Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan

Söker en kopplingskåpa som passar på min Ford 2.0 Zetec som kommer från en Focus ST170. Vilken låda den passar till är mindre viktigt då jag ska anpassa den till en annan växellåda.

Mvh Jonathan

Posted

Just den kåpan passar väl inte min motor? Jag har en ST170-motor från en focus, visserligen har den en durateclogga på ventilkåpan, men vad jag läst mig till är det en zetec E i grunden. Motorn har gjutjärnsblock.

Ford borde få ett pris för den mest förvirrande nomenklaturen på sina motorer. 🙄

Posted

Ah sorry, den var inte till 2.0. Men det finns en hel del delar till dem i UK. Bara att söka.
Precis, den riktiga Duratec har ju stålfodrat alublock, förvirrande attde kallade de sista Zetec för Duratec

Skickat från min SM-S908B via Tapatalk

Posted

Tur, då var jag inte helt fel ute. 😄

Ny kåpa från GB är klart ett alternativ om det inte råkar vara någon som har en kåpa till övers inom landet.

Posted

Om du ändå ska såga o svetsa borde en sån här passa:

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/Sök/Bildelar/s1/Ford/FORD-SCORPIO/1995_1998/Växellåda-&-Drivaxel-&-Mellanaxel/Växellåda-manuell-5_vxl/_/ID-19168941

Jag tror att det är en MT75 låda.

oavsett så hade Ford Europa 2 huvudbultmönster, en rak fyrcylindrig och en V6. 
Så allt gammalt 70-90tal borde funka, även diverse lådor frångå gamla framhjulsdrivna eskorter och så vidare.

/T

Posted
5 timmar sedan, jonka sade:

Hejsan

Söker en kopplingskåpa som passar på min Ford 2.0 Zetec som kommer från en Focus ST170. Vilken låda den passar till är mindre viktigt då jag ska anpassa den till en annan växellåda.

Mvh Jonathan

Lämpligast är ju att köpa en sprängkåpa till en typ-9 växellåda.

IMG_0757.jpg

Posted
3 timmar sedan, tpau sade:

Om du ändå ska såga o svetsa borde en sån här passa:

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/Sök/Bildelar/s1/Ford/FORD-SCORPIO/1995_1998/Växellåda-&-Drivaxel-&-Mellanaxel/Växellåda-manuell-5_vxl/_/ID-19168941

Jag tror att det är en MT75 låda.

oavsett så hade Ford Europa 2 huvudbultmönster, en rak fyrcylindrig och en V6. 
Så allt gammalt 70-90tal borde funka, även diverse lådor frångå gamla framhjulsdrivna eskorter och så vidare.

/T

Den går att skruva mot blocket men sena 2.3 är gjorda för 240 mm koppling så den kanske inte är idealisk.

Ska du ha kåpa i aluminium eller gjutjärn? Hur ska anpassningen mot den andra lådan göras? Det kan påverka lite vad som är rimligt att leta efter.

För övrigt så är alla Zetec "lika" mot växellådan dvs du kan lika gärna ta en vanlig Mondeo eller Focus 1.6 eller 2.0 växellåda att slakta. Även Pinto och DOHC automat fungerar.

Posted

Aluminium var tanken.

Tanken är att docka ihop kopplingskåpan med växellådan med hjälp av en adapterplatta närmast lådan. Om möjligt utan att bearbeta kopplingskåpan och svetsa den.

Posted

Godtycklig pinto till typ 9 borde vara rätt, de är inte helt vanliga till salu i Sverige men finns massor av sorter från UK, skriv Pinto Bellhousing i eBay så hittar du lite olika.

Jag har handlat en del med gott resultat från Baltikum där de fortfarande verkar skrota gamla Sierror.

/T

Posted

Enklast är ju att göra så här.

Sprängkåpan följde med en rally låda som jag köpte och den hade suttit på en Opel

och det du ser fast skruvat är adaptern till typ-9 växellådan

IMG_0308.jpg

Posted (edited)

Super7: Precis så jag tänkt mig, förutsatt att ingående axeln på lådan är tillräckligt lång så att den når fram.

Gustaf: Alfa Romeo, men säg inget till Alfafolket. 🙂 TS-motorer växer inte på träd längre och ST170 har ju betydligt mer effekt original, så jag tror det kan bli en bra lösning.

Edited by jonka