Roger Gustafsson Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 Vilken motor ska man ha då? Rover V8 har jag hört om, men vilka moddar krävs? Och var hittar man dom? Jag har ett bokchassie med plats för delad bakaxel. Tyckte det skulle vara trist att "bara" ha en liten fordsnurra på 2 liter där, så jag satt o fundera på andra alternativ. Man har mycket tid till att tänka när man är förkyld o bara sitter hemma o snorar... :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 Hej!Jag Satt och drömde om en rover8,tills jag såg hur bred den är.Du som har ett smalare chassie än mig kan få problem.Men Westfield får ju i 8:or i sina ramar.Du får nog vara beredd att bygga om lite. Men skam den som ger sig! En trimmad pinto är iofs aldrig fel. mvh pixbo :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 15, 2006 Author Share Posted May 15, 2006 Får väl bli Sierra då... Tråååkigt!!! :D Jag kommer o kika på ditt bygge till sommaren bara så du vet!! :515: :D :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 15, 2006 Author Share Posted May 15, 2006 BMW sexa/åtta? Mazdas 2,5/1,8 liters V6? Nån som har kollat på dessa? :D :515: :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 Hoppas på fint väder på söndag och kom till Tjolöholms slott.Så ses vi där! Sök på v6 på blocket.Finns en kille i Göteborgsområdet(Hönö,tror jag)som säljer olika motorer,varav en är Mazda 1.8 v6.2500:-,tror jag. Han har även en kass 2.016v till Scorpio-94 och framåt.Kan bli bra i en Locost.136 hp och passar till en MT75 låda rakt av. mvh pixbo ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 15, 2006 Author Share Posted May 15, 2006 Hoppas på fint väder på söndag och kom till Tjolöholms slott.Så ses vi där!Sök på v6 på blocket.Finns en kille i Göteborgsområdet(Hönö,tror jag)som säljer olika motorer,varav en är Mazda 1.8 v6.2500:-,tror jag. Han har även en kass 2.016v till Scorpio-94 och framåt.Kan bli bra i en Locost.136 hp och passar till en MT75 låda rakt av. mvh pixbo ;) Eh, vad händer på Tjolöholm? Ska kolla på V6:an, har kört MX-3 med sån i, mycket varvvillig motor med bra drag. 136 hästar med med en sån liten v6 är skojjigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 Tips -> http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=3555&hl= Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 kolla in vw VR6 2,9 liters liten o smäcker. o rapp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
otto zx-7r Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 (edited) en 6a från en 626 v6 2,5l eller en probe är inte dumt alls jag har haft en probe och motorn är jätte trevlig och lika stor i yttermåtten som 1,8l mx-3 motorn hadde vatt ruggit tufft med 3 stående förgasare på den motorn då kanalerna är så resta så man ser hela ventiltalriken om man lyfter bort det där viris värdelösa insuget som sitter på dessa motorer med variabelt insug för att hitta mer vrid på botten sen är ju hela motorn i aluminium o hyffsat lätt sen är det en grymmt härlig sång i den motorn med annat genrör o 3"avgasystem jag hadde det på min probe och det var många som trodde det var en stor hoj på höga varav vilket var rätt kul köp köp köp mvh fredde Edited May 15, 2006 by otto zx-7r Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Vilken motor ska man ha då?Rover V8 har jag hört om, men vilka moddar krävs? Och var hittar man dom? Jag har ett bokchassie med plats för delad bakaxel. Tyckte det skulle vara trist att "bara" ha en liten fordsnurra på 2 liter där, så jag satt o fundera på andra alternativ. Man har mycket tid till att tänka när man är förkyld o bara sitter hemma o snorar... :prop: Ska man snacka ljud finns det ju inget utom möjligen V12:or som slår en rak 6:a! Och om vi snackar moderna raka alu-6:or finns det ju egentligen bara två... Volvos och BMW:s. Volvos 6:a är kalasbra och kan hittas för under 10 lakan för ett fräscht exemplar. Dock så ger ju både 2,5:an och 3-litaren lite för mycket pulver. Vad de väger vet jag inte men har för mig att det rör sig om ngt som liknar rödblockarens vikt. Växellådor är det dock inte lika gott om, och