Jump to content

Chassi/ram frågor: böjda fyrkantsrör, bultade sektioner osv


highXspeed

Recommended Posts

Hejes!

Min hjärna går på högvarv i ibland så måste få svar på några ?? 

Är dessa grejer godkänt när man bygger ett chassi/ram?!


Om man vid något tillfälle skulle hamna vid det läget att man vill ha ett böjt fyrkantsrör i chassit. 

Sen har jag även sett massa klipp på där de gör som uttag och hakar som gör att rören hakar i varandra som ett pussel?

Snubbla över ett klipp också på Instagram där en bygger ett chassi för en hotrod där vissa delar är bultade i chassi för att lätt kunna lossas om det behövs. I detta fall var det subframe om jag inte minns helt fel. Hittar inte klippet nu igen.

Link to comment
Share on other sites

Om vi börjar med det enkla; Skruvade delar kan man absolut ha i ramen, man får förstås tänka på att göra skruvförband som har rätt funktion med tanke på krafterna men annars inget konstigt.

Böjda fyrkantsprofiler kan också fungera men även där, beroende på var de sitter, hur de deformeras vid bockning och vilka krafter det handlar om. Generellt sett är ju raka rör alltid starkare...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, therealpinto sade:

Om vi börjar med det enkla; Skruvade delar kan man absolut ha i ramen, man får förstås tänka på att göra skruvförband som har rätt funktion med tanke på krafterna men annars inget konstigt.

Böjda fyrkantsprofiler kan också fungera men även där, beroende på var de sitter, hur de deformeras vid bockning och vilka krafter det handlar om. Generellt sett är ju raka rör alltid starkare...

Tusen tack 🙂

helt med på att man måste tänka på vart och hur. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2024-04-30 at 21:24, highXspeed sade:

Lyckas ta en screenshot på hakar jag skrev om.

 

Det ser iallafall sjukt smidigt ut. Men troligen bara sjukt onödigt jobb.

Screenshot_20240430_210110_Instagram.jpg

Laserskurna rör. Väldigt exakt och smidigt. Finns firmor som levererar kompletta plåt och rörsatser som platta paket 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Christer J sade:

Laserskurna rör. Väldigt exakt och smidigt. Finns firmor som levererar kompletta plåt och rörsatser som platta paket 

Ah smidigt som attan. Men är det godkänt i ramen? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...