Jump to content

Remskivejävel


Jonte

Recommended Posts

Lite naivt trodde jag att bytet av kamrem skulle ta någon timme, men se där sket man en lök.

Som det står så fint i Haynes manualen:

En avdragare behövs med sannolikhet på motorer med bränsleinsprutning

Jag skulle vilja göra tillägget: Våld, vaselin, gas, dynamit och kungsvatten :angry:

Jag började lite fint med en stor avdragare, men det funkade inte. Värmde lite med gassvetsen och drog lite till. Inte en rörelse.

Nåväl vi gör ett annat försök. Tog en 5mm plåt och borrade 4 hål som motsvarade de 4 M8 på framsidan av skivan. I med 4 bultar och börja dra, men det gick inte. Bultarna sträckte sig och blev en aning smalare samt att plåten gav efter.

Skam den som ger sig :unsure:

post-15-1073565030.jpg

Link to comment
Share on other sites

Varför ska du ha av remskivan när du byter kamrem ? Vad är det för motor?

I alla fall...

Knepet är att först spänna upp avdragaren ordentligt + ev. värma lite. Sen tar du en stor hammare/slägga och slår till på avdragaren. Slå ett hårt och bestämt slag på avdragarskruven som ligger mot veven. Kombinerar man drag och vibrations chock av ett slag brukar det mesta släppa... drar man bara så suger remskivan fast i axeln. I alla fall min erfarenhet. Funkar inte det så är det bara att spräcka remskivan med vinkelslipen, men skär försiktigt.

Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

om jag inte minns fel hade jag precis samma problem som dig, min hade en förbannad gummibussning också..... fick loss den efter att hållit på med den i ett par dar med en trasig trebent avdragare som resultat.

Ta en bult passande mittenhålet och gör ett litet spetsigt hål i mitten så du får en grop att sätta avdragaren mot. Sätt i bulten en bit (ca 10mm) och montera avdragaren... testa, hoppas det löser sig.

Link to comment
Share on other sites

Jepp...samma sak här....gummibussningen åt h-e....

i detta läge pallar ingen avdragare.....

Jag har haft några av husets bilmekaniker inne för att beskåda eländet...ryktet sprider sig :unsure:

Det blir till att ta till vinkelslipen.....

Link to comment
Share on other sites

Hade precis samma problem när jag skulle byta på den BMW M20 som jag bygger på. Fick inte lös remskivan heller, det såg ut ungefär som på bilden. Till slut kom jag på att det gick att få kamremmen mellan kanten på remskivan och kanten på kåpan på den motorn. Med bara lite våld pressade jag dit remmen utan att plocka lös remskivan.

Link to comment
Share on other sites

Jepp...samma sak här....gummibussningen åt h-e....

i detta läge pallar ingen avdragare.....

Jag har haft några av husets bilmekaniker inne för att beskåda eländet...ryktet sprider sig  :unsure:

Det blir till att ta till vinkelslipen.....

Har du provat met att spänna och slå samtidigt ? Som sagt brukar vara väldigt effektivt...

Link to comment
Share on other sites

Hade precis samma problem när jag skulle byta på den BMW M20 som jag bygger på. Fick inte lös remskivan heller, det såg ut ungefär som på bilden. Till slut kom jag på att det gick att få kamremmen mellan kanten på remskivan och kanten på kåpan på den motorn. Med bara lite våld pressade jag dit remmen utan att plocka lös remskivan.

Nope...det går inte..... <_<

Det är förresten en Pinto 2.0

Link to comment
Share on other sites

Jepp...samma sak här....gummibussningen åt h-e....

i detta läge pallar ingen avdragare.....

Jag har haft några av husets bilmekaniker inne för att beskåda eländet...ryktet sprider sig  :unsure:

Det blir till att ta till vinkelslipen.....

Har du provat met att spänna och slå samtidigt ? Som sagt brukar vara väldigt effektivt...

Har varit på gränsen till brutal......

har spännt, värmt och slagit......

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det är vinter och kallt kan du prova med att kyla axeltappen med snö och is samtidigt som du värmer remskivan, spänner avdragaren och slår med släggan... ;)

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det brukar alltid räcka med vanlig avdragare eller hembyggd avdragare. Jag har haft loss skivan på rätt många Pinto EFI nu...

På bilden ser det ut som brickan till centrumbulten sitter kvar, så illa kan det väl inte vara?

I värsta fall kanske du får ta ur veven och åka till nån med grövre doningar.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

På bilden ser det ut som brickan till centrumbulten sitter kvar, så illa kan det väl inte vara?

:D

Näää...så illa är det inte.....den satt där vid fototillfället....

Nu har vinkelslipen varit framme....men det behövs lite till innan den är loss

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...