en M90 för vitmotor betingar en synnerligen häftig prislapp, ofta mer än motorn! BMW-motorn finns ju dock som 2-liters på 145-152 pållar om jag inte minns fel.. lite beroende på årsmodell. Den är ganska kompakt också. Tillgången borde dessutom vara god. Hur det är med prislappen vette tusan. Det finns oändligt med trimdelar till dess motorer då de används flitigt i standardvagns-racing i 2-litersklassen. SÅ om man vill så ska det vara fullt möjligt att locka fram ca 230 långlivade pållar och runt 300 mer kortlivade med bolt-on-pinaler. Växellådor är det ingen brist på, så detta kan nog faktiskt vara det billigare alternativet av de två. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 16, 2006 Author Share Posted May 16, 2006 Mazdas 2,5 v6 var samma som satt i Probe. Mycket trevlig motor. Dessutom japansk med alla fördelar det innebär. Bmws är fina med riklig tillgång. Kanske man kan köpa en gammal 320, 323, 325 e30 o bygga på? Rena julafton detta! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 16, 2006 Author Share Posted May 16, 2006 Förresten, hur "small" är en smallblock jänkeåtta? Fast då kanske det blir automat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Cheva småblock skall enligt obekräftad uppgifta vara samma bredd som Rover V8'an och den senare är i 3,5 litersutförandet (lite olika beroende på toppar) 52 cm bred. Inte bredare än många V6-or. Själv skulle jag nog satsa på en lättare motor i en sjua, åttor är kul, men ack så tunga. (iochförsig väger ju inte roveråttan mer än en volvo rödblockare :) men jag tycker ju att den är för tung den med) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 16, 2006 Author Share Posted May 16, 2006 Jag har ringt runt o kollat lite. Svårast verkar vara att hitta en växellåda som är manuell. Men fan va gott det hade varit med en åtta... Raka pipor bara... Haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 Hej!Det finns tydligen folk i England som sätter fords typ 9(N) bakom Rover8:orna i MG bilar. Torde gå att fixa adapter därifrån. mvh pixbo :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 16, 2006 Author Share Posted May 16, 2006 Jag har (kanske) hittat en donatorbil. En sierra med 2.9liters sexan. Kanske man kan använda denna motor med? Eller är den inget att ha? Borde ju bli gott muller med den med. Särskilt om man har en ljuddämpare på varje sida bilen... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted May 16, 2006 Share Posted May 16, 2006 En ljudämpare=ett problem, två ljuddämpare= två problem :) /janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 16, 2006 Author Share Posted May 16, 2006 En ljudämpare=ett problem, två ljuddämpare= två problem :)/janne Får väl bygga ett fult ormbo till besikting... Avgassystem har jag ju byggt några stycken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 17, 2006 Author Share Posted May 17, 2006 (edited) NU har jag hittat en Ford Sierra -89 2,9 V6 Medföljande mail: Hejsan! Den har regnummer: GBJ741 och är en årmodell -89. ang. växellådan så sitter den INTE rakt ner i, utan sitter i några stag längre ut. Bilen står på en som heter Joel Andersson (en kompis jag säljer den åt) Om du undrar varför den inte står på mig. Bilen startar och går fint. Dock är det glapp i en kabel till startmotorn som gör att den inte vill gå igång ibland, den saknar även batteri. Bilen går mycket bra för att vara en reservdelsbil/rep. objekt. Jag tror inte du kommer ha några problem över huvudtaget med att lägga över motorn, låda och bakaxel(?) till en rörramsbygge. Men jag kan fixa så den startar så du kan provköra den. Men som sagt, karossen eller inredningen är inget att spara på (inga sidorutor som sitter på den). Plus att den är ful p.g.a. att vi höll på att bygga om den till isbil, men det blev ingen bra is tyvärr. Det är bara att höra av sig om den låter intressant! Mvh/Fredrik - 073-******* Vad tror ni? Kan detta vara något? Edited May 17, 2006 by Roger Gustafsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe Posted May 17, 2006 Share Posted May 17, 2006 Tjena! JAg har en duratec v6 på2,5 l och den är komplett med alla styrboxar etc. maila om du är interserad priset till en locostare är 15000:.