Jump to content

Kylsystem Zetec


Recommended Posts

Hej,

På ett engelskt forum hittade jag nedanstående bild som i stort sett överensstämmer med slangdragningen på min nyinköpta seven med Zetec silvertop motor. Det som aviker är den röda bypass-slangen som ser ut att vara ansluten till uttag för kupé-värmen på termostathuset ? Mitt uttag är förnärvarande pluggat och någon bypass har då tydligen inte funnits (är den då nödvändig?). Jag tänker hursomhelst installera ett litet värmepaket i bilen och funderar lite hur jag ansluter detta. Det finns ett uttag på vardera sida på termostathuset, till och från värmaren? Eller skall jag montera en röd bypass och ansluta returen från värmaren på gröna slangen? Någon som har erfarenhet av detta? Tacksam för tips. 

 

image.thumb.png.dfae225bac3c0c9ce0245f2e85a64509.png

Edited by Göran 62
Link to comment
Share on other sites

Kortfattat har du övertryck i den gröna slangen och undertryck i den gula. Om det finns en termostat monterad används den röda för att kunna ha ett flöde genom motorn innan termostaten öppnar. Om du vill addera ett värmepaket måste det anslutas mellan över och undertryckszonerna för att få ett flöde genom värmepaketet. Du kan använda den röda kretsen under förutsättning att du inte stryper eller stänger av flödet (tex genom att reglera värmen). Jag misstänker att du vill kunna göra det och då får du skapa en parallell krets med den röda till värmepaketet.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Morty sade:

Kortfattat har du övertryck i den gröna slangen och undertryck i den gula. Om det finns en termostat monterad används den röda för att kunna ha ett flöde genom motorn innan termostaten öppnar. Om du vill addera ett värmepaket måste det anslutas mellan över och undertryckszonerna för att få ett flöde genom värmepaketet. Du kan använda den röda kretsen under förutsättning att du inte stryper eller stänger av flödet (tex genom att reglera värmen). Jag misstänker att du vill kunna göra det och då får du skapa en parallell krets med den röda till värmepaketet.

Tack Morty! Ja, så borde jag kunna göra. Termostaten hade några hål borrade i sig för flödets skull men det är nog inte speciellt mycket till flöde den får på det viset. Det får bli en slang också.  

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, tpau sade:

Jag håller helt med Morty, enda tillägget är att det finns vattenventiler som kopplar förbi (bypass) som stängda.

Jag hittade den här tråden om Zetec kylning i en Westfield som är helt klart  intressant läsning.

https://www.fordclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=89388

/T

Stort tack tpau! Det var massa intressant att läsa. Kvällen är räddad! Kanon!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...