Mr.P Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Vilken dimension bygger dom flesta ramen av 25x2 eller 25x1.5 ? Quote
heralue Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Skulle tro att de allra flesta använder 25x25x2. (Jag gjorde det inte) Quote
ake Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Jag tycker personligen att det är lättare att arbeta med 2mm tjocklek istället för 1.5mm. Men sen är det frågan om hur bra man är som svetsare och vilken utrustning man har. Sen är frågan hur mycket man ska belasta ramen, men vist håller 1.5mm om allt är okej och inga sprickor i svetsfogarna. Jag själv gör nästan inget annat än svetsar om dagarna och har tillgång till allt. Men alla har olika åsikter angående detta. Quote
Janne L Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 (edited) Hejsan! Detta ämna har varit upp förut! Sök här på forumet så hittar du tidigare trådar. SFRO rekomenderar 2 mm godstjocklek. m :D h Janne Edited May 23, 2005 by Janne L Quote
Mr.P Posted May 23, 2005 Author Posted May 23, 2005 Tackar ! Har nyss upptäck detta eminenta forum ,har inte hunnit läsa igenom bara, skulle tro att det mesta redan diskuterats men vissa saker kan man ta upp igen.Ang matrl. 1,5 kontra 2mm så skiljer det ca 18 kg på 50 m rör ,kilon som går att använda till annat. Men om det inte skulle hålla med 1,5mm ,då använder man 2mm i stället.Nu ska jag botanisera igenom forumet och se om det finns lite matnyttigt att läsa. :D Quote
BeLo Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 Vilken dimension bygger dom flesta ramen av 25x2 eller 25x1.5 ? Jag kör med 25x25x1,5 och kompenserar den klenare godstjockleken med utökad triangulering. Speciellt vid motorfästena inbillar jag mig att det är lämpligt. Bengt Quote
DIRAVI Posted May 23, 2005 Posted May 23, 2005 18 kg ger ca 3,5 hr mer effekt ;) m :D h Janne En turbo med kringutrustning borde man få in på 18 Kg ;) ger kanske mer än 3,5 häst iochförsig ;) Quote
therealpinto Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Jag tycker inte att man ska bygga med 1,5 mm om det inte är en lätt bil med liten motor (typ otrimmad Crossflow) man bygger. De engelska måtten ger en tjocklek på runt 1,7-1,8 mm om jag minns rätt. Viktskillnaden totalt sett blir marginell och det är lättare att bygga med 2 mm gods. /Gustaf Quote
Mr.P Posted May 24, 2005 Author Posted May 24, 2005 Mja ja håller med till viss del ,kan vara att 1,5mm passar till lättare bilar med mindre motorer. Sen om man bygger bokchassiet som är mindre än dom flesta bygger idag (eller ?) då är längden på bitarna kortare så 1.5 borde räcka till och bli nog stabilt.Har jag fel får jag nog höra detta :D Quote
svante Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Det har diskuterats i massor tidigare i detta ämne... SFRO anser att vi ska bygga med 2mm m.a.p krocksäkerhet och styrka, det är ju dom som godkänner fordonet. Det finns så mycket man kan spara vikt på och dessa 18kg som det rör sig om skulle jag vara glad att ha vid ett olyckstillbud. Full eller tom tank skiljer ju ca 30kg, vindruta med torkare/spolare lär ju väga lite också. Den där pizzan som var så god kanske man kunde skippat.. Så argumentet vikt i ramen..... släpp det. ;) En annan sak är om man har fri tillgång till material i den klenare dimensionen, men då får man dimensionera om ramen för att materialet är tunnare. Nästkommande eller nuvarande ägare kanske vill peta i en monstermaskin (läs turbo) och då håller det kanske inte. Detta var inte menat att vara ett irriterat inlägg men är lite trött på den ständigt återkommande vikthysterin. :thumbup: Quote
Mathias78 Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 men som sagt många bäckar små...... vikt dödar hästkrafter :D Quote
Lozec Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 (edited) men som sagt många bäckar små...... vikt dödar hästkrafter :D "Mathias Lindström, Töre Bygger på volvo delar!" :icon_blink: ;) Edited May 24, 2005 by Lozec Quote
