Jonte Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Lite naivt trodde jag att bytet av kamrem skulle ta någon timme, men se där sket man en lök. Som det står så fint i Haynes manualen: En avdragare behövs med sannolikhet på motorer med bränsleinsprutning Jag skulle vilja göra tillägget: Våld, vaselin, gas, dynamit och kungsvatten :angry: Jag började lite fint med en stor avdragare, men det funkade inte. Värmde lite med gassvetsen och drog lite till. Inte en rörelse. Nåväl vi gör ett annat försök. Tog en 5mm plåt och borrade 4 hål som motsvarade de 4 M8 på framsidan av skivan. I med 4 bultar och börja dra, men det gick inte. Bultarna sträckte sig och blev en aning smalare samt att plåten gav efter. Skam den som ger sig :unsure: Quote
Per Wackt Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Varför ska du ha av remskivan när du byter kamrem ? Vad är det för motor? I alla fall... Knepet är att först spänna upp avdragaren ordentligt + ev. värma lite. Sen tar du en stor hammare/slägga och slår till på avdragaren. Slå ett hårt och bestämt slag på avdragarskruven som ligger mot veven. Kombinerar man drag och vibrations chock av ett slag brukar det mesta släppa... drar man bara så suger remskivan fast i axeln. I alla fall min erfarenhet. Funkar inte det så är det bara att spräcka remskivan med vinkelslipen, men skär försiktigt. Lycka till ! Quote
svante Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 om jag inte minns fel hade jag precis samma problem som dig, min hade en förbannad gummibussning också..... fick loss den efter att hållit på med den i ett par dar med en trasig trebent avdragare som resultat. Ta en bult passande mittenhålet och gör ett litet spetsigt hål i mitten så du får en grop att sätta avdragaren mot. Sätt i bulten en bit (ca 10mm) och montera avdragaren... testa, hoppas det löser sig. Quote
Jonte Posted January 8, 2004 Author Posted January 8, 2004 Jepp...samma sak här....gummibussningen åt h-e.... i detta läge pallar ingen avdragare..... Jag har haft några av husets bilmekaniker inne för att beskåda eländet...ryktet sprider sig :unsure: Det blir till att ta till vinkelslipen..... Quote
Baalzamon Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Hade precis samma problem när jag skulle byta på den BMW M20 som jag bygger på. Fick inte lös remskivan heller, det såg ut ungefär som på bilden. Till slut kom jag på att det gick att få kamremmen mellan kanten på remskivan och kanten på kåpan på den motorn. Med bara lite våld pressade jag dit remmen utan att plocka lös remskivan. Quote
Per Wackt Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Jepp...samma sak här....gummibussningen åt h-e....i detta läge pallar ingen avdragare..... Jag har haft några av husets bilmekaniker inne för att beskåda eländet...ryktet sprider sig :unsure: Det blir till att ta till vinkelslipen..... Har du provat met att spänna och slå samtidigt ? Som sagt brukar vara väldigt effektivt... Quote
Per Wackt Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Ett tips till... Om du ska kapa remskivan skär vid krysskilen om du har en sådan. Då skadar du inte axel om du skär för långt... Quote
Jonte Posted January 8, 2004 Author Posted January 8, 2004 Hade precis samma problem när jag skulle byta på den BMW M20 som jag bygger på. Fick inte lös remskivan heller, det såg ut ungefär som på bilden. Till slut kom jag på att det gick att få kamremmen mellan kanten på remskivan och kanten på kåpan på den motorn. Med bara lite våld pressade jag dit remmen utan att plocka lös remskivan. Nope...det går inte..... <_< Det är förresten en Pinto 2.0 Quote
Jonte Posted January 8, 2004 Author Posted January 8, 2004 Jepp...samma sak här....gummibussningen åt h-e....i detta läge pallar ingen avdragare..... Jag har haft några av husets bilmekaniker inne för att beskåda eländet...ryktet sprider sig :unsure: Det blir till att ta till vinkelslipen..... Har du provat met att spänna och slå samtidigt ? Som sagt brukar vara väldigt effektivt... Har varit på gränsen till brutal...... har spännt, värmt och slagit...... Quote
Marcus a Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Går det inte med våld så går det med ännu mera våld... SLÅÅÅ HÅRDARE :) Quote
BeLo Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Eftersom det är vinter och kallt kan du prova med att kyla axeltappen med snö och is samtidigt som du värmer remskivan, spänner avdragaren och slår med släggan... ;) Bengt Quote
Baalzamon Posted January 8, 2004 Posted January 8, 2004 Hur gör dom på Ford då, dom måste ju ha samma helvete? Dessutom är det säkerligen mycket mera trångt när motorn sitter i en vanlig bil ;) Quote
therealpinto Posted January 9, 2004 Posted January 9, 2004 Hej Det brukar alltid räcka med vanlig avdragare eller hembyggd avdragare. Jag har haft loss skivan på rätt många Pinto EFI nu... På bilden ser det ut som brickan till centrumbulten sitter kvar, så illa kan det väl inte vara? I värsta fall kanske du får ta ur veven och åka till nån med grövre doningar. /Gustaf Quote
Jonte Posted January 9, 2004 Author Posted January 9, 2004 På bilden ser det ut som brickan till centrumbulten sitter kvar, så illa kan det väl inte vara? :D Näää...så illa är det inte.....den satt där vid fototillfället.... Nu har vinkelslipen varit framme....men det behövs lite till innan den är loss Quote
plyshe Posted January 12, 2004 Posted January 12, 2004 Fyyyyyyy fan ! Dig e man inte avunsjuk på nu du! Hoppas du lyckas nån gång! Om inte byt till alfa-motor..du kan få en av mig. ...kanske! Quote
Jonte Posted January 13, 2004 Author Posted January 13, 2004 Ja just ja.....den här tråden hade jag förträngt..... Jag fick bort skiten i fredags, så nu tittar jag bara framåt..... ;) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.