Jump to content

Recommended Posts

Posted
911 paket fram, blir mittmotor med fwd och låg tyngdpunkt. Gurglet från avgaspiporna blir extra bonus lixom ;-)

Visst, idéerna är många och friska.

Men, något helt annat, det står +200 hk Pinto. Vad har du för godis för att få ut det? Turbo vad jag kan förstå, men hur styr du insprutningen ?

jarl.

Posted

Nej nej.... bara flinta.... Kent kammar, 45 DCOE och luminition tändning. Jag vet inte om det är 200 i min motor men man får ut det numer med sådana metoder.

Min motor känns urstark och rapp. Kjell Wallin på Elva motors har byggt den.

En modern Grupp H trimmning ger +250 hkr med 2,5 liters slagvolym och mikuni förgasare. (då flyttas insugskanalerna så att de mynnar någon millimeter under ventilkåpan.)

I garaget finns oxå en Toyota 3S-GE byggd av Neil Brown Engineering. 190 hkr med 38 mm restriktor och vid 6250 varv. Det borde bli hiskeligt med hästkrafter vid 8000 varv och utan restriktor. Den är dessutom mycket vacker, nästan som en BDA.

Posted
Nej nej.... bara flinta.... Kent kammar, 45 DCOE och luminition tändning. Jag vet inte om det är 200 i min motor men man får ut det numer med sådana metoder.

Min motor känns urstark och rapp. Kjell Wallin på Elva motors har byggt den.

En modern Grupp H trimmning ger +250 hkr med 2,5 liters slagvolym och mikuni förgasare. (då flyttas insugskanalerna så att de mynnar någon millimeter under ventilkåpan.)

I garaget finns oxå en Toyota 3S-GE byggd av Neil Brown Engineering. 190 hkr med 38 mm restriktor och vid 6250 varv. Det borde bli hiskeligt med hästkrafter vid 8000 varv och utan restriktor. Den är dessutom mycket vacker, nästan som en BDA.

Det vattnas i munnen. Har du kört pinton i trafik med den uppsättningen godis. Jag planerar att hotta upp min med liknande attribut, men är rädd att den blir nervös vid köer och trafikljus. Tycker det vore kul att hotta upp gamla pinton. :racesmile: Jarl.

Posted
Nej nej.... bara flinta.... Kent kammar, 45 DCOE och luminition tändning. Jag vet inte om det är 200 i min motor men man får ut det numer med sådana metoder.

Får du ut över 180 hkr genom ett par Weber 45'or, utan turbo, är de mycket modifierade.

Posted

Undviker diskussioner som kan leda till messerschmitterier, jag diagram som visar annat, men det kanske inte är det viktiga.

Posted
Får du ut över 180 hkr genom ett par Weber 45'or, utan turbo, är de mycket modifierade.

Brukar inte vara förgasarna som begrännsar om man bygger

rätt.

Posted
Brukar inte vara förgasarna som begrännsar om man bygger

rätt.

Du behöver en viss mängd luft för att få ut en viss effekt.

Du kan skapa en viss tryckdiferans max i en sugmotor (kring 1 atm teoretiskt)

Tryckdiferansen och storleken på hålet begränsar flöde.

Hör med Gunnar hur mycket effekt han har bromsat i sin bänk med 45-or. ;)

Posted

Vulcan Engineering i London påstås ju vara specialister på trim av Fords Kent och Pinto. Enigt WKC, Juni -04, tar dom ut 160 hkr. med 2 st 45 DCOE, Kent kamaxel FR33 ( 150 hkr. med FR32 ) och "gas flowed head" ( med större ventiler ). Detta på de 1996 cc som dom säljer "över disk". Många borrar ju Pinton till 2100cc ( med kolvar från V-6:an ), det framgår inte, men man borde ju komma en bit över de 160 då.

jarl-sätila

Posted

Förenklat kan man resonera såhär....

Effekt = CT*S*B*CA

där CT står för cylindertryck S för slaglängd B för borrning och CA för cylinderantal och antalet tändningar CA*rpm/2

CT är direkt beroende av den volymetriska efficientiteten/fyllnadsgraden i varje cylinder vid tändningstillfället och påverkar då effekten i ytterst hög grad.

CT & VE blir direkt lidande av restriktioner ifrån luftfilter till förbränningsrum och därmed även förgasarnas halsringar och inte minst kamaxelvalet naturligtvis.

HUr långt du kommer med just ett par Weber 45 och stora baddare till halsringar är ju oehört vanskligt att bekräfta eller förkasta i mina ögon, men ska man ha ut bortemot 200hkr. så krävs det med säkerhet ett radikalt kamaxelval med tillhörande trista effektkurva med kort effektband högt upp i registret när du har

hög påverkan av CA istället. Radikal kamaxel blir ett måste eftersom du då måste kompensera restriktionen i förgasaren i så god mån som möjligt genom lång duration för att hinna bygga upp något CT vid de höga varven...

Jag kan inte säga att det är omöjligt med 200hkr men vet förlite om resten av

komponentvalen för att kommentera rimligheten i siffran......

Det var min åsikt....

Posted

Jag kan ju säga att det plockas ut 180hkr ur Opel 2,0XE motorn genom att ersätta originalsprut med 45:or, delvis p.g.a. rakare och kortare väg i insuget och det finns Volvomotorer för rally 2,8 o 3,0 liters fyror som tangerar 300hkr med Weber 50:or o 55:or. fast man måste ha stora halsringar och göra avkall på lågfartssystemet. p.g.a. gashastigheten blir lägre på lågvarvet och undertrycket i förgasaren. samtidigt så märks det mindre ju lättare bilen är. på 80-talet tog jag ut 280hkr ur en B20 turbo och sög då genom EN ST. WEBER 45. laddtryck 1,6-1,7kg. Gik 04 rallycrosscam 40mm avgas ventiler. vatteninsprutning m.m.

Posted

Hej lite utanför ämnet men när ni pratar om storlekar på förgasare så är det lite svårt att jämföra sug o tryck med turbo åkte skälv för många år sen med en sug anläggning på min opel o sög genom två SU man brukar säga att en SU räcker till 150HK o två till 300HK men då var dom lite fixade med slipade nålar o även uppborade nålventiler

Leif

Posted
Hej lite utanför ämnet  men när ni pratar om storlekar på förgasare så är det lite svårt att jämföra sug o tryck med turbo åkte skälv för många år sen med en sug anläggning på min opel o sög genom två SU man brukar säga att en SU räcker till 150HK o två till 300HK  men då var dom lite fixade med slipade nålar o även uppborade nålventiler

Leif

Det är inte LITE svårt att jämföra..... Det är helt omöjligt !!

Ska man överladda så pratar vi helt olika förutsättningar för

ett par förgasare och då är vi på en helt annan effektmässig nivå.

Eftersom överladdningen har sådan inverkan på VE förhållandet så

är det plötsligt inte så svårt att nå 100 literhästar då längre.

Även jag har syndat och våldtagit en B20 med förgasarturbo

på tidigt -90 tal som 18 års bil. Då bestyckad med dubbla dellorto

DHLA 40:or på trycksidan och IHI RHB6 turbo. Det var vida över

de 100 literhästar som nämnts förut i den gamla spisen.

33003.gif

33007.gif

Börjar det bli offtopic kanske?

Posted

völdigt OT om ni frågar mig.. ;)

så jag splittar tråden.. :busted_cop

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...