Jump to content

Att bygga tank!


Recommended Posts

Har tänkt att svetsa tank till bilen i alu och behöver lite tips och råd om utformning av denna.

Ni som har erfarenhet av detta, (och även ni med intressanta ideer) dela gärna med er..

Nu till funderingarna..

För att trygga bensinförsörjningen vid kurvtagning, inbromsning och acceleration, behöver man ha en liten utbuktning (som en låda) under tanken där man sätter röret till bensinpumpen eller räcker det med skvalpskott inuti? Man kanske behöver både och?

Hur ska dessa utformas?

Luftning av tank, för att släppa in/ut under/övertryck, hur utformas detta lämpligtvis, behövs nån ventil eller ngt sådant för att det inte ska rinna ut soppa om man välter?

Har många funderingar, hoppas kunna ventilera de lite i den här tråden innan man börjar klippa plåt...

Mvh Jhonatan

Link to comment
Share on other sites

Japp, du är inne på rätt spår.

Jag har både den lilla lådan under + att jag fyllt tanken med skum för att trygga rörelser i bränslet vid kurvtagning.

På bilden ser du lådan som även är större än själva hålet till tanken för extra skvalpskott.

Luftningen hade jag problem med till jag hittade en lite backventil som klarar jobbet galant. Innan dess sprejade jag vägbanan med soppa vid varje vänstersväng :icon_angry:

post-74-1130275301.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har en inbyggd "skvalplåda" i mitten framtill i tanken. Den är 75% av höjden på tanken och har en liten spalt mellan tankbotten och sidorna så det kan sippra in soppa i lådan. Har funkat bra hittills.

Jag har åxå bekymmer med att det pissar ut soppa i vänstersväng. Fick svartflagg på Sviestad förra sommar´n..... Mitt tanklock har en avluftnings/övertrycksventil så jag funderar på att ta bort avluftningslangen och ha tanklocket som avluftning.

Jocke: Av nyfikenhet, var hittade du din backventil?

Link to comment
Share on other sites

Var fick du tag på luftningsventilen?

hur mycket sticker lådan ner under chassit, jag hade också tänkt mig nån låda men är lite orolig för att den kommer att ligga lägre än chassit där bak och blir ju då lite mer utsatt för våld underifrån... hasplåt kanske?

Link to comment
Share on other sites

Min lösning på backventil vart en pcv-ventil som normalt sitter mellan ventilkåpan och luftfiltret. Kanske inte optimalt men den funkar och kostar inte en förmögenhet som en "riktig" backventil :thumbup:

Lådan sticker ner under ramen ca 1 cm, men jag ser inget problem då bakaxeln och klumpen kommer att ta en ev smäll innan det når skvaplådan på tanken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Här finns:

http://store.summitracing.com/egnsearch.as...amp;D=%2D118218

Men det borde finnas någon svensk återförsäljare också...

En dum fråga (dom är alltid roligast ;)) om man sätter in en backventil, åt vilket håll ska den släppa luften?

Tycker den borde bara släppa IN luft i tanken, har jag fel?

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mitt skum från Rod and Race i Stockholm. Ser ut som en jätte stor tvättsvamp (fast den tål bensin). Om jag kommer ihåg rätt så gick den åt 5 st för en tank på 46 liter och då vart det lite plats kvar för flottör-rör och sopparör.

Skummet ligger ovanpå tanken. Tanken är i rostfritt.

tank03.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har tillverkat min tank i 2mm rostfritt som sedan är svetsad med elsvets och rostfria elektroder. Då jag inte har tillgång till att kunna svetsa alu. Det är lätt och smidigt att svetsa i 2mm rostfritt, men blir en tyngre tank. Har en baffelplåt i tanken samt backventil från Dalhems. Bockade 2 u-plåtar var av "locket" mindre så det träs in i den andra u-plåten, vilket gör att det slår sig mindre och är lättare att få helt tät. Därefter svetsades tanksidor i som också hade bockade kanter. Viktigt att polera svetsarna efteråt med rostfri stålborste eller beta med syra.

Edited by klas
Link to comment
Share on other sites

Jag miggade också ihop en boktank i 1mm stålplåt med två bafflar. Inte universums snyggaste tank men relativt lätt och anpassad till utrymmet.

Fast nu dog min lilla kinakompressor så jag funderar på att ta den tanken istället, blir ju lite som en moontank :)

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Min tank fick jag hem förra veckan. En bekant gjode den i alu åt mig. Blev 22liter. Fördelen är att den ryms bakom passagerarstolen, och framför bakaxeln. Botten ligger ca 3cm ovanför golvhöjd, så det blir en bra vikt på låg höjd.

Nya%20byggbilder%20082.jpg-for-web-LARGE.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

För att få så mycket bagageutrymme kvar som möjligt har jag byggt en låg tank men den rymmer trots detta ca 35 liter.

Mellanväggar både på längden och tvären hoppas jag ska hålla soppan på plats. 1 mm plåt och Opels tankmätare monterad på sidan.

Bengt

post-25-1172001686_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag suger självklart i botten på stora tanken med en mindre "högtryckspump". Men ignorera slangarna änsålänge.

Kommer troligen trycksätta catchtanken med en regulator(som ligger å skräpar på hyllan) på catch-returen till stora tanken.

Sen har jag en walbro pump (högtryckaren) som suger från catch tanken... den syns i hörned under bakaxeln ligger på golvet.

Har alltså inte tänkt använda EN pump till hela kalaset om det var det du trodde?

Link to comment
Share on other sites

hmm har för mig att jag läst någonstans.. att man bör... lägga/sätta returen en bit från sugplatsen för att ev bubblor i bensinen skall kunna avvika..

obs inte kritik..bara en observation..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jag funderade också på det när jag satte returen där, men jag har satt dem i var sin ände av burken. Skulle det inte funka så kan jag bara släppa tillbaka returen direkt i tanken. På originaltanken satt returen alldeles brevid sugsidan på pumpen, men med något "stålullsliknande" runt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...