dmc12Hank Posted August 24, 2022 Share Posted August 24, 2022 Det har säkert varit uppe förut men jag hittar inte nåt bra svar. Jag har köpt kabel med 1 kvadratmillimeters diameter. Alltså själva kopparen. Är det lite för lite? Jag tänker mig det till det mesta utom kylfläkt, bensinpump och helljus. Där tänker jag mig 1,5 mm2. Vad säger ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted August 24, 2022 Share Posted August 24, 2022 https://24volt.eu/kalkylator_kabelarea.php detta säjer en hel del Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 24, 2022 Share Posted August 24, 2022 (edited) Sträckorna i en bil är ofta rätt korta, så tar du med längd i kalkylatorn ovan så märker du snabbt att det går att pusha gränserna lite mot vad vissa lathundar säger. Med det sagt så räcker ändå inte 1mm² speciellt långt. Men du kan alltid lägga dubbelt om anslutningen tillåter det eller använda grövre ledare helt enkelt. Edited August 24, 2022 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted August 25, 2022 Share Posted August 25, 2022 När jag får tummen ur och drar om delar av elsystemet och samtidigt installerar PDM:n så siktar jag på att använda mycket 0,5 kvadrat, blir att byta ut dom flesta lamporna till Led. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören K Posted August 25, 2022 Share Posted August 25, 2022 Vad är drivkraften i att spara på mm2 vad gäller elkablar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 25, 2022 Share Posted August 25, 2022 1 timme sedan, Sören K sade: Vad är drivkraften i att spara på mm2 vad gäller elkablar ? Vikt? Onödigt o köra runt med onödig dödvikt. Men ännu onödigare o dimensionera för klent och få elproblem 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 26, 2022 Share Posted August 26, 2022 Jag har börjat använda tunnväggig kabel så mycket jag kan, denna; https://www.vehiclewiringproducts.co.uk/c-1-home/c-48-cables/c-198-single-core-pvc-thin-wall-cable Lite jobbigt att köpa från UK nu (tull och sånt) men den är smidig och jag tycker att det är betydligt trevligare att göra lite mer komplexa kabelhärvor med den, än med standardkabel. För enstaka förbrukare spelar det mindre roll kanske men med denna behöver man rätt sällan gå över 1 mm2 (den klarar ju 16A). Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 26, 2022 Share Posted August 26, 2022 1 timme sedan, therealpinto sade: Jag har börjat använda tunnväggig kabel så mycket jag kan, denna; https://www.vehiclewiringproducts.co.uk/c-1-home/c-48-cables/c-198-single-core-pvc-thin-wall-cable Lite jobbigt att köpa från UK nu (tull och sånt) men den är smidig och jag tycker att det är betydligt trevligare att göra lite mer komplexa kabelhärvor med den, än med standardkabel. För enstaka förbrukare spelar det mindre roll kanske men med denna behöver man rätt sällan gå över 1 mm2 (den klarar ju 16A). Gustaf För att vara tydlig här så vill jag påpeka att det är farligt att påstå att en kabel "klarar 16A" bara sådär rakt av, det har o göra med kabellängden och vilken temperatur som isoleringen tål. Dock är det koppararean som primärt styr spänningsfallet som är intressant, du kan köra 50A genom 1mm² kabel om du vill, men extremt kort sträcka och tid isf. (överdrivet exempel för att påvisa vad jag menar). T.ex. så är det troligen helt ok att köra 10A genom en 1mm² upp till en 15m+, men ska du köra 16A som det står att "kabeln klarar" så skulle jag hålla mig under 10m, helst under 5m. Nu blir det sällan långa sträckor i en bil, iaf om man tänker till lite gällande kabeldragning på det som drar tunga laster (pumpar, lyse, laddning, matningsstammar osv.) Och istället styr om så att det som ska färdas sträckor bara blir signaler eller låga laster för att dra reläer, där man kan med lätthet hålla ner arean till 0,5mm². 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 26, 2022 Share Posted August 26, 2022 Du har förstås rätt men applikationen här är ju bilar och dessutom relativt små bilar. Så att hålla sig under 5 meter är nog inte ett problem och sedan gäller det ju att välja belastningarna smart...som du säger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted August 26, 2022 Share Posted August 26, 2022 15 timmar sedan, swedishGT40 sade: Vikt? Onödigt o köra runt med onödig dödvikt. Men ännu onödigare o dimensionera för klent och få elproblem 😆 Man dimensionerar så klart kabel arean efter vad förbrukaren drar och lägger till lite för säkerhet. Och då jag har tänkt att köra med en PDM så börjar jag med att beskriva vad det är då alla kanske inte har koll på vad det är. PDM är förkortningen av Power Distribution Modules, och i den finns det x-antal in och utgångar beroende på modell allt är mjukvarustyrt med andra ord inga relän eller säkringar allt är inbyggt i boxen. När man programmerar den och testar utgången så ser man i realtid strömförbrukningen och ställer då in vid vilket A utgången skall trippa, på min är det 1A steg så betydligt mycket mer exakt än bilsäkringarna som har 5A mellan varje storlek. Har bara testat halv/helljuset än och en sån lampa drar kring 5,5A och det är på 60w. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.