Göran Nilsson Posted August 29 Posted August 29 (edited) Jag funderar på kommande uppgraderingar till Monoposto, en av de är om man skulle öka spårvidden både fram och bak med 100mm per sida. Nuvarande spårvidd fram är 1585mm och som jag tänker skulle ny spårvidd bli 1785mm. Jag förstår att utöver bärarmarna så blir det nya bromsslangar, styrstag, push rod, och drivaxlar men jag har inte riktigt kläm på hur det påverkar köregenskaperna. Bumpsteer borde väl inte påverkas, eller ? Vad vet Ni eller vad tror Ni ? Edited August 29 by Göran Nilsson Komplettering Quote
therealpinto Posted August 30 Posted August 30 Generellt sett kan man ju säga att du får mer sidledsgrepp när bilen blir bredare. Men balansen i bilen påverkas också av förhållandet mellan axelavstånd och spårvidd, enkelt uttryckt tenderar bilen att vara mer stabil när axelavståndet är "långt" i förhållande till spårvidden. Att öka spårvidden kraftigt på en bil med givet axelavstånd kan alltså göra den lite lynnigare i beteendet. Om det är ett problem eller inte beror mycket på var man hamnar i förhållande mellan axelavstånd och spårvidd (och vad det är idag). Vår erfarenhet är att går man under 1.4:1 blir stabiliteten dålig, dvs om inte axelavståndet är minst 1.4 ggr spårvidden. 1 Quote
Göran Nilsson Posted August 30 Author Posted August 30 Okej, det var intressant. Monoposto har axelavstånd på 2715mm, så med en ny spårvidd om 1785mm blir förhållandet 1,52. Quote
Klubbsson Posted August 30 Posted August 30 Du kan få provköra Säl på Kinneklulle nästa år, den har 1,33. Har inte riktigt vågat utforska egenskaperna på ämnet. Quote
Göran Nilsson Posted August 30 Author Posted August 30 5 timmar sedan, Klubbsson sade: Du kan få provköra Säl på Kinneklulle nästa år, den har 1,33. Har inte riktigt vågat utforska egenskaperna på ämnet. Ja, vi kan byta bil några rundor på Kinnekulle nästa år. Jag tänkte inte göra denna uppgradering just nu men så får du prov en "lång" bil ändå. 😎😉 1 Quote
Recommended Posts