- mail äe:leffe1@private.as Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 17, 2006 Share Posted May 17, 2006 Visst, vill man bygga med 2.9 så verkar det vara en vettig donator, helt klart. Jag köpte en 2.9 -89 för 1300:- i vintras som donatorbil till motorbyte i min bruks-Sierra, bara som referens. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 17, 2006 Author Share Posted May 17, 2006 Men det här med att växellådan skulle vara knepigare pga av att spaken sitter för sig? Det är inget att bry sig om då? Kan det tänkas att det är skivbromsar bak på V6:an med? Fast att bara ta ut 145 ponnies ur knappt 3 liter är nästan kriminellt... :biglaugh2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rickepumpen Posted May 17, 2006 Share Posted May 17, 2006 Men det här med att växellådan skulle vara knepigare pga av att spaken sitter för sig? Det är inget att bry sig om då?Kan det tänkas att det är skivbromsar bak på V6:an med? Fast att bara ta ut 145 ponnies ur knappt 3 liter är nästan kriminellt... :biglaugh2: Vridet i sexan kompenserar bristen på effekt lite grann iaf! Du kan ju använda en typ 9 vx-låda istället för mt75 så vet du var spaken sitter. Att Kölnmotorn är tung är det ingen tvekan om men å andra sidan är en Pinto ingen lättviktare den heller! För mej vinner sexan på vrid och ljud. Hitta en 4-liters så har du mer vrid än Rovermotorn. Fanns i Ford Aerostar och Ranger från -90 och framåt. Richard Som vill/ska bygga med Kölnmotor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rickepumpen Posted May 17, 2006 Share Posted May 17, 2006 Ska man snacka ljud finns det ju inget utom möjligen V12:or som slår en rak 6:a! Om du vill ha en V12 i din seven har jag två kompletta Jaguar v12 med växellåda o allt! :thumbup: Men ärligt talat blir bilen lite framtung, en bar motor ligger på ca 300kg. 80kg vxlåda och 30kg vätskor gör inte saken bättre. Lååter gör den däremot, speciellt 2 på natten med raka rör och öppna portar i garaget. Behöver jag säga att den äkta hälften vaknade och skrek? :D Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 18, 2006 Author Share Posted May 18, 2006 V12 kanske är overkill. Men det hade varit skitskoj att ha en V12 till nåt annat. Eller bara ha i garaget o gasa lite med när man tröttnar på att meka... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 18, 2006 Share Posted May 18, 2006 Det är snarare en fördel med det separata länkaget på MT-75-lådan ur byggsynpunkt, enklare att placera spaken där man vill ha den. 2.9 ska ha skivor bak också. Visst är 145 hk konservativt, inget snack om det. Med ett MS-sprut och lite pillande är det ganska enkelt att ta upp den siffran till lite anständigare nivåer, men glöm inte att det är en motor med rötter i 60-talet. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 18, 2006 Share Posted May 18, 2006 Hej!Även med moderata 145 kusar rör det på sig.Har faktiskt funderat på det motor/lådaltrtnativet till nästa bygge.MT75 är att föredra framför typN.Du sätter spaken där du vill. mvh pixbo ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 18, 2006 Author Share Posted May 18, 2006 Jo, jag ska nog bara ta mig tid till att åka till Växjö o hämta aset. Tyvärr är den ju inte körbar i lagens mening. :( Tid som fattas som vanligt, jag har så j*vla mycket jobb! :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 18, 2006 Share Posted May 18, 2006 . Hitta en 4-liters så har du mer vrid än Rovermotorn. Fanns i Ford Aerostar och Ranger från -90 och framåt. Skulle det vara intressant med en ford 4 litare så har jag en Ranger -90 2wd pickis med helglasad kåpa och nya däck på alu fälgar att sälja. Du kan ju ta motorn och ha resten till prydnad eller något. Den gick som en klocka sist den var igång.