Jump to content

Recommended Posts

Vilken motor ska man ha då?

Rover V8 har jag hört om, men vilka moddar krävs? Och var hittar man dom? Jag har ett bokchassie med plats för delad bakaxel.

Tyckte det skulle vara trist att "bara" ha en liten fordsnurra på 2 liter där, så jag satt o fundera på andra alternativ. Man har mycket tid till att tänka när man är förkyld o bara sitter hemma o snorar... :prop:

Link to comment
Share on other sites

Hej!Jag Satt och drömde om en rover8,tills jag såg hur bred den är.Du som har ett smalare chassie än mig kan få problem.Men Westfield får ju i 8:or i sina ramar.Du får nog vara beredd att bygga om lite.

Men skam den som ger sig!

En trimmad pinto är iofs aldrig fel.

mvh pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på fint väder på söndag och kom till Tjolöholms slott.Så ses vi där!

Sök på v6 på blocket.Finns en kille i Göteborgsområdet(Hönö,tror jag)som säljer olika motorer,varav en är Mazda 1.8 v6.2500:-,tror jag.

Han har även en kass 2.016v till Scorpio-94 och framåt.Kan bli bra i en Locost.136 hp och passar till en MT75 låda rakt av.

mvh pixbo ;)

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på fint väder på söndag och kom till Tjolöholms slott.Så ses vi där!

Sök på v6 på blocket.Finns en kille i Göteborgsområdet(Hönö,tror jag)som säljer olika motorer,varav en är Mazda 1.8 v6.2500:-,tror jag.

Han har även en kass 2.016v till Scorpio-94 och framåt.Kan bli bra i en Locost.136 hp och passar till en MT75 låda rakt av.

mvh pixbo ;)

Eh, vad händer på Tjolöholm? Ska kolla på V6:an, har kört MX-3 med sån i, mycket varvvillig motor med bra drag. 136 hästar med med en sån liten v6 är skojjigt!

Link to comment
Share on other sites

en 6a från en 626 v6 2,5l eller en probe är inte dumt alls

jag har haft en probe och motorn är jätte trevlig

och lika stor i yttermåtten som 1,8l mx-3 motorn

hadde vatt ruggit tufft med 3 stående förgasare på den motorn

då kanalerna är så resta så man ser hela ventiltalriken om man lyfter bort

det där viris värdelösa insuget som sitter på dessa motorer

med variabelt insug för att hitta mer vrid på botten

sen är ju hela motorn i aluminium o hyffsat lätt

sen är det en grymmt härlig sång i den motorn

med annat genrör o 3"avgasystem

jag hadde det på min probe och det var många som trodde det var en stor hoj på höga varav

vilket var rätt kul

köp köp köp

mvh

fredde

Edited by otto zx-7r
Link to comment
Share on other sites

Vilken motor ska man ha då?

Rover V8 har jag hört om, men vilka moddar krävs? Och var hittar man dom? Jag har ett bokchassie med plats för delad bakaxel.

Tyckte det skulle vara trist att "bara" ha en liten fordsnurra på 2 liter där, så jag satt o fundera på andra alternativ. Man har mycket tid till att tänka när man är förkyld o bara sitter hemma o snorar... :prop:

Ska man snacka ljud finns det ju inget utom möjligen V12:or som slår en rak 6:a!

Och om vi snackar moderna raka alu-6:or finns det ju egentligen bara två... Volvos och BMW:s.

Volvos 6:a är kalasbra och kan hittas för under 10 lakan för ett fräscht exemplar.

Dock så ger ju både 2,5:an och 3-litaren lite för mycket pulver.

Vad de väger vet jag inte men har för mig att det rör sig om ngt som liknar rödblockarens vikt.

Växellådor är det dock inte lika gott om, och en M90 för vitmotor betingar en synnerligen häftig prislapp, ofta mer än motorn!

BMW-motorn finns ju dock som 2-liters på 145-152 pållar om jag inte minns fel.. lite beroende på årsmodell.

Den är ganska kompakt också. Tillgången borde dessutom vara god.

Hur det är med prislappen vette tusan.

Det finns oändligt med trimdelar till dess motorer då de används flitigt i standardvagns-racing i 2-litersklassen.

