Fizz Posted April 14 Posted April 14 Har fastnat lite på formuleringen i SFRO-handboken, att axlarna ska sitta parallellt och ej förskjutna i sidled. (Sidan 42) Det står i samma stycke att ramens kryssmätning ska vara mindre än 5 mm, 2 är bra och noll mm är bäst. Finns det något mått på toleransen för just hur parallella axlarna ska vara? Och har någon några bra ideer hur man mäter "bäst? Har gjort en jigg att mäta ifrån, och försöker med lite laserpass, men det strecket är ju ungefär 2 mm tjockt, så det känns inte som det går att få det perfekt... Quote
therealpinto Posted April 15 Posted April 15 Det finns inget fast värde. I slutänden beror det på hur bilen fungerar. Om du får det "rakt" med normalt laserpass så skulle jag säga att du ska ha mycket otur för att det inte ska fungera. Toleransen på produktionsbilar är knappast bättre. 1 Quote
Fizz Posted April 15 Author Posted April 15 Tack för svaret, då siktar jag på "så rakt som möjligt" helt enkelt... Skulle 5 mm skillnad på hjulbas från sida till sida märkas? Eftersom alla länkarmar är gjorda i jiggar, dvs höger och vänster sida är exakt likadana, och undre länkarmsfästena är gjorda ur en längd av samma plattjärn, fastsvetsat och sen bortkapat mitten, är jag 110% säker på att hjulen sitter rakt i förhållande till bilen center i längsled... Men det är ju alltid lite flex i gummibussningarna etc, så jag tror jag har nån millimeter i skillnad i hjulbas i dagsläget... Quote
Mats Karlsson Posted April 16 Posted April 16 En mm från sida till sida kommer nog inte märkas, man justerar ju ändå hjulinställningen sedan och när bilen väl körs kommer det flexa i bussningar och röra sig hela tiden mer än den millimetern. 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.