Jump to content

välja motor


ake

Recommended Posts

Jag har en 2.8 liter Bmw motor men de är för många hästar (184) i den så jag kan väl inte bygga med den för bilen blir för lätt.

Ska jag lägga så mycket bly att den går igenom besiktningen och sen ta bort det?

Eller ska man välja annan maskin?

Om en annan motor så är det bara Bensinare som gäller eller kan man ta turbo diesel för dessa går att trimma mycket, vilka nackdelar är det i så fall?

Har hittat två dieslar, BMW 2.5 TDS 143 hp 94 och VW TDI 1.9 110 hp 99

Dieseln har mer vrid än bensin motorn.

Det är så svårt att bestämma sig nu så kom med lite förslag!

Men helst billiga alternativ och att det ska gå att para med någon växellåda som ryms i supre 7:an. Jag kan fixa adapter platta om det krävs, Har maskiner för det.

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger med en Duratec V6 på 170 hp (kompakt och lätt), och resten är också ganska lätta grejor, så det blir samma sak där; jag får väga upp bilen för att få den godkänd. (Mer än jag hade räknat med, tydligen. Jag trodde ju att motorn skulle vara tyngre än de vanligaste 4:orna, och att jag skulle få en hyffsad bit till låda också, men det verkar inte så...)

Ett annat alternativ ska tydligen vara att strypa motorn, men det verkar vara lite halvt godtyckligt vad som är godkännt och inte...

Diesel? Nja... :icon_blink: Moderna insprutningsdieslar kan kanske iofs funka, men frågan är om de kan få rätt karaktär för en lätt sportbil utan stora modifieringar. (Borde ju iofs gå att mixtra ganska mycket med det på en diesel med en rejält programmerbar styrbox...) Bensinare ligger ju ganska bra till av naturen, liksom; kanske lätta svänghjulet lite och extraktorrör och vettigt insug, så släpper nog de flesta bensinare gubbhatten ifrån sig! :D

Vrid är bara vrid. Acceleration får du av effekt, och det är varvtal multiplicerat med vrid. En vridstark motor svarar snabbt och lätt på låga varv, men tappar den vridet på högre varv (om den ens har några sådana! :D) så blir det ju inte så roligt när man försöker växla ner ett steg eller två och dra på rejält... :(

Jag funderar också på växellåda... Ford Pinto, Zetec eller Duratec-HE (rak 4) passar ju ihop med Ford MT-75 och Type 9, som är de vanligaste, men det ser inte ut att passa bolt-on på V6:an - så då kan man lika gärna räkna med adapterplatta och koncentrera sig på att hitta en trevlig låda. "Trevlig" och "billig" är kanske inte så lätt att kombinera, dock! :D

Link to comment
Share on other sites

Ford typ 9 är relativt lätt, kompakt, trevlig i karaktären, stark och billig........

Och angående diesel säger jag , hmmmm, å ena sidan är jag extremt löjligt förtjust i överladdade stora dieslar, hälst starka virvelkammardieslar, då karaktären på direktarna brukar vara rätt spetsig.

Men, de dieslar jag skulle kunna tänka mig rent karaktärsmässigt väger aldeles för mycket, och därför tror jag att dieseln kanske inte är det trevligaste alternativet.

Jag tror säkert att man kan åka riktigt fort på bana med en väl anpassad diesel, dessutom med vättig bränsleekonomi, men jag vet inte om det blir den roligaste bilen.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Ford typ 9 är relativt lätt, kompakt, trevlig i karaktären, stark och billig........

Jo, type 9 är nog ett av de bästa alternativen, och passar direkt på de flesta Fordmotoror - men vill man ha 6 växlar, tätare stegning osv så går det iofs att ordna:

http://www.quaifeamerica.com/transmissions...d/sierraseq.htm

...men då är det inte direkt billigt längre... :icon_blink:

Om man nöjer sig med 6 växlar och/eller sekventiell växlare på vanlig låda så kan man dock komma mycket billigare undan om man går på någon av de 6-växlade lådor som sitter i vissa BMW, japanska roadsters och lite annat. :) Det är sådana lösningar jag håller på och letar efter nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det blir Volvo B230 89:a eller senare med 531 topp. Men växellådan M47? Har volvo någon bätre?

Sen blir det 1031 bakaxel från volvo 940 och spindlarna 140.

Det är väl inte helt fel eftersom man kan plocka ut som max 500hp ur denna motor. En kompis kompis plockade ut ca 350hp ur sin utan smidda kolvar och min far svarvade 1.5mm av hans kolvar för att sänka komp.

Några tips angående växellådan?

Edited by ake
Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag med M47, och tycker den fungerar ok, den är ju tung, men skall man bygga en raktframmbil så spelar vikten mindre roll.

Annars så finns ju Volvo M90, har för mig den skall vara starkare, men kolla med nån som gillar volvoprylar.

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag med M47, och tycker den fungerar ok, den är ju tung, men skall man bygga en raktframmbil så spelar vikten mindre roll.