SÅ om man vill så ska det vara fullt möjligt att locka fram ca 230 långlivade pållar och runt 300 mer kortlivade med bolt-on-pinaler.

Växellådor är det ingen brist på, så detta kan nog faktiskt vara det billigare alternativet av de två.

Link to comment
Share on other sites

Cheva småblock skall enligt obekräftad uppgifta vara samma bredd som Rover V8'an och den senare är i 3,5 litersutförandet (lite olika beroende på toppar) 52 cm bred.

Inte bredare än många V6-or.

Själv skulle jag nog satsa på en lättare motor i en sjua, åttor är kul, men ack så tunga. (iochförsig väger ju inte roveråttan mer än en volvo rödblockare :) men jag tycker ju att den är för tung den med)

Link to comment
Share on other sites

NU har jag hittat en Ford Sierra -89 2,9 V6

Medföljande mail:

Hejsan! Den har regnummer: GBJ741 och är en årmodell -89. ang. växellådan så sitter den INTE rakt ner i, utan sitter i några stag längre ut. Bilen står på en som heter Joel Andersson (en kompis jag säljer den åt) Om du undrar varför den inte står på mig. Bilen startar och går fint. Dock är det glapp i en kabel till startmotorn som gör att den inte vill gå igång ibland, den saknar även batteri. Bilen går mycket bra för att vara en reservdelsbil/rep. objekt. Jag tror inte du kommer ha några problem över huvudtaget med att lägga över motorn, låda och bakaxel(?) till en rörramsbygge. Men jag kan fixa så den startar så du kan provköra den. Men som sagt, karossen eller inredningen är inget att spara på (inga sidorutor som sitter på den). Plus att den är ful p.g.a. att vi höll på att bygga om den till isbil, men det blev ingen bra is tyvärr. Det är bara att höra av sig om den låter intressant! Mvh/Fredrik - 073-*******

Vad tror ni? Kan detta vara något?

Edited by Roger Gustafsson
Link to comment
Share on other sites

Tjena!

JAg har en duratec v6 på2,5 l och den är komplett med alla styrboxar etc. maila om du är interserad priset till en locostare är 15000:.-

mail äe:leffe1@private.as

Link to comment
Share on other sites

Visst, vill man bygga med 2.9 så verkar det vara en vettig donator, helt klart.

Jag köpte en 2.9 -89 för 1300:- i vintras som donatorbil till motorbyte i min bruks-Sierra, bara som referens.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Men det här med att växellådan skulle vara knepigare pga av att spaken sitter för sig? Det är inget att bry sig om då?

Kan det tänkas att det är skivbromsar bak på V6:an med?

Fast att bara ta ut 145 ponnies ur knappt 3 liter är nästan kriminellt... :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

Men det här med att växellådan skulle vara knepigare pga av att spaken sitter för sig? Det är inget att bry sig om då?

Kan det tänkas att det är skivbromsar bak på V6:an med?

Fast att bara ta ut 145 ponnies ur knappt 3 liter är nästan kriminellt... :biglaugh2:

Vridet i sexan kompenserar bristen på effekt lite grann iaf! Du kan ju använda en typ 9 vx-låda istället för mt75 så vet du var spaken sitter.

Att Kölnmotorn är tung är det ingen tvekan om men å andra sidan är en Pinto ingen lättviktare den heller!

För mej vinner sexan på vrid och ljud. Hitta en 4-liters så har du mer vrid än Rovermotorn. Fanns i Ford Aerostar och Ranger från -90 och framåt.

Richard

Som vill/ska bygga med Kölnmotor

Link to comment
Share on other sites

Ska man snacka ljud finns det ju inget utom möjligen V12:or som slår en rak 6:a!

Om du vill ha en V12 i din seven har jag två kompletta Jaguar v12 med växellåda o allt! :thumbup:

Men ärligt talat blir bilen lite framtung, en bar motor ligger på ca 300kg. 80kg vxlåda och 30kg vätskor gör inte saken bättre. Lååter gör den däremot, speciellt 2 på natten med raka rör och öppna portar i garaget. Behöver jag säga att den äkta hälften vaknade och skrek? :D

Richard

Link to comment
Share on other sites

Det är snarare en fördel med det separata länkaget på MT-75-lådan ur byggsynpunkt, enklare att placera spaken där man vill ha den. 2.9 ska ha skivor bak också.

