Olofson Posted May 1, 2005 Share Posted May 1, 2005 Funderar på vad jag ska ha på min Westfield V6. (Lite tidigt, men jag vill iaf orientera mig så att jag har en idé om vad det kommer att kosta när allt är som jag vill ha det.) Eftersom det är 170 hp och hyffsat med vrid en bit ner i registret (dubbla insug med olika längder, så det blir två pucklar på vridkurvan) så funderar jag på om det kanske kunde vara idé med lite extra gummi bak. Har letat runt lite här och hittat en del intressant info, men det kvarstår fortfarande en del frågetecken. Först och främst, hur påverkas en 7-kopia av däckbredd fram/bak? Hur mycket mer kan man ha bak än fram innan utan att sabotera väghållningen? Hur påverkar lågprofildäck med typ 15"-fälgar och större? De flesta verkar köra med det, men vad jag förstått har det mer att göra med utseende och tillgång på däck än väghållning. För racing med denna typen av bilar verkar det bara vara 13" som gäller, och det verkar ganska logiskt med tanke på den låga tyngdpunkten och utmärkta balansen. Med större fälgar (mer ofjädrad massa + stummare däckstomme) tappar man väl mer i grepp på ojämnt underlag än man vinner i stabilitet? Vad är optimal däckbredd på de här bilarna för 13"-fälgar med 6", 7" och 8" bredd? Vad blir stabilast och/eller ger bäst väghållning? Jag hade iaf tänkt köra 13" eller möjligen 14". Tycker det ser fel ut med "bara gummi på fälgen" på en Westfield, speciellt med V8-huven och vindavvisaren som jag ska ha. Men det verkar inte vara så lätt att hitta breda däck till sådana, om man inte är beredd att betala vad som helst... :icon_blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Tja! Det är inte lätt det här med att välja däck... Jag har valt att köra på 13" på min westfield, det kändes bäst så :) Fälgarna är 7" breda, men det är inga problem att åka med 8" om man vill, skicka bara ett mail till någon på westfield i England så berättar dom vilket offset du bör ha på fälgen. Jag valde att köpa R-däck till mina fälgar, dels för att dom är bra och kostar ungefär lika mycket som vanliga däck. Jag gick till den lokale däckkrängaren och bad han beställa hem Yokohama a032r i 205/60-13. Har för mig att jag betalade 4800 för däcken (med frakt) inklusive montering och balansering. Tycker inte att det är så dyrt med 1200:- per däck inkl mont och balans. Jämför med ett typ 205/45-16 i lite bättre sort så blir det ungefär samma pengar. Lycka till med att hitta fälgar iaf! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted May 2, 2005 Author Share Posted May 2, 2005 Det verkar ju som sagt vara 13" man ska ha egentligen. Blir väl hårt och stötigt så det räcker ändå? ;) Det är ju helt ok. Hade räknat med mer, faktiskt. Tror jag har gjort det redan. :) Enkelt och stilrent ska det vara. British Racing Green + krom och polerat. Superlite verkar ha precis vad jag söker: http://www.superlite-wheels.com/wheels/Chrome.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
24-Seven Posted May 2, 2005 Share Posted May 2, 2005 Håller också på att bestämma mig för vilka däck och fälgar jag skall ha på min Westfield. Vill man ha 13", 15" eller 16"?? 13" är väl egentligen optimalt, låg vikt, högre profil på däcken = bättre väghållning och bekvämare att köra med. Men jag tycker bilen får en klenare framtoning med så små fälgar, samt att det är nästam omöjligt att få tag i däck i dimensionen 205 60 13 eller för den delen 225 55 13, om man inte vill ha R-däck 16" gör enligt mitt tycke att bilen ser kraftfullare ut. Tyskarna använder 16" på sina Westfields, har mailat Zauber tuning i Tyskland och de säger att 9x16 fälgar med ET 22 fungerar kanon bak (om man skär av lite av innerkanten på skärmarna...) :whistling: +finns en uppsjö med bra däck. 15" borde ju vara den optimala kompromissen, , Enda jag egentligen kommit fram till är att jag vill ha bredare fälgar bak än fram och att det inte får kosta för mycket över 10k /Martin Johansson Westfield Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Verkar vara en bra tråd att damma av... Jag vill ha 13" med ballongdäck på min bil. Funkar