Johan Iwdal Posted November 20, 2023 Share Posted November 20, 2023 Vad har ni andra som bygger och byggt klart för lösning för huvudströmbrytare och huvudsäkring. Håller själv på att bygga en GT40 och behöver lite inspiration Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted November 20, 2023 Share Posted November 20, 2023 Jag har ingen "huvudsäkring" som går till allt inklusive startmotor men huvudströmbrytare är bra att ha. En startmotor behöver väl ca 300 Amp men en högkompression V8 kan säkert dra 900 Amp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted November 21, 2023 Share Posted November 21, 2023 man avsäkrar aldrig startmotor, så det är rätt tänkt Göran, den kan som du säger dra kopiösa mängder ström. Därav att man vill ha grov och så kort kabel som möjligt till startmotorn då den blir varm när man nöter på starten. Sen kan man säkra av resterande med en huvudsäkring om man önskar, vilket också är vanligt i moderna bilar, men alternativ finns. T.ex. så kan man dra en tunn matning för varje behovsgrupp istället och säkra dom enskilt. Jag har valt det senare alternativet för min härva då det gör kabelhärvan betydligt smidigare att hantera, samt att det finns kontaktskarvar som pallar med dom strömmar som kommer gå i dom sektionerade behovsgrupperna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted November 21, 2023 Share Posted November 21, 2023 Vill man lyxa till det kör man med en PDM och elektronisk huvudströmbrytare. //Nisse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.