Annars så finns ju Volvo M90, har för mig den skall vara starkare, men kolla med nån som gillar volvoprylar.

m90 är väldigt mycket större än en M47

desutom väldigt tung till på köpet.

du får modifiera ramen en del för att få dit den...

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger med en Duratec V6 på 170 hp (kompakt och lätt), och resten är också ganska lätta grejor, så det blir samma sak där; jag får väga upp bilen för att få den godkänd. (Mer än jag hade räknat med, tydligen. Jag trodde ju att motorn skulle vara tyngre än de vanligaste 4:orna, och att jag skulle få en hyffsad bit till låda också, men det verkar inte så...)

Ett annat alternativ ska tydligen vara att strypa motorn, men det verkar vara lite halvt godtyckligt vad som är godkännt och inte...

Diesel? Nja... :icon_blink: Moderna insprutningsdieslar kan kanske iofs funka, men frågan är om de kan få rätt karaktär för en lätt sportbil utan stora modifieringar. (Borde ju iofs gå att mixtra ganska mycket med det på en diesel med en rejält programmerbar styrbox...) Bensinare ligger ju ganska bra till av naturen, liksom; kanske lätta svänghjulet lite och extraktorrör och vettigt insug, så släpper nog de flesta bensinare gubbhatten ifrån sig! :D

Vrid är bara vrid. Acceleration får du av effekt, och det är varvtal multiplicerat med vrid. En vridstark motor svarar snabbt och lätt på låga varv, men tappar den vridet på högre varv (om den ens har några sådana! :D) så blir det ju inte så roligt när man försöker växla ner ett steg eller två och dra på rejält... :(

Jag funderar också på växellåda... Ford Pinto, Zetec eller Duratec-HE (rak 4) passar ju ihop med Ford MT-75 och Type 9, som är de vanligaste, men det ser inte ut att passa bolt-on på V6:an - så då kan man lika gärna räkna med adapterplatta och koncentrera sig på att hitta en trevlig låda. "Trevlig" och "billig" är kanske inte så lätt att kombinera, dock! :D

En vridstark motor i mellanregistret accelerrerar snabbare än samma motor med hög topeffekt,

under förutsättning att man använder samma sorts vxllåda,typ vanlig 5vxl standardlåda.

Om man däremot använder en 6 vxl eller mer på lådan till motorn med hög toppeffekt då går det fort.

Det hjälper inte hur mycket effekt man har om det inte går hålla varvtalet inom det smala effektbandet :(

Vridet ger acc och toppeffekten bestämmer toppfarten :thumbup:

Av egen erfarenhet av karting (växlat) där effektbandet är ca:500 rpm, utanför detta händer ingenting, trots att toppeffekten är ca:40 hkr.

Man måste växla konstant , 6 växlar, för att det ska hända något.

Nu mer finns det fyrtaktmotorer på 250 cc och bara med centrifugalkoppling utan låda som ger ca: 28hkr och dom går lika fort och accar samma som ovan nämnda :D

Ska man enbart köra bana då kan man satsa på hög toppeffekt och många växlar, men ska det vara en gatbil då går det bättre om man satsar på lite mer vrid ;)

Caper ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger med en Duratec V6 på 170 hp[...]

En vridstark motor i mellanregistret accelerrerar snabbare än samma motor med hög topeffekt,

under förutsättning att man använder samma sorts vxllåda,typ vanlig 5vxl standardlåda.

Om man däremot använder en 6 vxl eller mer på lådan till motorn med hög toppeffekt då går det fort.

Det hjälper inte hur mycket effekt man har om det inte går hålla varvtalet inom det smala effektbandet :(

Jo - men denna motorn har inte lite mer vrid i mellanregistret, utan det är snarare så att det finns en vridpuckel under mellanregistret, en ovanför, och en liten svacka i mitten. :) Det är så att det känns i Mondeon, och jag tror ju inte den tendensen minskar i en lättare bil. Även med den 5-växlade lådan i Mondeon är det så att man inte riktigt kan utnyttja båda pucklarna om man försöker växla optimalt; den lägre blir mest en bekvämlighetsgrej för att flexa på motorvägen. (Den funktionen fyller den dock väldigt bra.)

Min idé med alternativt insug till V6:an är att få en mer normal karaktär, där man iaf har lite mer konstant vrid genom växlarna, istället för som nu, en svacka. (Eller snarare att man kör enbart på den övre puckeln med en 6-växlad och/eller tätstegad låda...) Som det är nu tappar man antagligen en del effekt som kunde göra bättre nytta i det "riktiga" registret.

2.5" fullflödesavgas med en "Special" och en liten slutdämpare ändrade förresten karaktären ganska markant på Mondeon... Och med ett K&N-filter i standardboxen förbättrades detta ytterligare något. Känns jämnare nu, och betydligt snabbare svar och mer vrid. Minsta lilla gaspådrag känns ögonblickligen, och vridet räcker för att hänga med i trafiken från 60 och uppåt på 5:an, om man är för lat för att växla. Rekommenderas varmt!

