Jump to content

Vad är egentligen toleransen på parallellt?


Recommended Posts

Har fastnat lite på formuleringen i SFRO-handboken, att axlarna ska sitta parallellt och ej förskjutna i sidled. (Sidan 42)

Det står i samma stycke att ramens kryssmätning ska vara mindre än 5 mm, 2 är bra och noll mm är bäst.

Finns det något mått på toleransen för just hur parallella axlarna ska vara? Och har någon några bra ideer hur man mäter "bäst?

Har gjort en jigg att mäta ifrån, och försöker med lite laserpass, men det strecket är ju ungefär 2 mm tjockt, så det känns inte som det går att få det perfekt... 

20240414_123914.thumb.JPG.766135b9a79a740a9a8946a43d6ea1f1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det finns inget fast värde. I slutänden beror det på hur bilen fungerar.

Om du får det "rakt" med normalt laserpass så skulle jag säga att du ska ha mycket otur för att det inte ska fungera. Toleransen på produktionsbilar är knappast bättre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret, då siktar jag på "så rakt som möjligt" helt enkelt... Skulle 5 mm skillnad på hjulbas från sida till sida märkas? 

Eftersom alla länkarmar är gjorda i jiggar, dvs höger och vänster sida är exakt likadana, och undre länkarmsfästena är gjorda ur en längd av samma plattjärn, fastsvetsat och sen bortkapat mitten, är jag 110% säker på att hjulen sitter rakt i förhållande till bilen center i längsled... Men det är ju alltid lite flex i gummibussningarna etc, så jag tror jag har nån millimeter i skillnad i hjulbas i dagsläget... 

Link to comment
Share on other sites

En mm från sida till sida kommer nog inte märkas, man justerar ju ändå hjulinställningen sedan och när bilen väl körs kommer det flexa i bussningar och röra sig hela tiden mer än den millimetern. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...