Jump to content

Sierra vs Skorpa diffklump


TobbeF

Recommended Posts

Någon Fordinsatt som kan reda ut likhet/skillnader på dessa diffar? Vi var på skrotan idag och

utseendemässigt verkar de ju vara lika, kanske olika utväxl? Vilken att föredra? Har också för mig

att jag läste något om att det fanns någon skorpa 2.9 med någon typ av diffspärrklump, fel eller rätt?

Please red ut för en som inte pysslat med forddbitar

Link to comment
Share on other sites

Någon Fordinsatt som kan reda ut likhet/skillnader på dessa diffar? Vi var på skrotan idag och

utseendemässigt verkar de ju vara lika, kanske olika utväxl? Vilken att föredra? Har också för mig

att jag läste något om att det fanns någon skorpa 2.9 med någon typ av diffspärrklump, fel eller rätt?

Please red ut för en som inte pysslat med forddbitar

Att reda ut detta är inte så lätt eftersom Ford, sin vana trogen, inte är helt konsekvent med vad som sitter på vilka bilar.

Den "enkla" saken att reda ut är diffbroms, det satt egentligen bara originalmonterat på Sierra/Scorpio 4x4, Sierra Cosworth samt Scorpio 24v (modellerna tom 1994). 1985 var det också vanligt med diffbroms på Scorpio 2.8i Ghia. Diffbromsen är en viskobroms, som är förhållandevis "snäll".

Scorpio och Sierra har samma typ av diffklump, men den finns i två storlekar, 7" och 7.5" (ja, även en mindre men den finns knappt i Sverige). Sierra har normalt sett 7" klump, Scorpio normalt sett 7.5". Men som sagt, variationer förekommer, många sena Sierra har 7,5", liksom Sierra XR4i (men INTE XR4x4!).

Det går bra att bygga fästet för klumpen så båda storlekarna passar, det är bredden vid ett fäste som skiljer.

Det skiljer också på drivaxlarna, Sierra med trummor har axlar som sticks in i diffen, medan bilar med skivor (alla Scorpio) har bultade drivaxlar.

Så, ska man bygga en "flexibel" bil ska man alltså leta rätt på en 7,5" diff att bygga med, hittas oftast enklast på Scorpio V6. "Enklaste" diffbromsen är från en fyrhjulsdriven bil.

Hållbarhetsmässigt är de likvärdiga i en Locost. Sena Scorpio 2.0 (och Sierra tror jag) brukar ha 3.92:1 i utväxling vilket ofta passar bra här. V6 har oftast 3.62:1 eller 3.36:1 - detta står på en märkplåt på diffen.

/Gustaf

Edited by therealpinto
Link to comment
Share on other sites

Det ska dock tilläggas att 7,5-tummaren "sticker fram mer" än 7-tumsklumpen, vilket betyder att kardanstången behöver kortas/förlängas 10-15 mm beroende på åt vilket håll man byter. Fråga en som fick ta reda på detta den hårda vägen... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
--klipp--

Det skiljer också på drivaxlarna, Sierra med trummor har axlar som sticks in i diffen, medan bilar med skivor (alla Scorpio) har bultade drivaxlar.

--klipp--

/Gustaf

Så det finns inga klumpar från Sierra med bultade drivaxlar ? :blink:

Jag har köpt en diff som skulle vara till Sierra.. men den var för bultade drivaxlar....

Link to comment
Share on other sites

Så det finns inga klumpar från Sierra med bultade drivaxlar ? :blink:

Jag har köpt en diff som skulle vara till Sierra.. men den var för bultade drivaxlar....

Jo, alla Sierra med skivor bak har bultade drivaxlar. Det jag menade var att Sierra finns med båda modellerna, eftersom de fanns både med trummor och skivor bak. Scorpio har alltid skivor bak, så där finns bara bultade drivaxlar.

Såvitt jag vet är det också bara i praktiken Sierra med skivor bak som gick att få med diffbroms, men det är bara empiriskt bevisat ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Är drivaxlarna identiska mellan sierra med bultade knutar och dom med trummor?

dvs är det samma längd, splines och sånt.

Så att man kan ta en drivaxel från en äldre sierra och bara byta knutarna för att kombinera med en nyare diff.

När jag plockade lös drivknutarna från drivaxlarna med bultade knutar var det nån jag tyckte kändes glapp på splinsen men jag har inte undersökt om det är splinsen på axeln eller i knuten som är slitna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
Hej!Det fungerar bra utan diffbroms då bilen är så lätt.Åtminstone min.

mvh pixbo :)

Har funderat en del på det där. Är det så? Behöver jag inte spärr? En spärrad diff kan ju vara bra just för att bilen är så lätt och genererar ett blygsamt tryck mot asfalten...

Kan man köra utan så öppnas möjligheten att hämta en diff på skroten för ett par hundra...

Link to comment
Share on other sites

Diff eller inte beror ju lite på vad man har tänkt sig använda bilen till; diffbroms är bra

om man ska köra ifrån nya bmw:s vid rödljusen, eller åka runt å "drifta" som ju är väldans kul :D

I kurvor eller på bana tenderar ju en diffbroms att göra bilen understyrd om man gasar i utgången av kurvor vilket ju är tanken om man ska åka fort...

Med delad bakvagn är väl broblemet inte lika stort heller som med stel som gärna "lyfter på benet" i höger- kurvor...

Link to comment
Share on other sites

Om du behöver en diff med broms så har Blikstorps skrot en för 800 pengar (går nog att pruta ).

Är du intesserad skicka ett mejl.

MVH

Lars H. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tror inte spårvidden är densamma men axlarna kan ju vara lika ändå beroende på hur knutar m.m. ser ut.

Jag ska precis till att korta mina. (5+13 cm)

Har redan klump och axlar från en trumbromsad Sierra som ska konverteras till skivor, min fråga är då om men kan byta till en diffbromsad klump senare? Eller inkråmet?

Har redan renoverat bromsar och hjulager samt knutar så det vore ju lite surt om man måste byta hela paketet och inte bara diffklumpen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju nyligen demonterat en diff för skruvade drivaxlar och den utgående axeln är ju väldigt lik änden på en drivaxel för trumbromsar. Förstår egentligen inte varför det inte skulle vara samma splines/diameter/längd men man vet aldrig.

Vi får väl vänta på att "therealpinto" läser tråden. Han brukar kunna svara :notworthy: .

Link to comment
Share on other sites

Det känns som att "nån" borde sammanställa all info om Sierraklumpar. Det känns som jag försöker svara på samma frågor flera gånger ;-)

Såvitt jag vet kan man inte köra med "lobroaxlar" (ej skruvade, från bil med trummor) i en viskodiff som haft skruvade axlar - detta då splinesaxeln på den sidan viskoenheten sitter är längre på bilar med diffbroms.

Jag har inte i modern tid haft möjlighet att jämföra bitarna exakt så jag kan inte till 100% garantera att det stämmer.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...