du placerat kylaren i chassit. Helst många bilder men speciellt från sidan så jag ser vilken vinkel du har kylaren i.

Hopp iväg ut och ta ett kort nu är du snäll.....

förresten hur gick det med färdskrivarkortet eller chippet kanske det är nuförtiden.

Link to comment
Share on other sites

Kasta inte sten i glashus Calle, är det någon som har överdrivna vikter så är det inte jag i alla fall!515.gif

Chippet gick det åt helvete med, jag får flyga honom till Finland för att få ett kort. Men tack ändå.

post-65-0-65717800-1317757841_thumb.jpg

post-65-0-53836400-1317758015_thumb.jpg

post-65-0-53349600-1317758678_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack Drake. Vill du göra en tjänst till? Att mäta från kylarens nuvarande överkant till golvet och samma med kylarens underkant till golvet. Gärna också kylarens verkliga höjd. Vilken sorts kylare är det du har förresten då kan jag ta storleken via tex Biltema. Var det en Volvo kylare eller? 960? Har du mycket luft mellan kylarens överkat och karossnosens underkant?

Jag tänkte få så få kaross av- och påtagningar som möjligt. Klä på- och av en Cobra är inte så där jättekul precis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...