Jump to content

Bygga GT40 Mk1

Recommended Posts

Hej Forumet. 

Jag är ny här och letar inspiration och kunskap då jag planerar att bygga en GT40 Mk1 (byggsatts). 

Så första frågan jag behöver svar på är: Vilken byggsatts/leverantör är bäst? Jag har tittat på flertalet olika leverantörer och försökt jämföra men tycker det är svårt. 

Tack på förhand. Mvh Emil 

Finns nog ingen klart "bäst", beror på vad som är viktigt för dig.
En populär leverantör var southern GT, men dom sålde sin verksamhet och heter idag AK sports cars. Det är samma bilar och delar du får, bara nytt blod 🙂
Ska du åt mer originaltroget så kanske gamla Gelscoe är något för dig om plånboken är stor? Dom har dock också gjort sig av med sin verksamhet(en av ägarna ville tydligen ut) och numera går dom under GM Automotive Engineering LTD.
Alternativ i det dyrare träsket är även RCR eller Superformance.

Ska du åt budgethållet så finns Tornado sportscars.

Tittar du längre bort finns ännu fler leverantörer av kit, så fältet av dem är stort 🙂

33 minuter sedan, swedishGT40 sade:

Finns nog ingen klart "bäst", beror på vad som är viktigt för dig.
En populär leverantör var southern GT, men dom sålde sin verksamhet och heter idag AK sports cars. Det är samma bilar och delar du får, bara nytt blod 🙂
Ska du åt mer originaltroget så kanske gamla Gelscoe är något för dig om plånboken är stor? Dom har dock också gjort sig av med sin verksamhet(en av ägarna ville tydligen ut) och numera går dom under GM Automotive Engineering LTD.
Alternativ i det dyrare träsket är även RCR eller Superformance.

Ska du åt budgethållet så finns Tornado sportscars.

Tittar du längre bort finns ännu fler leverantörer av kit, så fältet av dem är stort 🙂

Tack Daniel för svar. 
Letar efter kvalité och något som håller över tid då jag ändå ska lägga ner en hel del timmar.
Sprang på ett australienskt bolag som heter "Absolute Race" något du/ni känner till? 

Ska kolla upp dina förslag.
Återkommer säkerligen med fler frågor 🙂 

I dagsläget hade jag personligen tittat på AK Sportscars (tidigare Southern GT). Anledningen till detta är bland annat att de är mycket trevliga och enkla att ha att göra med. Något som inte alltid är fallet med alla leverantörer. En annan viktig anledning till detta är att det finns flera byggen i Sverige och åtminstone två i din närhet så inspiration och och tips är lättare att få. Även om man bygger ett kit så kommer man stöta på många problem och lösningar som kräver egen konstruktion så support är viktigt för att ro ett sådant projekt i hamn. Till detta är det också en konstruktion som är känd av SFRO vilket är en fördel för registreringsprocessen. Jag tror att åtminstone RCR är aluminium monocoque vilket eventuellt inte ens är möjligt att få igenom besiktningen . Kolla i så fall med din SFRO-besiktningsman så att du inte stöter på problem senare. 

Det finns såklart massor med frågor och fallgropar så titta runt på forumet i byggtrådarna och besök  Mangans byggträff i september där du garanterat kommer hitta Sveriges största samling GT40 byggen på ett och samma ställe. 🙂

Edited by fege

Jag hade nog kollat närmast på AK Sportscars som @fege säger.....tänk sen på att reglerna om "amatörbyggt fordon" inte inkluderar "byggsatser" (typ mekano 😉
Du måste sprida inköpen mer än att köpa från en leverantör, det är inte omöjligt MEN jag vet att t.ex. Andy på Tornado inte säljer till andra som bygger annat chassi (nån jäkla brittisk stolthet heller nån annan skit.....en del i UK är minst sagt konstiga 😮 )

Var gränsen går för mängden inköp hos en leverantör kontra utspritt  bestämms i ursprungkontrolen (transportstyrelsen) och har ingen aning var gränsen går

Köpte lite från https://gtracingonline.co.uk/ också

Jämfört med en en sjua så är det mycket svårare att "köpa sig loss"...men det går 

Vad kul med fler byggare!

Jag bygger på ett AK40 bygge, gamla Southern som ni har talat om ovan. Är väldigt nöjd med dom som leverantör, hjälpsamma och snabba att svara. Sedan är krävs det bearbetning för att få det att fungera, allt passar inte rakt på för att uttrycka det milt 🙂

Precis som FEGE var inne på, åk och titta på byggen och prata med folk. Jag hade aldrig lyckats ro detta bygget i land utan all hjälp jag fått via er på forumet i olika former. 

Du är välkommen och titta på mitt bygge, finns i Alingsås. Skall även försöka släpa med metallbitarna till Mangans GT40 träff i September 🙂 

Hej Niclas. 

Tack för inbjudan. Kommer gärna över och tar en titt. 
Om jag ska ro detta i land så kommer jag som det verkar behöva er hjälp! 🙂
Men då ses vi i Sep!

• Like 1