Mathias78 Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 men som sagt många bäckar små...... vikt dödar hästkrafter :D "Mathias Lindström, Töre Bygger på volvo delar!" :icon_blink: ;) hahahaaa....där fick man så man teg!!!! :lol: fast Sten Parner har ju alu. block, sen finns ju alu axel å låda....så nog finns de lätta volvo prylar! :D Quote
DIRAVI Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 men som sagt många bäckar små...... vikt dödar hästkrafter :D "Mathias Lindström, Töre Bygger på volvo delar!" :icon_blink: ;) hahahaaa....där fick man så man teg!!!! :lol: fast Sten Parner har ju alu. block, sen finns ju alu axel å låda....så nog finns de lätta volvo prylar! :D Fast de alumotorerna väger endå dubbelt mot en lätt motor, och 1031 aluaxlarna är svintunga, alulådorna med, så lätta volvodelar får man nog drömma om. Quote
Mr.P Posted May 24, 2005 Author Posted May 24, 2005 Okej ! Verkar som 2 är det som gäller,och som du säger man ska ha marginalen på sin sida. Men att bli hysterisk över vikten på ramen tänker jag inte bli ,ramen är trots allt en del i ett helt koncept, sen var det ju så att Colin Chapmans ide var faktiskt att bygga så lätt som möjligt ,iofs var motor effekterna inte fullt så extrema för gemene man då som idag, men vikt tanken fanns i hela hans koncept. ;) Quote
Lozec Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Rätt inställning! :D Allt kommer väl ner till var man vill pruta på vikt och vad det får kosta. Själv tycker jag att de intressantaste diskussionerna är de där vi vågar föreslå nya knäppa okonvetionella (förhoppningsvis billiga) lösningar som inte provats tidigare (Diravi är ju ett föredömme i detta :) ) Och om vi skall vara riktigt ärliga, är det inte så att ingen egentligen vill ha volvodelar i en sjua?! ;) men så länge vi inte ser möjligheterna hos oprövade donatorer så ser man det som en en enkel väg... Fördelarna med att bygga med lättare komponenter är ju förutom bättre vägegenskaper även att strukturen/chassit kan dimensioneras "klenare" (märks det att jag vill ha igång en diskussion om donatorer, dimensionering etc) Quote
AlfaRonny Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Jag har triangulerat golvet och skall använda aluplåt istället för plåt. Sparar minst 20 kg där! Quote
Gripenland Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 (edited) Detta var inte menat att vara ett irriterat inlägg men är lite trött på den ständigt återkommande vikthysterin. :thumbup: Jag är vikthysterisk. Poängen med att bygga en sjua är ju att den är lätt. Sen får man ju sätta rimliga gränser. 6-700kg bil är ju fortfarande en väldigt lätt bil! Min ram är byggd med 1,5 mm godstjocklek. Vissa delar är i CroMo stål och iom att den är fabriksbyggd så ligger det ju i alla fall ett visst utvecklingsarbete bakom. Då bör man komma ihåg att ramen är byggd för mc motor. Själv hade jag varit tveksam att sätta en bilmotor i en så klen ram. 500kg i slutvikt och närmare 400hk håller den bevisligen för. Det har engelsmännen visat. Edited May 24, 2005 by Gripenland Quote
Lozec Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Jag har triangulerat golvet och skall använda aluplåt istället för plåt. Sparar minst 20 kg där! Hur tänker du då? 1m2 2mm alu väger ca 5,6kg 1m2 1,25mm stålplåt väger ca 9,8kg + att trianguleringen du nämner säkert väger lite. Missar jag något solklart? :blink: Quote
AlfaRonny Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 Jag har triangulerat golvet och skall använda aluplåt istället för plåt. Sparar minst 20 kg där! Hur tänker du då? 1m2 2mm alu väger ca 5,6kg 1m2 1,25mm stålplåt väger ca 9,8kg + att trianguleringen du nämner säkert väger lite. Missar jag något solklart? :blink: Kanske något överdrivna siffror men jag har ju andra dimensioner också. Enligt leveranssedeldeln på materialet väger KVPLÅT 2500X1250 1,5mm 37,5kg. Min aluplåt i samma dimension väger 12,7kg. Skillnad 37,5-12,7=24,8 Givetvis skall det klippas bort en del också men ändå. Quote
