Gaera Posted April 7 Share Posted April 7 Hej alla! Jag har en sjua med b230 som kyler lite sämre än jag vill. Planerade åtgärder är att köra en runda kylarrensning, kallare termostat samt bygga luftstyrning. Men innan jag tömmer systemet för de jobben vill jag försäkra mig om flödet. Jag har en civickylare med övertryckslock. Saknar därför några anslutningar jämfört volvo original. Nu är expansionskärlets undre anslutning på ett t-kors mellan kylarens nedre och vattenpumpens anslutning. Turbon är vattenkyld men ej inkopplad. Slang finns förberedd med t-kors på vattenröret som går mellan baksida topp & vattenpump. I mitt huvud ska turbon ha inlopp från nedre kylanslutning och utlopp övre kylanslutning för självcirkulation. Men hur kopplas expansionskärlet och blir de "kaka på kaka" med övertryckslock i kylare + expansionskärl? Lång text blev det. Hoppas någon orkar läsa. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted April 7 Share Posted April 7 (edited) Hej. Jag har svarvat en plugg och satt i kylaren. Pluggen har en nippel så luften åker ur och cirkulerar upp till kärlet(blå slangen). Körde från början utan slangen men då ökade nivån i kärlet och luften samlades i toppen av kylaren. Edited April 7 by Tomas m Bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted April 7 Share Posted April 7 (edited) Flera trycklock är nog ingen fara, det med lägst öppningstryck kommer öppna först. Expansionstanken är på rätt ställe, ska vara ansluten så nära vattenpumpens inlopp som möjligt och höjer då inloppstrycket till pumpen och gör att den inte kaviterar lika lätt. Luftstyrningar mellan kylare och noskon är väldigt viktigt,har man inte det så snurrar luften liksom bara runt inne i noskonen när man kör långsamt. Att se till att kylaren är full i vatten så att hela kylaren används är också bra 😅, ett litet flöde därifrån till expansionstanken brukar vara en bra idé. /T Edited April 7 by tpau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaera Posted April 8 Author Share Posted April 8 Tack för svar! Då är expansionstankens nedre aanslutning rätt. Den anslutning som ligger över vätskenivån kan jag då ta från en anslutning till högst upp på termostathuset och leda in. För tajt mellan lock och huv för nippel på kylarlocket. Angående vatten till turbon så undrar jag om anslutningen på röret mellan vattenpump och bakre delen av toppen är korrekt? Och ska i så fall den andra anslutningen från eller till turbon vara på nedre eller övre kylarslangen? Hur ska vvätskenivåni expansionskärlet bete sig under körning? Har noterat att den höjts när jag kört för att sedan sjunka undan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted April 8 Share Posted April 8 Ja nivån ökar när vattnet blir varmt och trycksatt, på mitt kärl ökar nivån ett par cm från kall till driftsvarm men återgår sen när den svalnat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaera Posted April 8 Author Share Posted April 8 Tack! Då är det bara turbokylningen kvar som jag inte riktigt förstår. Jag har alltså ett rör som går från baksidan av toppen till vattenpumpen för att cirkulera kylvätska innan termostaten öppnar. Denna har ett t-kors med slang förberett. Ska denna då kopplas till en tredje anslutning på expansionskärlet eller är den förberedd för kylning av turbon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.