Jump to content

Saab V4


Flying finn

Recommended Posts

Det fanns ju gamla Taunus 17m(?) som hade V4:an - den är ju från början en Fordmotor. Alltså borde det inte vara speciellt svårt att bygga med V4:an... Tänk dock på att det speciella ljudet kommer från avgasrörets utformning så ändra detta försvinner också Saab-ljudet!

Link to comment
Share on other sites

Har byggt en trimmad V4 med en 1700cc Ford v4 motor.

Satte den i min Saab V4 med 2" rör.... och som Friberg säger...

Det är avgasröret som låter"Saab".

Jag skrattar inte... har tänkt på detta själv! V4 + Locost = :wub:

Med portade toppar 2" rör och Kors-insug för dubbla Delorto :D

Link to comment
Share on other sites

Passar denna?

Hur mycket modifikationer behövs för att hänga i en Granada 6'a i en V4?, svänghjul?, koppling?, iofs. inte Locost, men kompisen har en V4'a cab som vi tänkte skrämma igång till sommaren igen, hade varit skoj med lite mer vrid! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

I rallyversionerna var motorn uppborrad till 1784 cc och 1933 cc. Runt 150 hästar brukade man plocka ut och det är där toppgränsen ligger för vad man får ha i en gatreggad SAAB 96. I SAAB 96 RC Turbo gav motorn 200 hästar och gjorde 0-100 på fyra sekunder. SAAB trimmade tydligen också upp V4:an till 240 hästar.

Jag antar att du har sett http://video.google.com/videoplay?docid=-2711545198136787136 (ej turbo, 150 hästar).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...