Visst är 145 hk konservativt, inget snack om det. Med ett MS-sprut och lite pillande är det ganska enkelt att ta upp den siffran till lite anständigare nivåer, men glöm inte att det är en motor med rötter i 60-talet.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej!Även med moderata 145 kusar rör det på sig.Har faktiskt funderat på det motor/lådaltrtnativet till nästa bygge.MT75 är att föredra framför typN.Du sätter spaken där du vill.

mvh pixbo ;)

Link to comment
Share on other sites

. Hitta en 4-liters så har du mer vrid än Rovermotorn. Fanns i Ford Aerostar och Ranger från -90 och framåt.

Skulle det vara intressant med en ford 4 litare så har jag en

Ranger -90 2wd pickis med helglasad kåpa och nya däck på alu fälgar att sälja.

Du kan ju ta motorn och ha resten till prydnad eller något.

Den gick som en klocka sist den var igång..

Link to comment
Share on other sites

Skulle det vara intressant med en ford 4 litare så har jag en

Ranger -90 2wd pickis med helglasad kåpa och nya däck på alu fälgar att sälja.

Du kan ju ta motorn och ha resten till prydnad eller något.

Den gick som en klocka sist den var igång..

Hehe, det låter onekligen lockande, men jag tror att jag ska köra på Sierran, men nånstans år 2012 när bilen är färdig så kanske det kan bli aktuellt med andra tokbyggen.

Skulle iofs inte må dåligt av en pickis, har lite att flytta på gården.... =)

Link to comment
Share on other sites

Det är snarare en fördel med det separata länkaget på MT-75-lådan ur byggsynpunkt, enklare att placera spaken där man vill ha den. 2.9 ska ha skivor bak också.

Visst är 145 hk konservativt, inget snack om det. Med ett MS-sprut och lite pillande är det ganska enkelt att ta upp den siffran till lite anständigare nivåer, men glöm inte att det är en motor med rötter i 60-talet.

/Gustaf

Hm!

Intressant. Men hur? Och hur många pållar?

Behövs en ny kam tro. Gött med mycket vrid fast utan turbo.

Om man vill porta lite, finns det nåra likheter med pintokanalerna?

Vad ska man passa sig för och vad SKA man göra?

305 Lbs ska den tydligen väga och det är ju tungt, men är det FÖR tungt för en 7:a?

VET att dom ska va lätta men vafan!

Låg vikt och fetmycket vrid verkar knepigt utan överladdning.. (trött på turbo-lag)

VAD SKA MAN HITTA PÅ??? :blink:

Drake (som åker och hämtar en Westfield SDV i sommar om allt går väl) :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Ha!

Hittade det här: Rover V8 318 Lbs.

I Alu!??

Detär ju dom som Westfield sätter i sina bilar och dom väger ju mer än 2,9:an. :w00t2:

Kan dom så kan jag! :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Skulle det vara intressant med en ford 4 litare så har jag en

Ranger -90 2wd pickis med helglasad kåpa och nya däck på alu fälgar att sälja.

Du kan ju ta motorn och ha resten till prydnad eller något.

Den gick som en klocka sist den var igång..

Allt är en pengafråga i slutändan.

Står en Aerostar i Helsingborg för 5000kr på blocket så..

Ärligt talat tror jag att jag borde börja bygga med de grejor jag har innan jag köper mer men är det ett bra pris kan man ju alltid ändra sej!

Om du vill ge mej ett erbjudande som inte går att säga nej till kan vi ta det utanför forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle satsa på trimkam, lite portning och kanske nya insug om jag skulle trimma 2.9 12v. Tillsammans med ett MS kan man säkert ta ut runt 170 hk utan att det har kostat mycket mer än en vanlig renovering med ny kam. Helst skulle man också skaffa kolvar och toppar från en 2.9 utan kat, så man får lite högre kompression också.

Portarna är inte så lika Pintons, jag tycker de är rätt okej original faktiskt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ha!

Hittade det här: Rover V8 318 Lbs.

I Alu!??

Detär ju dom som Westfield sätter i sina bilar och dom väger ju mer än 2,9:an. :w00t2:

Kan dom så kan jag! :wohow:

Och ungefär lika som en B23....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...