Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjenare,

Undrar om Ni har erfarenheter på Bengalack?

Nu är det inte till bilbygge utan till projekt entrétrappa där jag planerar en stålkonstruktion i svartstål och färdiga vangstycken i galvat stål + räcke i svartstål. Hela konstruktionen ska vara sidenmatt svart. Målade ju NeoZeven med POR-15 och hela denna process med tvätt, etsning och målning och det är ju en jäkla bra färg men funderar om Bengalack är motsvarande bra då den finns på fler ställen.

Applicering tänker jag fin rulle och pensel.

På den målade konstruktionen ska sedan granitsteg limmas, typ med någon PL400/600/800

/ Jocke

Posted (edited)

Jag målade gamla staketpinnar med sidenmatt hammarlack slätlack för ca 10 år sedan, körde roterande stålborste och sen målade.

Tänker väl att bengalisk borde vara typ samma.

IMG_9933.thumb.jpeg.78a5218331f0c86043a9a2e161e1f874.jpeg

Edited by tpau
  • Like 1
Posted

Jag rollade vår plåtklädda skorsten för ett gäng år sedan. Har kanske mattats av något men sitter fortfarande utan att ha flagat. 👍

• Like 1
Posted

Beställde hem lite Bengalack för att testa (fast det blir ju inget lång-test)....sen känns det lite dumt då jag vet hur bra POR-15 är 😉

Posted (edited)
On 2025-09-07 at 14:07, tpau sade:

Jag målade gamla staketpinnar med sidenmatt hammarlack slätlack för ca 10 år sedan, körde roterande stålborste och sen målade.

Tänker väl att bengalisk borde vara typ samma.

Jag tror det finns en väsentlig skillnad dock, hammarlack (Hammerite) innehåller silikon så blir svårt om man nu skulle vilja måla över med annan färg.

(om jag fattar det rätt)

Edited by Jocke4U
Posted

Målade tyvärr mitt chassi med smooth hammarlack, skulle nog säga att den har ungefär samma kvalitet som svart sprayfärg på biltema. Sen har jag grejor i trädgården som har vart ute med klassisk hammarlack i 20år som fortfarande ser bra ut.  Så det är tydligen skillnad på hammarlack och hammarlack.

• Like 1