Jump to content

Komplett ram?


Recommended Posts

9 timmar sedan, B.Svensson sade:

Jag funderar på bästa genvägen 😁

Finns det någon i landet som tar på sig att bygga komplett ram alt rullande chassi? 

Hej, snabbaste genvägen är väl att köpa en helt färdig bil eller har du några speciella krav på ramen du önskar dig ?   

Link to comment
Share on other sites

Hej Göran,

Visst är det väl lättast att köpa en helt färdig… men jag har lite idéer hur jag vill att det ska vara, tex med buren och designen och färgen såklart.
Många bilar som kommer ut på marknaden är byggda med komponenter från flera olika fabrikat och modeller men jag vill nog att det mesta kommer från samma donatormodell och är så problemfritt som är möjligt.  Min ”önskelista/ kravspecifikation”  har ju mognat fram allteftersom de senaste åren då mina idéer i tidigare byggplaner var mer extrema… Som om inte dessa önskemål begränsar utbudet tillräckligt så vill jag dessutom fortfarande ha dragkrok 😅

Inte ens ett komplett kit från England uppfyller alla mina önskemål och  lägg därtill vår valuta och importkostnader så främjar det ju önskan om att hitta genvägar 😊

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår dej helt och fullt ut, har man egna idéer är det svårt att köpa något färdigt även om det bara skulle var en lös ram. Det är mycket tillfredsställande att genomföra något efter egna idéer men ibland blir det inte alltid så billigt. Jag hoppas att du kan finna någon eller ett sätt som hjälper dig att uppnå målet. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Göran,

Visst är det väl lättast att köpa en helt färdig… men jag har lite idéer hur jag vill att det ska vara, tex med buren och designen och färgen såklart.
Många bilar som kommer ut på marknaden är byggda med komponenter från flera olika fabrikat och modeller men jag vill nog att det mesta kommer från samma donatormodell och är så problemfritt som är möjligt.  Min ”önskelista/ kravspecifikation”  har ju mognat fram allteftersom de senaste åren då mina idéer i tidigare byggplaner var mer extrema… Som om inte dessa önskemål begränsar utbudet tillräckligt så vill jag dessutom fortfarande ha dragkrok 😅

Inte ens ett komplett kit från England uppfyller alla mina önskemål och  lägg därtill vår valuta och importkostnader så främjar det ju önskan om att hitta genvägar 😊

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, B.Svensson sade:

Hej Göran,

Visst är det väl lättast att köpa en helt färdig… men jag har lite idéer hur jag vill att det ska vara, tex med buren och designen och färgen såklart.
Många bilar som kommer ut på marknaden är byggda med komponenter från flera olika fabrikat och modeller men jag vill nog att det mesta kommer från samma donatormodell och är så problemfritt som är möjligt.  Min ”önskelista/ kravspecifikation”  har ju mognat fram allteftersom de senaste åren då mina idéer i tidigare byggplaner var mer extrema… Som om inte dessa önskemål begränsar utbudet tillräckligt så vill jag dessutom fortfarande ha dragkrok 😅

Inte ens ett komplett kit från England uppfyller alla mina önskemål och  lägg därtill vår valuta och importkostnader så främjar det ju önskan om att hitta genvägar 😊

Det låter nog ärligt talat som att du kommer få bygga själv om du har specifika önskemål 🙂
Men desto roligare det kommer bli när du är klar, att kunna säga att du byggt den, eller?

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, B.Svensson sade:

Många bilar som kommer ut på marknaden är byggda med komponenter från flera olika fabrikat och modeller men jag vill nog att det mesta kommer från samma donatormodell och är så problemfritt som är möjligt.

Jag skulle nog vilja påstå att det inte är många se7en byggda där delarna kommer från bara en donatorbil.

 

Och jag gjorde det enkelt för mig i början i alla fall😅. Köpte min se7en den var i det närmaste färdig för reg besiktning.

Sen så har den modifierats i omgångar... först motorbyte då ursprungsmotorn inte var så trimvänlig, sen efter några år

så dök det upp en fin växellåda till rätt peng Typ-9 med rallydrevsats, och det jag sparade till sist var att byta diffklumpen 

med bättre utväxling samt en fin diff. 

 

Varför allt detta då... ja det ena leder ju till de andra och att man har så mycke motorsport intresserade kompisar som tävlar

i diverse olika grenar gör ju inte saken bättre😊

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, swedishGT40 sade:

Det låter nog ärligt talat som att du kommer få bygga själv om du har specifika önskemål 🙂
Men desto roligare det kommer bli när du är klar, att kunna säga att du byggt den, eller?

Jo det vore ju kul om man kommer i mål med projektet.. tråkigt om man tröttnar efter en vinter eller två..

det hade ju underlättat om man köpte sig tid genom att låta en erfaren mekaniker/metallarbetare kickstarta projektet med en färdig ram.  Tröskeln för rambygge är ju också lite högre än det vanliga skruvandet och renoveringen  av donator delar.. svets, kap och bockmaskiner ska införskaffas, svetsbord som ska byggas osv…   Jag ska försöka få en hum om tiden det tar att få ihop ett rullande chassi i separat tråd… 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, super7 sade:

Jag skulle nog vilja påstå att det inte är många se7en byggda där delarna kommer från bara en donatorbil.

 

Och jag gjorde det enkelt för mig i början i alla fall😅. Köpte min se7en den var i det närmaste färdig för reg besiktning.

Sen så har den modifierats i omgångar... först motorbyte då ursprungsmotorn inte var så trimvänlig, sen efter några år

så dök det upp en fin växellåda till rätt peng Typ-9 med rallydrevsats, och det jag sparade till sist var att byta diffklumpen 

med bättre utväxling samt en fin diff. 

 

Varför allt detta då... ja det ena leder ju till de andra och att man har så mycke motorsport intresserade kompisar som tävlar

i diverse olika grenar gör ju inte saken bättre😊

 

//Nisse

Jag har haft funderingar på att köpa något objekt som redan rullar eller ett avstannat projekt och utgå därifrån… det är ett alternativ som fortfarande ligger på bordet. 
Men För min egen del så har jag haft tillräckligt med projekt som har en tendens att aldrig bli klart..  så målet för mig är att ha kul med ett byggprojekt under tiden det byggs men att göra det klar och sedan leka 😀 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...