Mr.P Posted May 24, 2005 Author Posted May 24, 2005 Tja d blir lätt så man kompenserar det lättare materialet med lite extra strävor , å vips så är skillnaden helt plötsligt inte så stor gentemot d grövre materialet .Men d är nog så att vill man bygga för bilmotorer och sen ta ut lite effekt så kanske 2mm är att föredra, d finns andra saker att spara vikt på, jag kan banta 10 kilo,då blir jag lite mindre skrymmande också, kupen kan då göras mindre = d går åt mindre material , viola så har jag sparat ännu llite mera vikt, d gäller bara att tänka i nya banor, å prova nya möjligheter :D Har nog fått svar på frågan iallafall Quote
Mathias78 Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 de är ju så också att vid en kollision så ska ramen inte vara för stadig, den ska ju deformeras för att ta upp krafterna innan dom når föraren. men en sjua är inte krocksäker oavsett om man använder 1.5 eller 2mm i ramen. ramen håller garanterat med 1.5 om den är byggd och svetsad på rätt sätt. Quote
Mathias78 Posted May 24, 2005 Posted May 24, 2005 men som sagt många bäckar små...... vikt dödar hästkrafter :D "Mathias Lindström, Töre Bygger på volvo delar!" :icon_blink: ;) hahahaaa....där fick man så man teg!!!! :lol: fast Sten Parner har ju alu. block, sen finns ju alu axel å låda....så nog finns de lätta volvo prylar! :D Fast de alumotorerna väger endå dubbelt mot en lätt motor, och 1031 aluaxlarna är svintunga, alulådorna med, så lätta volvodelar får man nog drömma om. parners alublock väger 28kg med 104mm i borr(utan vev å kolvar), med specialvev får du ut max 3,9liter ur en 4:a. med rätt grejor så har man mer pulver än man behöver. Quote
DIRAVI Posted May 26, 2005 Posted May 26, 2005 (edited) men som sagt många bäckar små...... vikt dödar hästkrafter :D "Mathias Lindström, Töre Bygger på volvo delar!" :icon_blink: ;) hahahaaa....där fick man så man teg!!!! :lol: fast Sten Parner har ju alu. block, sen finns ju alu axel å låda....så nog finns de lätta volvo prylar! :D Fast de alumotorerna väger endå dubbelt mot en lätt motor, och 1031 aluaxlarna är svintunga, alulådorna med, så lätta volvodelar får man nog drömma om. parners alublock väger 28kg med 104mm i borr(utan vev å kolvar), med specialvev får du ut max 3,9liter ur en 4:a. med rätt grejor så har man mer pulver än man behöver. Presis, mycket mer effekt än vad som går att utnytja, och en motor som komplett väger kring 110-120 kg. altså dubbelt mot en Sviftmotor, eller MC-motorer i gemen. fär att inte tala om vad mr parner vill ha i utbyte för ett sånt block (nån som sa locost? ;) ) Jag tror att om man vill bygga en lätt bil, så är det första man skall göra att jämföra vikten på de tunga delarna. Motor, växellåda, bakaxel, och sedan börja tänka på lätta delar. En komplett volvomotor väger kring 170 kg, en C20XE ca 120, en swiftmotor enligt uppgift 55. En växellåda mellan 20 och 50 kg.... en 1031 kring 100 kg, en motsvarande bakvagn med sieraaxel som bas och egna bärarmar kring 40-50. en MC-motor inklusive växellåda väger 55-80 kg...... Min ram väger ca 80 kg med stålgolv, en extrem aluram väger 50-60 kg Vart är det billigast och enklast att spara in vikten? Edited May 26, 2005 by DIRAVI Quote
heralue Posted May 26, 2005 Posted May 26, 2005 Vart är det billigast och enklast att spara in vikten? Jag skulle tro att det är på föraren :lol: :lol: :lol: Quote
Eddy Posted May 26, 2005 Posted May 26, 2005 Vart är det billigast och enklast att spara in vikten? Jag skulle tro att det är på föraren :lol: :lol: :lol: Jag har slimmat bort 25 Kg (på mig själv). Hur många hästar blir det? 3-4 kanske. :D (Mycket skrik för lite ull sa käringen som klippte grisen) ;) Eddy Quote
DIRAVI Posted May 26, 2005 Posted May 26, 2005 Vart är det billigast och enklast att spara in vikten? Jag skulle tro att det är på föraren :lol: :lol: :lol: -50 kg :whistling: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.