Återstår att se hur det blir med extraktorrör och två "Special" (ett system på var sida) på Westfielden... :)

Ska man enbart köra bana då kan man satsa på hög toppeffekt och många växlar, men ska det vara en gatbil då går det bättre om man satsar på lite mer vrid  ;)

Nu räcker iofs vridet i denna motorn i orginal ganska hyffsat när man kör normalt (vad nu det innebär... ;)) med Mondeon, så jag tror inte det är hela världen om man skulle flytta upp lite av bottenvridet i mellanregistret i en Westfield... :)

Har förresten fått tag i en låda nu; en 6-växlad från Honda S2000. :wohow: Med den vill man väl nästan medvetet stämma av motorn så att det lönar sig att växla flitigt! :D

Link to comment
Share on other sites

6-växlad växellåda från Honda S2000.

Vad fick du ge för den och hur stor är den och vad väger den?

Edited by ake
Link to comment
Share on other sites

6-växlad växellåda från Honda S2000.

Vad fick du ge för den och hur stor är den och vad väger den?

Jag gav 5000:- för en som gått 3500 mil. Den enda jag hittat på skrot ville de ha 12500:- för, men den har iofs bara gått 950 mil. (W105646 på Bildelsbasen.)

Om jag minns rätt så väger den ca 43 kg med olja och utgående medbringare, men utan växelspak, kopplingsarm och slavcylinder. Sprängkåpan är lite "äggformad" (rund + lite spetsig uppåt) och största bredden är ca 360 mm. Den smalnar snabbt av bakåt; kåpan är under 300 mm bred inom några få cm.

Avstånd från sprängkåpans framkant till växelspaken är ca 75 cm, och totallängden med utgående medbringare ligger väl på drygt 80 cm.

Den ser mycket "optimerad" och kompakt ut, trots att det är en rejäl hög drev i den. (6 växlar, back, och sedan är utgående nedväxlad lite.) Orginalcylindern ligger vinklad och praktiskt taget slickad utefter sprängkåpan, så den borde inte innebära några platsproblem. (Jag kommer nog iofs att använda cylinder med integrerat lager istället, eftersom jag inte har orginalgrejorna.) Egen integrerad oljepump har den också. Verkar vara ett mycket trevligt bygge.

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja nu är det färdig grubblat med motor, bakaxel, växellåda samt allt annat fast lite bekymmer med spindlar.

Har nu köpt en sierra 2,9i 89:a med trasig motor samt fick en motor med men 2,8i 110kw som har gått ca 9000mil.

Ja om man nu kan lita på det men motorn var i kanon skick och tilloch med ventilkoperna glänste.

Bilen ska plockas isär på fredag och lördag :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ford typ 9 är relativt lätt, kompakt, trevlig i karaktären, stark och billig........

Jo, type 9 är nog ett av de bästa alternativen, och passar direkt på de flesta Fordmotoror - men vill man ha 6 växlar, tätare stegning osv så går det iofs att ordna:

http://www.quaifeamerica.com/transmissions...d/sierraseq.htm

...men då är det inte direkt billigt längre... :icon_blink:

Om man nöjer sig med 6 växlar och/eller sekventiell växlare på vanlig låda så kan man dock komma mycket billigare undan om man går på någon av de 6-växlade lådor som sitter i vissa BMW, japanska roadsters och lite annat. :) Det är sådana lösningar jag håller på och letar efter nu.

tätare stegning kan jag förstå, men vad skall man ha så många växlar för?

Jag har kört min bil två sommrar nu, och femman använder man inte så ofta, enbart vid rask landsvägskörning, vid bankörning är det i princip bara tvåan och trean.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vridet ger acc och toppeffekten bestämmer toppfarten  :thumbup:

Effekten ger acceleration, vridet tar sönder saker ;)

men det är inte toppeffekten som är intressant, utan hög medelefekt i det varvtalsregister man använder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Du har ingen koll på vad BMW motorn väger?

Jag vet inte exakt vad den väger, men det är en riktigt tung klump i alla fall. Trotts allt en stor sexa utvecklad på sextiotalet. Ganska trevlig motor, men passar inte i en locost tyvärr. Vill man nödvändigtvis ha sexa från BMW, så rekomenderar jag M54 som satt i 3-serien och 5-serien från 1995 ungefär. Den hade block i lättmetall, och väger mindre än en vanlig B230. Dock är dom ju ganska dyra fortfarande.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att jag sett några uppgifter om detta på http://rejsa.nu - prova att söka lite där.
Jag vet inte exakt vad den väger, men det är en riktigt tung klump i alla fall. Trotts allt en stor sexa utvecklad på sextiotalet. Ganska trevlig motor, men passar inte i en locost tyvärr. Vill man nödvändigtvis ha sexa från BMW, så rekomenderar jag M54 som satt i 3-serien och 5-serien från 1995 ungefär. Den hade block i lättmetall, och väger mindre än en vanlig B230. Dock är dom ju ganska dyra fortfarande.

Tack så mycket bägge två

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...