Patrik Jonsson Posted April 7, 2006 Share Posted April 7, 2006 Vi börjar väl i omvänd ordning med presentationen: Namnet är Patrik Jonsson 29 år ung och jag bor strax utabför Örebro. Nyinflyttad med Sambo, hundar, hästar, getter och allt... Jag har precis börjat svetsa bokchassie och funderar lite över en lämplig donatorbil. Chassiet görs i 25x25x3mm S355J2H om det säger nåt. Med förstärkningar a lá Australien. Jag tror att jag vill klämma ner en 2.0 pintomotor, vilket borde bli lämpligt till att börja med, både effektmässigt, trimmässigt o mekarmässigt. (Jag körde en Ford Capri -82, en gång i tiden, det var där jag lärde mig tycka om den lite nyckfulla pintomotorn...) Men i övrigt då? Jag har, skam å säga, lite halvdan koll på fords modellserier och undrar vad för sorts bil som man lämpligast plockar motor, drivlina m.m. ifrån. En fundering är en Granada om man kan hitta en billig, (Jag har tittat lite på en med en V6:a i, men den är lite för fin för att slakta...) Men, hur blir det då med saker som spårvidd bak t.ex. Är det kanske lämpligare med en escort och sedan "skohorna" in en större motor i efterhand? Eller finns det lämpliga modeller av sierra som man kan plocka det mesta av? Scorpio kanske kan användas, eller blir det för stort o tungt? Taunus, finns det några billiga sådana kvar fortfarande? Helst av allt så vill jag plocka nästan allt av en och samma donatorbil, då utrymmet för att ställa upp en skrotbil är något begränsat och likaså förståendet från sambon. Snälla? PS. Den första kommentaren från sambon när hon såg det halvfärdiga chassiet var: -Det blir nog en fin lådbil det där... DS :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted April 7, 2006 Share Posted April 7, 2006 Aha! Ett bygge till i Örebrotrakten :) . Var håller du till, själv bor jag strax utanför Kumla och håller på att bygga mig en sjua. /Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Jonsson Posted April 8, 2006 Author Share Posted April 8, 2006 Jag finns vid Axbergs kyrka, längs väg 50, 1mil Norr om Örebro. Dessutom så finns jag på 070 3039316 Får man komma och hälsa på bilen? /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 8, 2006 Share Posted April 8, 2006 Hej Är man sugen på lite "old school" (dvs förgasare, fyrväxlat, stel bakaxel) så är Taunus 1971-82 den mest "kompletta" donatorn, man behöver egentligen bara skaffa en smalare styrväxel, allt annat kan användas mer eller mindre rakt av. Granada funkar men komponenterna är onödigt tunga. Sierra duger också men det blir lite mer mek med bak- och framvagn jämfört med "boken". Jag tror att man fortfarande hittar lämpliga donator-Taunus i Sverige, jag tycker det dyker upp sådana lite här och där som jag vill köpa utan riktig anledning ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted April 8, 2006 Share Posted April 8, 2006 Jag finns vid Axbergs kyrka, längs väg 50, 1mil Norr om Örebro.Dessutom så finns jag på 070 3039316 Får man komma och hälsa på bilen? /Patrik Självklart får du komma å hälsa på bilen :D skicka ett PM om du tänker dig hitåt /Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Jonsson Posted April 8, 2006 Author Share Posted April 8, 2006 Jodå, en snabb sökning på blocket visade att det visst fanns några taunusar till salu. Och inte alltför dyra heller... en liten V6:a kanske... Hursomhelst, så får jag tacka Gustaf för ett snabbt och rakt svar, som alltid. Du kanske inte minns det här, men för några år sedan när jag körde den där Caprin som nämnts så trackaserade jag dig med en del konstiga frågor om hur man skulle kunna få in en V6:a i den (Det var ju så mycket plats över i motorrumet). Då hängde man på ford capriklubbens gamla hemsida... /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 8, 2006 Share Posted April 8, 2006 OK, jag har nog hjälpt några olika med Capri ;-) Personligen tycker jag att en Pinto passar bättre än sexan i en Locost, det känns också lite synd att slakta en Taunus V6 för de börjar vara ovanliga... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Jonsson Posted April 12, 2006 Author Share Posted April 12, 2006 Nu har man hunnit fundera och kika efter donatorbilar lite, resultatet är nog att valet av donator kommer att bero på vad jag hittar när det är dags och hur mycket pengar jag har då... Antingen taunus eller volvo 140. Det intressantare med den senare vore ju en motor ur 160-serien... Dessutom så skulle jag vilja tacka Henrik för garagebesöket, mycket inspirerande! /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 12, 2006 Share Posted April 12, 2006 Det intressantare med den senare vore ju en motor ur 160-serien.../Patrik B30 är alldeles för tung och du kommer märka att den är fruktansvärt lång när du ska knö ner den i en sevenram ... jag tror inte det blir så lyckat om jag ska vara ärlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted April 13, 2006 Share Posted April 13, 2006 Hej!Vis av erfarenhet har jag insett att en lätt,kort motor med god trimpotensial är det bästa.Jag har en 2.0 pinto med typ 9 låda.Motorn är tung,inte alltför lång,men transkåpan bygger ut lite på ena sidan.Det gör att med bokmått på kardantunnelns mynning ut i motorrummet går inte transkåpan in,vilket medför att växelspaken kommer långt fram.Lådan i sig är relativt lätt. En Suzuki Svift Gti 16v med en låda från Suzuki 410/413 jeep.Lätt,liten och kan nog borras upp till 1.6 liter. Du kommer ändå att bli besviken när du väger din färdiga bil.Den väger mer än man tror. Spelar roll,precis lika roligt ändå.Tyngdpunkten är iallafall låg. mvh pixbo :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted April 19, 2006 Share Posted April 19, 2006 Jag finns vid Axbergs kyrka, längs väg 50, 1mil Norr om Örebro.Dessutom så finns jag på 070 3039316 Får man komma och hälsa på bilen? /Patrik Hej. Jag bor i Katrineholm och du är välkommen hit åxå. Annars så kommer nog jag och sjuan förbi någon gång under sommaren för att titta på ditt bygge...... Välkommen hit, förresten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Jonsson Posted April 26, 2006 Author Share Posted April 26, 2006 Hej. Jag bor i Katrineholm och du är välkommen hit åxå. Annars så kommer nog jag och sjuan förbi någon gång under sommaren för att titta på ditt bygge...... Välkommen hit, förresten. Du är välkommen förbi. I nuläget så är väl bygget inte så värst roligt då det mest ser ut som en klätterställning för smurfar... Dessutom så har jag fått order från chefen att stallet ska byggas om, så vi får se hur mycket tid det blir till bilen framöver. Hursomhelst så är du välkommen, det som kan vara bra att komma ihåg är att jag jobbar kvällar och helger om vartannat, så du får gärna ringa innan. Om inte annat, så bara för att jag ska hinna slå på kaffebryggaren. /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Jonsson Posted July 22, 2006 Author Share Posted July 22, 2006 Dags för en liten uppdatering: I slutändan så föll det sig som så att jag köpte spindlar och bakaxel från en volvo 142. Till detta så blir det nog en sierra DOHC med tillhörande MT75-låda. Mest för enkelhetens skull. Helt klart skönt att slippa ha ett helt vrak hemma och stöka runt med (betydligt bättre för husfriden dessutom). Är det månne någon som vet om denna kombination går in i bokchassiet utan modifikationer, eller om rören måste flyttas om? /Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted July 23, 2006 Share Posted July 23, 2006 Det kan bli lite pill med ramen. :) Kardantunneln stämmer nog inte helt, varken fram eller bak. Tanus-spindeln, som a-armarna är gjorda för, är inte särskilt lik 140-spindeln så du kan behöva justera längden på a-armarna, undre för spårvidd och övre för spindel geometri. Har för mig att 140-spineln är ganska hög och vill ha stora fälgar så en kontroll av markfrigången kan också vara bra. Övre infästningspunkten för a-armen behöver flyttas men det ordnar sig om du väntar med FU tills monteringen av armarnas