det med Sierra bromsar eller vad ska jag annars välja? Sierranav för skivor både fram och bak men jag har inte skaffat bromsskivor ännu. Vad letar jag efter? Läste att det finns solida framskivor till Sierra som verkar mindre. Bromsokssadel får jag väl göra själv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Om du nöjder dig med bromsarna från tidiga 2.0-Sierror så skall det fungera fint med 13" eftersom det var original på dem - dessa är dessutom ventilerade så jag tycker att du skall satsa på dem. På min donator som var en V6 från -90 var det större frambromsar och därmed också 14"-fälgar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Är det bara jag som ska köra med 17".... :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Du blir nog ganska ensam... Själv skall jag köra med 15", mest för att få plats med lite större bromsar än vad som går in under 13" och sedan är däcken till 15" sååå mycket billigare än till 16" eller 17". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Ok. Så större än 14" blir man aldrig tvungen att ha oavsett årsmodell på sierra (om man inte ska handla racergrejor då). Om man kollar mekonomen (eller om det var micro) så finns det ju en solid framskiva till Sierra. Är det den? Det lustiga är att bakskivorna, som ju bara finns i en variant då blir större än framskivorna. Kanske skulle man kunna sätta en solid framskiva även bak... :unsure: Den solida framskivan trivs väl egentligen bäst ihop med trummor bak.... Tycker inte 17" är fult men tycker det ser mer racing ut med 13" på en sjua. Formel1-skada.... Sen väger 13" mindre och däcken blir billigare.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 (edited) Har 2 uppsättningar jp fälgar 4 ekrade små 13 tummare...en uppsättning 6 tum och en 8 tum... en för vanliga däck och en för R däck är tanken.....klart en lätt 7:a skall ha 13..men bygger man en tung kan man ju gärna ha tunga hjul :biglaugh2: så tycker jag... iofs ligger det en glassätar uppsätning 7*15 fälgar med 205*50* däck... men dom är förmodligen för tunga :D :racesmile: Edited February 21, 2007 by Jocke E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Lätt sjua? En annan har 17-tummare och Volvo 940-bakaxel... Skulle kunna tro att jag satsa på tyngsta sjuan. Men jag har gått ner 5 kg den senaste månaden, borde jämna ut sig med ett hjul i alla fall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted August 31, 2006 Share Posted August 31, 2006 Jag hade 17" på min 7a, dock var det en Dala7 , men rullomkretsen på tex 205/40-17 är bara 1818mm och dia metern 590, att jämföra med exempelvis 205/60-13 som har en rullomkrets på 1757mm och en diameter på 576mm, faller gott och väl inom ramen för +-5% för att hastigetsmätaren ej skall visa fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 En lätt 7:a kan ju enkelt starta på 2:ans växel, så egentligen borde man eftersträva större omkrets på hjulen och därmed slippa dreva om bakaxeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Sierra 2.0 utan ABS (med trummor bak) funkar som sagt på 13" utan problem, den har 240 mm ventilerade skivor fram och 9" trummor bak. 260 mm skivor fram och 253 mm skivor bak (Sierra med ABS samt 2.9) kräver 14" för att man ska vara säker men rymliga 13" fälgar går också. Exempelvis passar mina Revolution 4-spoke splitfälgar över dessa bromsar. Vill man ha skivor bak som tar mindre plats kan man bygga med solida 240 mm skivor från tidiga Fiesta eller Escort MkIII. Men har man Sierrans hubbar/nav bak måste de också byggas om för att flytta in oken i så fall. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
24-Seven Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Min bil skulle göra 274km/h på 5an om den orkade varva ut... Jag tror generellt sett ( i alla fall med Typ 9 låda och Sierra diff) att man vill ha liten rullomkrets = bättre acc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 19, 2007 Share Posted February 19, 2007 Balla och billiga fälgar: http://www.racewaysdiecastmodels.co.uk/acatalog/Wheels.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.