Jari Posted July 17, 2025 Posted July 17, 2025 Jag var ute idag och körde i shorts för första gången, har alltid haft byxor på mig tidigare. Med lite aktiv körning så blev det fruktansvärt varmt vid fötterna. Jag har ruta och dörrar när jag kör på gata. Är det någon har bra tips på ventilation vid fötterna, som inte ser för j..ligt ut på utsidan? Helst något som går att reglera. Quote
heralue Posted July 17, 2025 Posted July 17, 2025 Fred Flinta hade väl en variant. (förlåt #jari jag kunde inte låta bli …) 1 Quote
tpau Posted July 18, 2025 Posted July 18, 2025 Direkt framför rutan där caterham med värme tar luften. Är nog bland den kortaste vägen och du tar luft från en punkt med ett lätt övertryck. Annars brukade ju gamla bilar ha som ett litet öppningsbart scoop på sidan vid fötterna…. Jag insåg igår att min brandvägg inte är tät nog varje gång fläkten slog igång, för mig skulle en temperatursänkning vara att tejpa alla kvarvarande öppningar T Quote
Jari Posted July 18, 2025 Author Posted July 18, 2025 Min vägg mot motorrummet är nog inte heller speciellt tätt, det kommer mycket varmluft in till fötterna. Man kanske skulle försöka täta det på något sätt. Jag tänkte kanske en lucka mot sidan, men det får inte se dumt ut på utsidan. Ett par gälar hade funkat, men jag vet inte om jag lyckas göra det eftersom jag har en rostfri plåt (inte aluminium som de flesta andra har) på utsidan. Jag får kolla lite hur Caterham har gjort. Quote
Christer J Posted July 18, 2025 Posted July 18, 2025 Kan en variant vara en lucka i golvet som släpper luft bakåt? Kan ju sitta under knäna, för att få drag och cirkulation 1 Quote
Jari Posted July 21, 2025 Author Posted July 21, 2025 Jag upptäckte att jag har gälar färdigt i huven där Caterham har intaget till värmepaketet. Jag har plats under att göra en liten låda med anslutning för slang till förarsidans fötter. Får göra en dränering av lådan också, annars rinner väl allt regn- och tvättvatten ner i bilen. 1 Quote
Recommended Posts