fästen. Så bör man göra även om man bygger med Tanus-spindel eftersom det är ett lite fel i ritningarna. Försök att hålla ungefär samma lutning på övre a-armen som i boken, ca 7,5°. Sen har vi den beryktade 2,3° Castor-vinkeln som behöver fixas, men det gäller ju alla. Om jag minns rätt så är styrarmen lite längre på 140-spindeln så Ackerman effekterna blir lite större än för Taunus-spindeln. Men jag vet inte om det är så mycket att det är värt att bry sig. En koll så handbromswirern inte krockar med fästena på bakaxel är väl också ide. DOHC motorn är trevlig men inte alls lika trimvänlig som OHCn. Ett bra sätt att undgå trim-hetsen ;) Att bygga med Pinton är enkel och billigt men den är tung, om du inte bundit upp dig till någon motor så försök hitta något lättare. Såvida du inte planerar fler byggen för då kan du spara det till nästa gång :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted July 23, 2006 Share Posted July 23, 2006 Till detta så blir det nog en sierra DOHC med tillhörande MT75-låda. Mest för enkelhetens skull. Har en Renoverad och lite trimmad DOHC motor ståendes om det är intressant Mvh Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
per fogelberg Posted July 23, 2006 Share Posted July 23, 2006 Jag föreslår Zetec. perfekt motor i en Seven ! Jag vägde min bil = 450kg ! eller en Duratec men dom är ju lite dyrare. Var på Race på Kinnekulle i går och snackade med gamla polare pland annat Clubman recarna dom kör standard Zetec sedan många år och är helnöjda 6 år med orörd motor och varvtider som får en STCC förarna att fundera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Jonsson Posted September 9, 2006 Author Share Posted September 9, 2006 Ännu en liten uppdatering: I princip har ingenting hänt sen senast... Häcken full med riktigt jobb och annat som ska ordnas runt huset. Idag har jag mockat ut ca 12 kvm Getstall och byggt om inredningen och imorgon ska det jobbas beordrad övertid 8 timmar... Jippie! :angry: Det känns som att det är så här jämt... Nog om det, jag fick lite tid över förra helgen och slet isär hela volvobakaxeln (den blir lite mera behändig utan allt tungt innehåll). Jag lyfte i den i ramen för att de hur fel det var med min punktade kardantunnel. Då uptäcker jag att ingående axel till diffen sitter lite off-center så att säga, några centimeter till höger. Ska det vara på dette viset! Va! Nu får jag ju mecka om hela kardanen och det blir bara passagerare som är smala över @r$let som får åka med... Angående motorvalet så har jag ännu inte tagit något beslut utan funderar fortfarande. (detta kan till viss del härledas till en brist på pengar som verkar ha förföljt Patrik i hela hans vuxna liv.) Sen så kan jag ju påpeka att detta blir ett Locostbygge i ordets rätta beärkelse, göra så mycket som möjligt själv och så billiga delar som möjligt. Någon som vet om man kan få betalt för att hämta nyrenoverade motorer någonstans? :prop: Appropå motor så hittade jag den här bilden när jag surfade runt och letade information om sierra/scorpiomotorer, om man kollar noga så ser man vilken typ av bil motorn sitter i... det är nästan så att man har bestämmt sig... (scorpio 2,9 liters v6) /Patrik, signing out. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted September 9, 2006 Share Posted September 9, 2006 är det volvos bakaxel så är det något förskuten till höger ( om man står bakom..) så de skall vara så.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 9, 2006 Share Posted September 9, 2006 även min Ascona axel är så, pinjongen ligger till höger om kronhjulet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Jonsson Posted September 9, 2006 Author Share Posted September 9, 2006 Jaja, där ser man. Blev lite orolig att det hade hänt något "otrevligt" med bakaxeln under dess tidigare liv... Jag har ju mest meckat med svansmotorbilar förut, så det här med bakaxlar är som lite nytt för mig. /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.