TobbeF Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 Någon Fordinsatt som kan reda ut likhet/skillnader på dessa diffar? Vi var på skrotan idag och utseendemässigt verkar de ju vara lika, kanske olika utväxl? Vilken att föredra? Har också för mig att jag läste något om att det fanns någon skorpa 2.9 med någon typ av diffspärrklump, fel eller rätt? Please red ut för en som inte pysslat med forddbitar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 (edited) Någon Fordinsatt som kan reda ut likhet/skillnader på dessa diffar? Vi var på skrotan idag och utseendemässigt verkar de ju vara lika, kanske olika utväxl? Vilken att föredra? Har också för mig att jag läste något om att det fanns någon skorpa 2.9 med någon typ av diffspärrklump, fel eller rätt? Please red ut för en som inte pysslat med forddbitar Att reda ut detta är inte så lätt eftersom Ford, sin vana trogen, inte är helt konsekvent med vad som sitter på vilka bilar. Den "enkla" saken att reda ut är diffbroms, det satt egentligen bara originalmonterat på Sierra/Scorpio 4x4, Sierra Cosworth samt Scorpio 24v (modellerna tom 1994). 1985 var det också vanligt med diffbroms på Scorpio 2.8i Ghia. Diffbromsen är en viskobroms, som är förhållandevis "snäll". Scorpio och Sierra har samma typ av diffklump, men den finns i två storlekar, 7" och 7.5" (ja, även en mindre men den finns knappt i Sverige). Sierra har normalt sett 7" klump, Scorpio normalt sett 7.5". Men som sagt, variationer förekommer, många sena Sierra har 7,5", liksom Sierra XR4i (men INTE XR4x4!). Det går bra att bygga fästet för klumpen så båda storlekarna passar, det är bredden vid ett fäste som skiljer. Det skiljer också på drivaxlarna, Sierra med trummor har axlar som sticks in i diffen, medan bilar med skivor (alla Scorpio) har bultade drivaxlar. Så, ska man bygga en "flexibel" bil ska man alltså leta rätt på en 7,5" diff att bygga med, hittas oftast enklast på Scorpio V6. "Enklaste" diffbromsen är från en fyrhjulsdriven bil. Hållbarhetsmässigt är de likvärdiga i en Locost. Sena Scorpio 2.0 (och Sierra tror jag) brukar ha 3.92:1 i utväxling vilket ofta passar bra här. V6 har oftast 3.62:1 eller 3.36:1 - detta står på en märkplåt på diffen. /Gustaf Edited January 13, 2006 by therealpinto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted January 13, 2006 Share Posted January 13, 2006 Det ska dock tilläggas att 7,5-tummaren "sticker fram mer" än 7-tumsklumpen, vilket betyder att kardanstången behöver kortas/förlängas 10-15 mm beroende på åt vilket håll man byter. Fråga en som fick ta reda på detta den hårda vägen... :banghead: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TobbeF Posted January 14, 2006 Author Share Posted January 14, 2006 (edited) Tackar för era inlägg, nu ljusnade det betydligt, och nu har man sparat ett antal timmar igen! :notworthy: Edited January 14, 2006 by TobbeF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Är det diffbroms på alla 4wd sierror och scorpioner(?) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Är det diffbroms på alla 4wd sierror och scorpioner(?) :) Ja, det är det. Men säg inget till nån, för då går ju priset upp ännu mer på de klumparna... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 :zipped: ska inte säga det till något!! :) Ja, det är det. Men säg inget till nån, för då går ju priset upp ännu mer på de klumparna.../Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted January 29, 2006 Share Posted January 29, 2006 Jag har en diffklump från Scorpio Kombi 2.0 -92 till mitt bygge, som ska vara diffad... har dock inte öppnat å kollat än, men den går betydligt "segare" än en odiffad iaf :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted January 29, 2006 Share Posted January 29, 2006 Jag fick tag i en diffad Scorpio klump från 2.9 ghia 89 för 1500 på nätet. Jag hoppas det är ett ok , den har bara gått 11200 mil. Lars.H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 Köpte min bromsade diff för 400 kr och funkar kannon :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted January 30, 2006 Share Posted January 30, 2006 --klipp--Det skiljer också på drivaxlarna, Sierra med trummor har axlar som sticks in i diffen, medan bilar med skivor (alla Scorpio) har bultade drivaxlar. --klipp-- /Gustaf Så det finns inga klumpar från Sierra med bultade drivaxlar ? :blink: Jag har köpt en diff som skulle vara till Sierra.. men den var för bultade drivaxlar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 Så det finns inga klumpar från Sierra med bultade drivaxlar ? :blink: Jag har köpt en diff som skulle vara till Sierra.. men den var för bultade drivaxlar.... Jo, alla Sierra med skivor bak har bultade drivaxlar. Det jag menade var att Sierra finns med båda modellerna, eftersom de fanns både med trummor och skivor bak. Scorpio har alltid skivor bak, så där finns bara bultade drivaxlar. Såvitt jag vet är det också bara i praktiken Sierra med skivor bak som gick att få med diffbroms, men det är bara empiriskt bevisat ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 Är drivaxlarna identiska mellan sierra med bultade knutar och dom med trummor? dvs är det samma längd, splines och sånt. Så att man kan ta en drivaxel från en äldre sierra och bara byta knutarna för att kombinera med en nyare diff. När jag plockade lös drivknutarna från drivaxlarna med bultade knutar var det nån jag tyckte kändes glapp på splinsen men jag har inte undersökt om det är splinsen på axeln eller i knuten som är slitna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 31, 2006 Share Posted January 31, 2006 Jag vet faktiskt inte om de är lika, jag tror inte det... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rallyelwood Posted February 6, 2006 Share Posted February 6, 2006 Ursäkta min okunskap, men vad menas med bultatde drivaxlar resp. "som sticks in i diffen"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted February 6, 2006 Share Posted February 6, 2006 splines http://www.fjrtech.com/images/chassis/spli...ube_splines.jpg bultad http://www.spydercars.co.uk/CB-PG4_DRIVESHAFT_KIT.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted February 25, 2006 Share Posted February 25, 2006 (edited) min axel är från en sierra -92 3,62...... Vill ha 3,92 helst 4,1 Edited February 25, 2006 by mickebo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 min axel är från en sierra -92 3,62...... Vill ha 3,92 helst 4,1 Har den spärr? Vill du sälja 3,62:an? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Hej!Det fungerar bra utan diffbroms då bilen är så lätt.Åtminstone min. mvh pixbo :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted May 4, 2006 Share Posted May 4, 2006 Hej!Det fungerar bra utan diffbroms då bilen är så lätt.Åtminstone min.mvh pixbo :) Har funderat en del på det där. Är det så? Behöver jag inte spärr? En spärrad diff kan ju vara bra just för att bilen är så lätt och genererar ett blygsamt tryck mot asfalten... Kan man köra utan så öppnas möjligheten att hämta en diff på skroten för ett par hundra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted May 6, 2006 Share Posted May 6, 2006 Diff eller inte beror ju lite på vad man har tänkt sig använda bilen till; diffbroms är bra om man ska köra ifrån nya bmw:s vid rödljusen, eller åka runt å "drifta" som ju är väldans kul :D I kurvor eller på bana tenderar ju en diffbroms att göra bilen understyrd om man gasar i utgången av kurvor vilket ju är tanken om man ska åka fort... Med delad bakvagn är väl broblemet inte lika stort heller som med stel som gärna "lyfter på benet" i höger- kurvor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted May 6, 2006 Share Posted May 6, 2006 Om du behöver en diff med broms så har Blikstorps skrot en för 800 pengar (går nog att pruta ). Är du intesserad skicka ett mejl. MVH Lars H. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted September 10, 2006 Share Posted September 10, 2006 Har inte lyckats läsa mig till det, men är bultade drivaxlar från Sierra och Scorpio lika långa? Dvs är det samma spårvidd på sierra och scorpio. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 10, 2006 Share Posted September 10, 2006 Tror inte spårvidden är densamma men axlarna kan ju vara lika ändå beroende på hur knutar m.m. ser ut. Jag ska precis till att korta mina. (5+13 cm) Har redan klump och axlar från en trumbromsad Sierra som ska konverteras till skivor, min fråga är då om men kan byta till en diffbromsad klump senare? Eller inkråmet? Har redan renoverat bromsar och hjulager samt knutar så det vore ju lite surt om man måste byta hela paketet och inte bara diffklumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 Du kan byta bara klumpen, behöver ju inte byta bromsar bara för att du byter klump ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 En diffbromsad klump för trumbromsar är väl väldigt sällsynt om det ens finns. Tidiga bilar kanske..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 Det var det jag menade. Kan man byta mellan bultade och splineaxlar hur som helst eller? Alltså, är drivaxlarna utan knutar identiska? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 Jag har ju nyligen demonterat en diff för skruvade drivaxlar och den utgående axeln är ju väldigt lik änden på en drivaxel för trumbromsar. Förstår egentligen inte varför det inte skulle vara samma splines/diameter/längd men man vet aldrig. Vi får väl vänta på att "therealpinto" läser tråden. Han brukar kunna svara :notworthy: . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 Det känns som att "nån" borde sammanställa all info om Sierraklumpar. Det känns som jag försöker svara på samma frågor flera gånger ;-) Såvitt jag vet kan man inte köra med "lobroaxlar" (ej skruvade, från bil med trummor) i en viskodiff som haft skruvade axlar - detta då splinesaxeln på den sidan viskoenheten sitter är längre på bilar med diffbroms. Jag har inte i modern tid haft möjlighet att jämföra bitarna exakt så jag kan inte till 100% garantera att det stämmer. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zwempha Posted September 11, 2006 Share Posted September 11, 2006 Det känns som att "nån" borde sammanställa all info om Sierraklumpar. Det känns som jag försöker svara på samma frågor flera gånger ;-)/Gustaf www.fordsierraclub.co.uk :racesmile: Mvh Sven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.