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 18, 2006 Author Share Posted May 18, 2006 Skulle det vara intressant med en ford 4 litare så har jag en Ranger -90 2wd pickis med helglasad kåpa och nya däck på alu fälgar att sälja. Du kan ju ta motorn och ha resten till prydnad eller något. Den gick som en klocka sist den var igång.. Hehe, det låter onekligen lockande, men jag tror att jag ska köra på Sierran, men nånstans år 2012 när bilen är färdig så kanske det kan bli aktuellt med andra tokbyggen. Skulle iofs inte må dåligt av en pickis, har lite att flytta på gården.... =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 18, 2006 Share Posted May 18, 2006 Det är snarare en fördel med det separata länkaget på MT-75-lådan ur byggsynpunkt, enklare att placera spaken där man vill ha den. 2.9 ska ha skivor bak också.Visst är 145 hk konservativt, inget snack om det. Med ett MS-sprut och lite pillande är det ganska enkelt att ta upp den siffran till lite anständigare nivåer, men glöm inte att det är en motor med rötter i 60-talet. /Gustaf Hm! Intressant. Men hur? Och hur många pållar? Behövs en ny kam tro. Gött med mycket vrid fast utan turbo. Om man vill porta lite, finns det nåra likheter med pintokanalerna? Vad ska man passa sig för och vad SKA man göra? 305 Lbs ska den tydligen väga och det är ju tungt, men är det FÖR tungt för en 7:a? VET att dom ska va lätta men vafan! Låg vikt och fetmycket vrid verkar knepigt utan överladdning.. (trött på turbo-lag) VAD SKA MAN HITTA PÅ??? :blink: Drake (som åker och hämtar en Westfield SDV i sommar om allt går väl) :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted May 18, 2006 Share Posted May 18, 2006 Ha! Hittade det här: Rover V8 318 Lbs. I Alu!?? Detär ju dom som Westfield sätter i sina bilar och dom väger ju mer än 2,9:an. :w00t2: Kan dom så kan jag! :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rickepumpen Posted May 18, 2006 Share Posted May 18, 2006 Skulle det vara intressant med en ford 4 litare så har jag en Ranger -90 2wd pickis med helglasad kåpa och nya däck på alu fälgar att sälja. Du kan ju ta motorn och ha resten till prydnad eller något. Den gick som en klocka sist den var igång.. Allt är en pengafråga i slutändan. Står en Aerostar i Helsingborg för 5000kr på blocket så.. Ärligt talat tror jag att jag borde börja bygga med de grejor jag har innan jag köper mer men är det ett bra pris kan man ju alltid ändra sej! Om du vill ge mej ett erbjudande som inte går att säga nej till kan vi ta det utanför forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Jag skulle satsa på trimkam, lite portning och kanske nya insug om jag skulle trimma 2.9 12v. Tillsammans med ett MS kan man säkert ta ut runt 170 hk utan att det har kostat mycket mer än en vanlig renovering med ny kam. Helst skulle man också skaffa kolvar och toppar från en 2.9 utan kat, så man får lite högre kompression också. Portarna är inte så lika Pintons, jag tycker de är rätt okej original faktiskt. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Ha!Hittade det här: Rover V8 318 Lbs. I Alu!?? Detär ju dom som Westfield sätter i sina bilar och dom väger ju mer än 2,9:an. :w00t2: Kan dom så kan jag! :wohow: Hur mycket är 1 lbs? Jag har ingen omvandlingstabell för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Ha!Hittade det här: Rover V8 318 Lbs. I Alu!?? Detär ju dom som Westfield sätter i sina bilar och dom väger ju mer än 2,9:an. :w00t2: Kan dom så kan jag! :wohow: Och ungefär lika som en B23.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Hur mycket är 1 lbs? Jag har ingen omvandlingstabell för det. http://www.onlineconversion.com :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 1 pund (lbs) = 453,59239 gram... :D Lb står förresten för latinets "libra" :-) Tack till Wikipedia... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roger Gustafsson Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Förresten. Min morbror hade visst en ford escort 1600 från sjuttiotalet stående. Han undra om jag ville ha den! Så det verkar ju bli den. Gratis! Ha en trevlig helg! Mvh Roger :D :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kungälv Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Google är underbart :D http://www.google.se/search?hl=sv&q=318+lbs+in+kg&meta= /Daniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.