Göran 62 Posted March 5, 2024 Posted March 5, 2024 (edited) Hej, På ett engelskt forum hittade jag nedanstående bild som i stort sett överensstämmer med slangdragningen på min nyinköpta seven med Zetec silvertop motor. Det som aviker är den röda bypass-slangen som ser ut att vara ansluten till uttag för kupé-värmen på termostathuset ? Mitt uttag är förnärvarande pluggat och någon bypass har då tydligen inte funnits (är den då nödvändig?). Jag tänker hursomhelst installera ett litet värmepaket i bilen och funderar lite hur jag ansluter detta. Det finns ett uttag på vardera sida på termostathuset, till och från värmaren? Eller skall jag montera en röd bypass och ansluta returen från värmaren på gröna slangen? Någon som har erfarenhet av detta? Tacksam för tips. Edited March 5, 2024 by Göran 62 Quote
Morty Posted March 6, 2024 Posted March 6, 2024 Kortfattat har du övertryck i den gröna slangen och undertryck i den gula. Om det finns en termostat monterad används den röda för att kunna ha ett flöde genom motorn innan termostaten öppnar. Om du vill addera ett värmepaket måste det anslutas mellan över och undertryckszonerna för att få ett flöde genom värmepaketet. Du kan använda den röda kretsen under förutsättning att du inte stryper eller stänger av flödet (tex genom att reglera värmen). Jag misstänker att du vill kunna göra det och då får du skapa en parallell krets med den röda till värmepaketet. Quote
tpau Posted March 6, 2024 Posted March 6, 2024 Jag håller helt med Morty, enda tillägget är att det finns vattenventiler som kopplar förbi (bypass) som stängda. Jag hittade den här tråden om Zetec kylning i en Westfield som är helt klart intressant läsning. https://www.fordclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=89388 /T Quote
Göran 62 Posted March 6, 2024 Author Posted March 6, 2024 1 timme sedan, Morty sade: Kortfattat har du övertryck i den gröna slangen och undertryck i den gula. Om det finns en termostat monterad används den röda för att kunna ha ett flöde genom motorn innan termostaten öppnar. Om du vill addera ett värmepaket måste det anslutas mellan över och undertryckszonerna för att få ett flöde genom värmepaketet. Du kan använda den röda kretsen under förutsättning att du inte stryper eller stänger av flödet (tex genom att reglera värmen). Jag misstänker att du vill kunna göra det och då får du skapa en parallell krets med den röda till värmepaketet. Tack Morty! Ja, så borde jag kunna göra. Termostaten hade några hål borrade i sig för flödets skull men det är nog inte speciellt mycket till flöde den får på det viset. Det får bli en slang också. Quote
Göran 62 Posted March 6, 2024 Author Posted March 6, 2024 1 timme sedan, tpau sade: Jag håller helt med Morty, enda tillägget är att det finns vattenventiler som kopplar förbi (bypass) som stängda. Jag hittade den här tråden om Zetec kylning i en Westfield som är helt klart intressant läsning. https://www.fordclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=89388 /T Stort tack tpau! Det var massa intressant att läsa. Kvällen är räddad! Kanon! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.