rollexe Posted yesterday at 10:36 AM Share Posted yesterday at 10:36 AM Reglerna för ombyggt fordon är att drivlinan byts ut och att styrningen eller bromsarna byggs om också. pratade med reg besiktningsmannen då jag regnade in en bil och frågade om reglerna och han sa gällande styrningen att det inte är godkänt att byta styrväxel till en annan styrväxel utan att behövde ha en annan lösning typ styrsnäcka. Har någon regnat ombyggt fordon eller vet vad som krävs? Tänker på styrningen och bromsar vad som krävs för att det ska gälla som giltigt för ombyggt fordon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted yesterday at 12:40 PM Share Posted yesterday at 12:40 PM För ombyggt fordon gäller väl att du ska ändra eller byta tre olika system. Motor, drivlina, bromsar, styrning, hjulupphängning är väl de olika systemen som kan räknas in tror jag. När jag byggde ombyggt fordon så ändrade jag motor, växellåda och bromssystem. Bilen var en VW Scirocco GTI från 81 som fick 1.8 20v turbo motor, 02A växellåda med vajerstyrning istället för stela leder samt bromssystemet byggdes om till skivor bak, större skivor och ok fram samt bromsvåg istället för bromsservo. Nej det går att byta styrväxel till styrväxel vad jag vet men det får inte vara "bolt on" utan måste kräva omkonstruktion av nånting typ infästningar eller liknande så där hade nog besiktningspersonen fel. Som vanligt så är kunskapen där väldigt varierande så man får ta vad dom säger med en nypa salt och vända sig till SFRO för att få reda på vad som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rollexe Posted yesterday at 12:56 PM Author Share Posted yesterday at 12:56 PM Men även om jag byter styrväxel så måste jag väll även byta rattstång eller räcker det med styrväxel? Det är bra med SFRO så det blir rätt info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted 18 hours ago Share Posted 18 hours ago Definitionerna säger; Ombyggt fordon: serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats; ursprungsfordonets grundkonstruktion ska utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna; följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen 1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts, eller 2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats; följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad 1. styrinrättning med rattaxel utbytts, 2. motor med kraftöverföring utbytts, eller 3. bromssystem utbytts; Texten är "teknikneutral" dvs det är absolut OK att byta från en kuggstång till en annan (men i samband med att även rattaxel byts). Men det gäller förstås att man kan visa att "tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats". Styrväxeln man byter till ska alltså ha annan prestanda/funktion än original. Generellt sett brukar det accepteras att byta till en styrväxel med snabbare utväxling men som i övrigt kan vara rätt lika (typexempel BMW E36 styrväxel i BMW E30) men det är alltid smart att se till att det krävs en fysisk ombyggnad av fästen osv. Bredden mellan ledpunkterna bör ju inte ändras om man inte ändrar andra saker för det påverkar ju geometrin. En annan "smart" lösning är att till exempel byta från hydraulservo till elservo eller liknande. SFRO har besiktat mängder av bilar som följer definitionen, om BI säger att det bara är byte från snäcka till kuggstång eller vice versa som "räknas" så tolkar han föreskrifterna annorlunda än vad de flesta andra gör. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören K Posted 18 hours ago Share Posted 18 hours ago Vad är din ursprungliga plan för ditt bygge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rollexe Posted 18 hours ago Author Share Posted 18 hours ago Det är att bygga om en Porsche 944 s2 till eldrift med tesla motor. Även byta till rattstång med elservo och en styrväxel utan servo. Bromsarna är renoverade och tänkte inte ändra dom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted 10 hours ago Share Posted 10 hours ago @therealpinto Jag håller också på att elkonvertera en Porsche 944 och i samband med detta så kommer motorn monteras vid bakaxeln (tvärställd) mot originalet under huven fram. Kan det göra att man inte behöver göra ytterligare ändringar utöver motorbytet (bromsar, styrväxel)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rollexe Posted 8 hours ago Author Share Posted 8 hours ago Så har jag också tänkt att motorn blir bak där växellådan satt och batterierna där motorn satt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted 5 hours ago Share Posted 5 hours ago nu kan jag inte påminna mig var jag läste eller diskutera detta, så dålig källa ?? (men Mr Pinto kan kanske hjälpa till) Elkonvertering kunde åtminstone när jag börja bygga för 5 år sedan (och sikta på enbart ombyggt fordon) troligen anses vara ett sådant stort ingrepp att det i sig kunde räcka som ombyggt fordon och man kunde behålla bromsar och axlar som de va Man kastar ju ut en hel del grejer som gör det ganska ombyggt och svårt att återställa. Men det faller väl under tolkning av regler så kanske är " clear as mudd " Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts